Henrikandresen Posted September 1, 2021 Report Share Posted September 1, 2021 Jeg skal få meg fluestang og er det mulig å floke snøre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAN Posted September 1, 2021 Report Share Posted September 1, 2021 Det skal veldig mye til for at du skal klare det. Fortomen derimot får nok en del knuter før du har fått dreisen på kastingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 2, 2021 Report Share Posted September 2, 2021 Alt er mulig når det kommer til floker. Men som BAN skriver er det fortommen (det som er mellom selve fluesnøret og flua) du kommer til å ødelegge, ikke fluesnøret. Trøsten er at alle aspirerende fluefiskere har mange ødelagte fortommer på samvittigheten, så det er helt normalt i starten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 2, 2021 Author Report Share Posted September 2, 2021 19 timer siden, BAN skrev: Det skal veldig mye til for at du skal klare det. Fortomen derimot får nok en del knuter før du har fått dreisen på kastingen. Hvordan lærer jeg meg å kaste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 2, 2021 Report Share Posted September 2, 2021 21 minutter siden, Henrikandresen skrev: Hvordan lærer jeg meg å kaste Det beste er jo om du får opplæring av en som kan det. Alternativt kan du melde deg på kurs. Dessuten finner du helt sikkert en rekke videoer på nett som forklarer dette. Typisk med en blid amerikaner. Finn en stor gressplen uten hindre i fram- og baksleng og prøv deg fram. Det viktigste tipset for første økt er å trene på å få snøret strukket godt ut i front og baksleng før ny bevegelse. Tenk fram-stopp, bak-stopp osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls HJ Posted September 2, 2021 Report Share Posted September 2, 2021 Spør enten i en av fiskeutstyrsbutikkene i nærheten av der du bor, eller den lokale jeger&fiskerforeningen. De har ofte informasjon om kurs. Vil absolutt anbefale deg å begynne med et kastekurs, du lærer mye fortere på den måten, og øv på det du har lært så mye du kan på egenhånd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted September 13, 2021 Report Share Posted September 13, 2021 Hei Det absolutt beste for deg er nok å bli med i den lokale j&f foreningen. Der kan du få både opplæring og få bli med på turer der du lærer og fisker samtidig. Kan hende de har en juniorgruppe, det hadde vært perfikt for deg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 16, 2021 Author Report Share Posted September 16, 2021 Hei jeg er en nybegynner med fluefiske og jeg lurer på hvordan jeg skal finne ut hvordan snøre jeg skal ha? lengde 10 A.F.T.M 8-9 96% carbon vekt 169 g uten snella Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted September 16, 2021 Report Share Posted September 16, 2021 (edited) Hei Quote A.F.T.M 8-9 Dette angir hvilken linevekt stanga er beregnet på. for wf og skyteklumper så skal du bruke det høyeste tallet, altså AFTM 9. Jeg vil anbefale ei wf-line som en start, da slipper du skjøter og knute mellom klumpen (selve kastelina) og baklina. den vil være mye enklere å håndtere for deg som nybegynner, og endel billigere enn å sette opp en skyteklump Edited September 16, 2021 by cannonbang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 16, 2021 Author Report Share Posted September 16, 2021 35 minutter siden, cannonbang skrev: Hei Dette angir hvilken linevekt stanga er beregnet på. for wf og skyteklumper så skal du bruke det høyeste tallet, altså AFTM 9. Jeg vil anbefale ei wf-line som en start, da slipper du skjøter og knute mellom klumpen (selve kastelina) og baklina. den vil være mye enklere å håndtere for deg som nybegynner, og endel billigere enn å sette opp en skyteklump Hvordan ser jeg linevekt? Og hvilket snøre kom du fram til? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 17, 2021 Report Share Posted September 17, 2021 10 timer siden, Henrikandresen skrev: Hvordan ser jeg linevekt? Og hvilket snøre kom du fram til? AFTM kl 8-9 er betegnelse på linevekt. Det er et gammelt (britisk?) system, der de første x antall fot av lina veies. Nå opereres det mer og mer med vekter i gram (eller en annen gammel enhet; "grain"). Men dette trenger du ikke bry deg om. Poenget er at du skal ha en line i klasse 9. Hvilken klassifisering et snøre har, vil stå på esken det selges i. Noen snører har vel dette også trykket på selve lina. De aller fleste hel-liner for enhåndstenger oppgir vel fremdeles aftm-klasse. Også finnes det ulike typer snøre. Tradisjonelt var dette delt i "WF" og "DT" snører, som betegner hvor "klumpen", dvs den tykkeste og tyngste delen av snøret, sitter. WF betyr weight forward og betyr at klumpen sitter mot fronten av snøret. DT betyr dobbelt taper og betyr at klumpen sitter på midten. For en nybegynner er det WF som gjelder. Dette er også det klart vanligste snøret. I tillegg deles liner opp i hel-liner og skyteklumper. En skyteklump er bare den tykkeste og tyngste delen av snøret (pluss litt foran og bak), dvs den delen av fluesnøret man har i lufta når man kaster, normalt 10-12 meter. Denne må skjøtes til et skytesnøre, dvs et tynnere snøre, som er det snøret som "skyter" ut i framkastet når man legger ut snøret på vannet. En helline sammenføyer disse to snørene i en line på rundt 25-30 meter. Du bør gå for en helline i klasse 9. Det er som @cannonbang skriver, både enklere og billigere. Men det slutter ikke der ... Fluesnører finnes dessuten i ulike synkevarianter. Fra flyt til hurtigsynk. Skal du fiske med tørrflue er det bare flyt som gjelder. Et synkesnøre vil dra flua inn og ned og dessuten legge seg på bunn. Men en stang i klasse 9 er dårlig egnet for tørrflue uansett - den er rett og slett for kraftig! Du skriver vel i en annen post at du skal fiske etter laks og sjøørret. Forholdene på stedet du skal fiske har betydning for linevalget, men som et generell tips ville jeg gått for et såkalt intermediate snøre. Det er i prinsippet vektløst i vann, dvs det hverken synker eller flyter. I praksis vil det legge seg rett under overflaten. Det kan brukes både til laks- og sjøørretfiske i elv og til sjøørretfiske i sjø. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 17, 2021 Author Report Share Posted September 17, 2021 9 timer siden, TT skrev: AFTM kl 8-9 er betegnelse på linevekt. Det er et gammelt (britisk?) system, der de første x antall fot av lina veies. Nå opereres det mer og mer med vekter i gram (eller en annen gammel enhet; "grain"). Men dette trenger du ikke bry deg om. Poenget er at du skal ha en line i klasse 9. Hvilken klassifisering et snøre har, vil stå på esken det selges i. Noen snører har vel dette også trykket på selve lina. De aller fleste hel-liner for enhåndstenger oppgir vel fremdeles aftm-klasse. Også finnes det ulike typer snøre. Tradisjonelt var dette delt i "WF" og "DT" snører, som betegner hvor "klumpen", dvs den tykkeste og tyngste delen av snøret, sitter. WF betyr weight forward og betyr at klumpen sitter mot fronten av snøret. DT betyr dobbelt taper og betyr at klumpen sitter på midten. For en nybegynner er det WF som gjelder. Dette er også det klart vanligste snøret. I tillegg deles liner opp i hel-liner og skyteklumper. En skyteklump er bare den tykkeste og tyngste delen av snøret (pluss litt foran og bak), dvs den delen av fluesnøret man har i lufta når man kaster, normalt 10-12 meter. Denne må skjøtes til et skytesnøre, dvs et tynnere snøre, som er det snøret som "skyter" ut i framkastet når man legger ut snøret på vannet. En helline sammenføyer disse to snørene i en line på rundt 25-30 meter. Du bør gå for en helline i klasse 9. Det er som @cannonbang skriver, både enklere og billigere. Men det slutter ikke der ... Fluesnører finnes dessuten i ulike synkevarianter. Fra flyt til hurtigsynk. Skal du fiske med tørrflue er det bare flyt som gjelder. Et synkesnøre vil dra flua inn og ned og dessuten legge seg på bunn. Men en stang i klasse 9 er dårlig egnet for tørrflue uansett - den er rett og slett for kraftig! Du skriver vel i en annen post at du skal fiske etter laks og sjøørret. Forholdene på stedet du skal fiske har betydning for linevalget, men som et generell tips ville jeg gått for et såkalt intermediate snøre. Det er i prinsippet vektløst i vann, dvs det hverken synker eller flyter. I praksis vil det legge seg rett under overflaten. Det kan brukes både til laks- og sjøørretfiske i elv og til sjøørretfiske i sjø. Kan du skrive snører som er best egnet for stanga mi for jeg er veldig dårlig og finne snøre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 17, 2021 Author Report Share Posted September 17, 2021 47 minutter siden, Henrikandresen skrev: Kan du skrive snører som er best egnet for stanga mi for jeg er veldig dårlig og finne snøre Er denna bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 18, 2021 Report Share Posted September 18, 2021 13 timer siden, Henrikandresen skrev: Er denna bra? Nei, den er klasse 6, du skal ha klasse 9. dessuten er det et synkesnøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls HJ Posted September 18, 2021 Report Share Posted September 18, 2021 (edited) Hei, hva slags fisk tenker du å fiske etter? Edited September 18, 2021 by Truls HJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 3 timer siden, Truls HJ skrev: Hei, hva slags fisk tenker du å fiske etter? 3 timer siden, Truls HJ skrev: Hei, hva slags fisk tenker du å fiske etter? Laks og sjørett og men fisker bare i elver så blir nokk laks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 3 timer siden, TT skrev: Nei, den er klasse 6, du skal ha klasse 9. dessuten er det et synkesnøre. Kan du finne et snøre til meg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls HJ Posted September 18, 2021 Report Share Posted September 18, 2021 Ok, er det store og dype elver, eller er det grunne elver du fisker i? Det blir litt spørsmål, men det er bare for å prøve å hjelpe deg å finne et snøre som passer best mulig til ditt bruk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted September 18, 2021 Report Share Posted September 18, 2021 hei et lite tips til deg, henrik skriv heller litt om hvor du skal fiske og hvilken del av landet du bor. Da er dit litt lettere å hjelpe deg. Og et annet spørsmål, er dette ei ny stang, eller er det ei litt eldre som du har fått av noen. vektklasse i forhold til lengden tilsier det siste, at det er ei eldre stang. AFTM 8/9 er en ganske tung klasse for dagens stenger. du kan godt bruke bare AFTM 9 når du skal finne line, 8-tallet er for en annen linetype som nesten ikke brukes i dag Det du skal se etter er dette: WF 9 F Dette sier weight forward tyngde foran) 9 vektklasse 9 F float/flytende. Ett annet tema er pris, hvordan ligger det an med dette. alderen din tilsier jo at du ikke akkurat har jobb og inntekt. Og også snelle, har du det. Mange spørsmål fra meg også, men det er nødvendik skal vi kunne hjelpe deg på en ordentlig måte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 26 minutter siden, cannonbang skrev: hei et lite tips til deg, henrik skriv heller litt om hvor du skal fiske og hvilken del av landet du bor. Da er dit litt lettere å hjelpe deg. Og et annet spørsmål, er dette ei ny stang, eller er det ei litt eldre som du har fått av noen. vektklasse i forhold til lengden tilsier det siste, at det er ei eldre stang. AFTM 8/9 er en ganske tung klasse for dagens stenger. du kan godt bruke bare AFTM 9 når du skal finne line, 8-tallet er for en annen linetype som nesten ikke brukes i dag Det du skal se etter er dette: WF 9 F Dette sier weight forward tyngde foran) 9 vektklasse 9 F float/flytende. Ett annet tema er pris, hvordan ligger det an med dette. alderen din tilsier jo at du ikke akkurat har jobb og inntekt. Og også snelle, har du det. Mange spørsmål fra meg også, men det er nødvendik skal vi kunne hjelpe deg på en ordentlig måte Hei jeg fisker i orkla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 54 minutter siden, Truls HJ skrev: Ok, er det store og dype elver, eller er det grunne elver du fisker i? Det blir litt spørsmål, men det er bare for å prøve å hjelpe deg å finne et snøre som passer best mulig til ditt bruk. Jeg fisker i orkla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 55 minutter siden, Truls HJ skrev: Ok, er det store og dype elver, eller er det grunne elver du fisker i? Det blir litt spørsmål, men det er bare for å prøve å hjelpe deg å finne et snøre som passer best mulig til ditt bruk. Hei jeg fisker i orkla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrikandresen Posted September 18, 2021 Author Report Share Posted September 18, 2021 2 minutter siden, Henrikandresen skrev: Hei jeg fisker i orkla Og dette er en gammel stang jeg fikk av noen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cannonbang Posted September 18, 2021 Report Share Posted September 18, 2021 hvilket merke er den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls HJ Posted September 18, 2021 Report Share Posted September 18, 2021 Kunne du tatt et bilde av teksten på stanga kanskje? Og gjerne et av hele. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts