Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor tung pilk bør jeg bruke?


JuicyBoi
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg kjøpt mitt første sett til havfiske

 https://buas.no/bat-og-havfiske/4251-penn-proff-sett-2-speed-20-60lb-031324170476.html

Egentlig ganske fornøyd med settet. Var ute med båten i dag og dro opp en haug med lyr på hekle (fem gummimakker over pilken).

Snella er knall, men har et spørsmål om stanga. Penn Regiment XT 7ft 20-60lbs.

Problemet er at jeg har valgt å plassere en 500 grams svenskepilk i enden av snøret. Når jeg pilker synes jeg tuppen av stanga bøyer seg masse, så mye at det ser ut som jeg har napp hele tiden. Jeg digger at pilken fyker rett ned til bånn, men kan det være jeg har kjørt litt hardt på med pilkevekta? Eller er det meningen at stanga skal være konstant bøyd i tuppen under pilking.

Ellers synes jeg det er ganske tungt å pilke med, men det hadde det vel vært uansett hvor stiv/myk stang jeg hadde?

Noen som har erfaring med denne stanga og kan dele hva slags vekter dere pleier å pilke med? 

Alle innspill tas imot med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Pilke er fint det, men jeg får ikke fisk her omkring med den metoden..

Hvis jeg skal få annet enn makkerell elller lyr og på dypere enn 30m så er det agn som gjelder.

250 gram er et godt utgangspunkt, 60 til 200m. Brosme og lange trives like godt på 60 til 80m som på 200-300m.

Det dreier seg om hvor fort du når bunnen (200m tar litt tid) og hvor tungt det er å fiske med (500g vil fort slite deg ut).

Men hvis du pilker så må loddet trekke takkelet ned rimelig fort, du merker hvis det ikke er tilfellet. Og hvis du pilker så er du på relativt grunt vann så det dreier seg om at fisken kan se sluken, da er vi på 30 til kanskje 60m vil jeg tro. 100-150g ?

Prøv og se hva du syns, trekker pilken takkelet ned rimelig fort når du pilker?

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.