Gå til innhold
Fiskersiden

Sydentur med sjøørret i sikte (film)


Recommended Posts

Trivelig som alltid! Og som vanlig sånn passe folkelig profil, slik at det faktisk inspirerer til å komme seg ut på «vanlige» fisketurer. 

Et spørsmål og en nerdekommentar;

- Bruker du bare om lag 1,5 meter snøre etter bombardaen, eller så jeg feil? 
 

- Jeg tror det var Glitre Nett som rappa sluken din, ikke Elvia :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk.

Forrige film var nok litt mindre "folkelig" med high-tech fiske, men vi varierer fisket mye. Neste prosjekt på agendaen er å traile over fjellet til Sognefjorden, ikke særlig high-tech men definitivt en aldri så liten logistikkøvelse. 

Jeg varierer fortomslengden en del egentlig, mest av praktiske årsaker. Utgangspunktet mitt er 1,5 gang stanglengde, og stangen jeg bruker der er 11 fot. Men så hender det at latskapen tar overhånd og fortommen ikke skiftes etter snørebrudd, særlig hvis vannet er grumsete. Vannet var grumsete på turen før denne, så da startet jeg med rimelig kort fortom nå. Den ble raskt skiftet ut til normal lengde. Du ser det forsåvidt på seansen der jeg kaster fra en flytebrygge, der er fortommen lang og jeg må legge inn "baksleng" i kastet for å ikke kroke brygga i kastet.

Mottageren for myggene våre (mikrofonene vi har festet på jakken) fikk litt trøbbel på denne turen dessverre, derfor litt variabel lyd i noen av klippene. Reklamasjonen ser ut til å være godtatt, så med litt flaks er nytt utstyr på vei i posten. For alle andre som vil prøve seg som Youtube-stjerner så vil jeg sterkt anbefale å bruke mygg. Man får veldig mye bedre lyd, og med det også mindre etterarbeid med å forsøke å rydde opp i vindsus og annet grums.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Jeg varierer fortomslengden en del egentlig, mest av praktiske årsaker. Utgangspunktet mitt er 1,5 gang stanglengde, og stangen jeg bruker der er 11 fot. Men så hender det at latskapen tar overhånd og fortommen ikke skiftes etter snørebrudd, særlig hvis vannet er grumsete. Vannet var grumsete på turen før denne, så da startet jeg med rimelig kort fortom nå. Den ble raskt skiftet ut til normal lengde. Du ser det forsåvidt på seansen der jeg kaster fra en flytebrygge, der er fortommen lang og jeg må legge inn "baksleng" i kastet for å ikke kroke brygga i kastet.

Da er vi på bølgelengde! Jeg bruker også stort sett fortom som er en god del lenger enn stanga. Den stanga jeg bruker til bombarda nå, er for øvrig 10,6 fot. Jeg har flere 13’ fotere, men det synes jeg rett og slett blir for langt til det meste annet enn mark. Mister feelingen litt, lissom. Testa en 13 fot Lawson med bombarda senest nå i vår, men ble ikke overbevist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.