Jump to content
Fiskersiden

Vern i indre Oslofjord.

sarepta
 Share

Recommended Posts

8 timer siden, TT skrev:

Nå er ikke jeg haug-gammel. Kan starte alderen med 4 et par mnd til, men jeg er gammel nok til å ha fisket mye torsk i indre Oslofjord. Slik sett kan man jo snu sitatet over litt og tenke at man er heldig som har fått oppleve det. Jeg er oppvokst på Lilleaker, og i vinterhalvåret syklet vi ut på Fornebu og fisket til dels mye torsk i størrelsen 1-3 kg, samt noen større. Dette var før piggdekkenes tid, så jeg har tryna noen ganger på den strekningen. Jeg og brutter'n fisket nesten utelukkende med glefs jigg og Elbe/Elbeco torskesluk, mens de som var litt finere på det brukte Mr. Twister. Brutter'n fikk en torsk på 7,8 kg fra Sjøflyhavna. Jeg tror ikke han var mer enn 9 år gammel. Mobiltelefonen var ikke oppfunnet (bort sett fra den versjonen på 25 kg ...), og i det hele tatt var det en fin tid :rolleyes:

gjenkjennelig historie! :) ja, selv om ikke fisket var så sensasjonelt, og en selv manglet både utstyr og ferdigheter, var mulighetene alltids der, og det ble jo tatt mye bra fisk av andre, som fungerte som en gulrot. Jeg har egentlig en kort historie som Oslofjord-fisker, var egentlig godt voksen før jeg prøvde meg der. Det var egentlig over før det egentlig hadde startet. Men det var en snaue ti års periode hvor jeg fisket regelmessig etter sjøørret, havabbor, makrell og torsk. Og selv om fangstene ikke var fantastiske var det alltids mulighet for å få en OK fisk eller tre. Om ikke annet få noen fine makrell til grillen. 

Min interesse for Oslofjorden handler mer om at dette kanskje er norges viktigste rekreasjonsområde; omtrent 40% av den norske befolkningen sogner naturlig dit. Sett fra et samfunnsperspektiv er det derfor synd og skam at man har klart å ødelegge dette, et område som historisk sett har vært veldig bra, og som har vist hva potensialet egentlig er. Og når denne muligheten er ødelagt, vil det legge press på områdene rundt, med overhengende fare for at også de blir ødelagt, jfr det Erik skrev.