Gå til innhold
Fiskersiden

Powerbait erfaringer (Primært ferksvann)


OysteinJK
 Share

Recommended Posts

Hei, det kan godt være dette er blitt tatt opp ørtentusen ganger, men prøvde å søke litt i arkivet og ble ikke noe særlig klokere, er ny bruker, så beklager hvis dette temaet blir tatt opp igjen.

"Powerbait"

Jeg ser da at disse er veldig populære i USA men personlig har jeg ikke hatt noen spesiell bra lykke med disse, men er usikker på hvordan de brukes på riktig måte. (Skal også sies at jeg har vært skeptisk fra dag én og har gitt de relativt lite sjans.)

Har noen erfaring med disse i ferskvann til ørret og røye? I  vann fra både land og båt, også elver.

Så jeg lurer litt på hvordan brukes de i såfall? Dorging/Trolling, pilking? bunn, hav/vannoverflate, elver, elveutslepp? Hvilke fungerer og hvilke fungerer ikke? Hvor mange ganger kan man bruke ett agn før de "mister" effekten sin? Selger skrøt ganske bra av de, men hadde lite informasjon rundt det uten at han sa det som tiltrekker fisken er lukten, så når man han brukt den 3-4 ganger bør man bytte. Når de inneholder sånn 10 stk så varer ikke en boks så lenge da? 1-2 fisketurer maks?

Gjerne legg ved erfaringer ved sjø også, da jeg fisker av og til i saltvann også. Men er primært ferskvanns erfaringer jeg er på leit etter.
Takk på forhånd! 

Endret av OysteinJK
Skriveleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker powerbait som en «add on». Feks ved kveitefiske med jigg, hvor jeg trer en på kroken på shadden for å få litt smak og lukt. Jeg bruker de også sammen med annet agn ved meite i saltvann, de sitter godt på kroken så selv om rekebiten ribbes av så vet jeg at det i det minste er noe agn på kroken.

Jeg kjøper variantene i lake, så etter bruk putter jeg de tilbake i posen/ boksen og kan gjenbruke de etter en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En høst, sent på 90-tallet, fortsatte jeg å fiske i gytebekken etter ørret og bekkerøye etter at frosten gjorde det "umulig" å grave mark. Utvalget av powerbait var mindre da. Det de hadde i den lokale butikken var røde "power eggs" på glass, uten lake. Altså knallrøde "rogn" som hang sammen i ei lang snor. Diameteren var ca 8 mm (om jeg husker riktig). Jeg brukte ett på kroken om ganga, og fiska som jeg pleide å gjøre med mark og dupp. De siste bekkerøyene fikk jeg den 21. desember. De siste ørretene, noen uker tidligere.

Lite erfaring de siste 25 årene, men jeg har fått noe forskjellig på powerbait jighaler fisket på vanlig jighode i sjøen. Om jeg hadde fått de samme fiskene på vanlig "smakløs" jig er umulig å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.