Gå til innhold
Fiskersiden

Havvarsel, nyttig informasjon i sjøørret-fisket?


Recommended Posts

https://havvarsel.no/oversikt/58.14615/7.99573

 

Jeg er usikker på hvor nøyaktig varselet er, og om det egentlig er relevant. Men evnen til å søke opp steder i havet og få oppgitt vanntemperatur og salt% kan vel hjelpe med å finne steder sjøørreten er i bittet? Spesielt tidlig på året?

 

Temperatur er jo ganske enkelt, under 4c er dårlige greier, 5-8 så går det sakte, 9-16 er optimalt.. 17 og over da begynner det å bli tregt igjen.

 

Men hva med saltprosent? Sjøørreten liker vel best når det er lite salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart er alltid stas, men dette tror jeg har for lav oppløsning til å være til særlig nytte. Da er det mer nytte i å bruke kart til å se etter solvendte bukter og viker, der vannet varmes opp på fine dager. Ferdes man med båt, har man jo gjerne ekkolodd som viser temperatur, og det kan være verdt å følge med på forandringer. 
 

Jeg har lært at ørreten har dårligere saltutskilling når vannet er kaldt, særlig mindre fisk. Om det er riktig, tør jeg ikke si 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, TT said:

Jeg har lært at ørreten har dårligere saltutskilling når vannet er kaldt, særlig mindre fisk. Om det er riktig, tør jeg ikke si 

De pleier å stå i utløp fra elv når vannet er kaldt, og hvis det er skikkelig kaldt går de gjerne opp i elven hvor det er rent ferskvann. Så det er noe med det, men litt usikker på nøyaktig hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.