erik Posted August 16 Report Share Posted August 16 Heng med oss på oppdagelsesferd til et (for oss) ukjent vann i Vestfold som visstnok skal kunne levere abbor opp mot to kilo! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted August 16 Report Share Posted August 16 alltid spennende å teste nye vann. Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har fått et eller annet tips om at det en eller annen gang i en fjern fortid skal ha blitt tatt 2+ abbor i et vann, og hvor jeg selv har forsøkt å sjekke ut. Ingen av disse forsøkene har noen gang ført til noe...! Det betyr naturligvis ikke at det ikke fins slik fisk der, men uansett om man VET at det fins slik fisk i et vann, å få dem er en helt annen sak. Statistisk sett er det ytterst få av oss som får oppleve noe sånt, nesten uansett hvor hardt man prøver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 19 Author Report Share Posted August 19 Siden TC er såpass synlige som vi er, får vi stadig vekk tips om vann eller elver som visstnok skal skjule den norske utgaven av "River monsters". Disse tipsene kommer nesten alltid fra folk som nok ikke har helt forståelsen for hva som skal til for å produsere abbor på 3 kilo, ørret på 10 eller gjedde på 30 etc etc. Men de er alltid velment, og har ledet oss (i hvertfall meg) ut på mang en morsom oppdagelsesferd de siste 10-20 årene. Noen monstre har jeg ikke truffet på, men mye annet gøy, så tipsene er velkomne. Og hvem vet, kanskje det kommer et tips som leder til ny norgesrekord en dag? Biotopen vi besøkte her tror jeg kan levere abbor på 2 kilo. Men basert på det vi så da vi var der, er det et visst fisketrykk dominert av arbeidsinnvandrere fra øst. Så om en stor abbor her får leve lenge nok til å bli 2 kg er jeg kanskje noe mer i tvil om. Vi må i så tilfelle over i deler av vannet med lavt fisketrykk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted August 19 Report Share Posted August 19 ut fra bildene å dømme kan sikkert vannet dere testet produsere 2+ abbor. Et vann med nokså tynn abborbestand og brukbart med byttefisk, særlig hvis det i tillegg er kreps, synes å være en god kombinasjon. Istedenfor å reise rundt og teste nye vann, har jeg funnet et par vann, der jeg satser relativt hardt, under troen på at det å bli kjent er viktig. Og ikke minst ta statistikken til hjelp. Hvis man fisker lenge nok på et sted vil man før eller senere råke på en bra fisk. Det er langt mellom kvalitetsfiskene, og mange regelrette blanketurer, som naturligvis tærer på troen på prosjektet. Men det blir jo noen fine opplevelser innimellom, selv om det fortsatt et stykke igjen til den magiske 2-kilosgrensen... men det er jo veien mot målet som er viktig, eller hur...? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts