Gå til innhold
Fiskersiden

BFS og kastevekt


mariusse
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av en Shimano BFS snelle og lurer på om det er noen øvre grense for kastevekt i praksis. Det går kanskje heller andre veien når jeg tenker meg om, at med en vanlig baitcaster så finnes en nedre grense kastevekt...

Er det noen som har en BFS combo og har forsøkt kaste 8g+ sluker? Fungerer det greit snellemessig?

Blir spennende å se om det er svar å få; her til lands er vel hele konseptet mer eller mindre ikke-eksisterende. For de som ikke vet så er BFS (Bait Finesse System) baitcaster-sneller ment for veldig lave kastevekter, helt ned mot 1g.

Og, hei. Første post her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, mariusse skrev:

Og, hei. Første post her :)

Primært: velkommen til forumet! Bilder av små og store fisk mv blir satt stor pris på. 
 

Til spørsmålet: jeg vet fint lite om BFS. Rent intuitivt høres det rart ut at 8 gram skulle være for tungt for en snelle, men som sagt, dette kan jeg ikke. @abbor har vel slikt utstyr, om jeg ikke husker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BFS sneller fungerer greit i hvertfall opp til 10-12g. Kulelagrene kan begrense maks kastevekt da rotasjonshastighet og krefter kan bli for store med større kastevekter. 

 

Jeg har stort sett Daiwa sneller, men har en Shimano Aldebaran BFS 2016, den kaster i hvertfall 12g og sikkert mer også med originale kulelagre. 

 

Jeg har Hedgehog Air BFS lagre i noen av mine sneller, dette begrenser maks kastevekt. 

 

p600_katw1e.jpg.9e4ee4421ded178b3a0f0d3b6a65093c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Jeg endte opp med en Curado BFS. Stang kom i dag, så det blir nok en liten tur senere og prøve litt!

Er det noen kjapp måte å se hvilke Daiwa-sneller som er BFS? Jeg orker ikke gå inn på ~30 sneller på siden deres og lese alle produktbeskrivelser...

Edit: Fikk tatt meg en tur i dag med den nye comboen. Spørs hvor mye haspelstange blir brukt mer! Dette var saker! Jeg skjønner ikke helt hvordan, men jeg tror jeg kaster lengre med den og. Tyngste jeg hadde var rundt 8g og det gikk helt fint.

Endret av mariusse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa BFS sneller har Air i betegnelsen. Mange Daiwa sneller kan enkelt konverteres til BFS ved å kjøpe en av de mange kinesiske trimspolene på Ali Express. Anbefaler da at en går for en SV variant. 

Den mest interessante Daiwa BFS snella i dag er SS Air TW 2023. Finnes dyrere sneller, men denne gir topp ytelse til mellomklasse pris. Jeg har kjøpt alle mine BFS sneller hos JP Angler, de skaffer det som ikke er i nettbutikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der SS Air TW begynte dukke opp i youtube-feeden min, men etter kjapt søk på google og prisjakt så så den ikke ut til å oppdrive i Norge så jeg stoppet researchen der. Er ikke så glad i å importere. Men, så lite BFS-greier det finnes her til lands så ser det ikke ut til å være noen vei utenom om man blir bitt av basillen.

Hvordan er det med Daiwa, har de tikkelyd på bremsen (når fisken drar snøre)?

Elsker Curado BFS, men det blir nok flere kjøp. Innstilling for magnetbremsen er grusom å operere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tikkelyd på bremsen på disse BFS snellene fra Daiwa. 

Veldig greit å handle fra JP Angler. De sender med EMS og da henter en bare pakka på postkontoret og betaler moms der. Tar ikke mer enn 4-5  dager å få snella. Jeg har alltid kommunisert med Kazu på epost og så sender han PayPal faktura som inkluderer frakt. Opprett konto på hjemmesiden og kommuniser fra der. 

Alphas Air TW er tilgjengelig i Norge, bra snelle det også. Men SS Air TW deler mye med toppmodellen Steez Air TW, og er mye rimeligere. 

https://www.daiwa.com/scandinavia/contents/reels/20_alphas_air_tw/index.html

https://www.daiwa.com/scandinavia/contents/reels/STEEZ_AIR_TW/index.html

Min favirittsnelle er Steez CT SV TW 

https://www.daiwa.com/scandinavia/contents/reels/steez_ct_sv/index.html

Har 4 spoler til denne, grunn og dyp (original) Daiwa SV spole, og BFS trimspoler fra Ray's og Roro kjøpt på Ali Express. Denne snslla har 30mm spolediameter, Steez, SS og Alphas Air snellene har alle 28mm, men forskjellen mellom Steez CT med Roro spole og Air snellene for lette kastevekter på 1-2g er minimal. Med orginalspole så kaster en fint 40-50g med Steez CT. Spolediameter for de fleste andre Daiwa modeller er 32mm.

 

Hva slags BFS stang har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj her var det mye godsaker å research'e på kveldstid. Skal få tatt en ordentlig runde og få sett på de Daiwa-snellene. Jeg er ikke fremmed å bruke litt penger på hobby :D

Til stang så hastekjøpte jeg en Shimano SLX Casting 6'10" 5-10g. Jeg er helt ny hva fisking angår, så jeg har ikke så alt for mye å sammenligne med, men vet ikke om jeg er helt fornøyd med stanga. Hadde først sett for meg en Shimano Zodias, men da snella kom i hus så hastet det plutselig :D Veldig åpen for forslag. Hva er det egentlig som utgjør en "BFS stang"? Er det bare lav kastevekt og kanskje kort, eller er det andre ting også? Jeg har fått med meg at 6'10" er ganske kort, men jeg kunne faktisk tenkt meg enda kortere. Jeg fisker fra land, som oftest i skog, og det er ofte ikke til å bruke en 9' stang der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.