Gå til innhold
Fiskersiden

Skyvelær for å måle tjukkelse på multisnøre


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Den 17.12.2023 at 23.57, fiskebaronen skrev:

Takk. Kjøper det. Har du erfaring med det?

Ikke testet den. Mikrometer kommer i mange kvaliteter og priser. Prisen er god på biltema, men er neppe det beste mikrometeret.
Pass på å ikke stramme mye når du måler. Multiline blir fort klemt flat. Ha også linen så stram som mulig under måling for å motstå komprimering som følge av måleverktøyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2023 at 11:50 PM, fiskebaronen said:

Irriterer meg ofte over feil dimensjon på multisnøre. Finst der eit billig og nøyaktig instrument for å måle tjukkelse på snøret? 

Egentlig ikke, du kan selvfølgelig bruke et mikrometer eller skyvelær men det er ikke en god løsning på en multiline fordi snøret er mykt og gir etter. under press. Det vil fungere greit på vanlig mono eller fluoro men ikke multi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
16 hours ago, sjosprøyt said:

Hva det faktisk tåler er vel viktigere eller hva?

Det spørs litt, hvis et snøre er oppgitt til å være feks 0.10 og tåle 9kg så er det veldig bra. Og verdt å betale for.

 

Men hvis årsaken til at det tåler 9 kg er at det egentlig er 0.13mm så vil det bety at det er et mye dårligere snøre enn hva det gir seg ut for å være.

 

Og diameter er noe av det som jeg bryr meg mest om når jeg ser etter snøre, for mindre diameter betyr lengre kast. Og lang kasteavstand gir bedre fangst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.