FredrikSWE Posted October 23 Report Share Posted October 23 Hej alla kunniga Norrmän Efter 30 års fiskade längs den norska kusten så har jag nu snöat in fullständigt på djupfisket. Håller på att leta lämpliga områden först och främst längs tröndelagskusten med seriösa djup. Bindalsfjorden ligger inte så långt hemifrån och har djup på 600-700m+. Vad kan man egentligen räkna med för arter i så djupa fjordar så pass långt inomskärs? Skater, kjerring, annat? Tips på andra platser? Mvh Fredrik www.svartdalsberget.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 23 Report Share Posted October 23 (edited) Velkommen til forumet. Jeg har ikke fisket der, men basert på tilsvarende dyp i andre fjorden vil spisskate, lange, brosme, blålange, svarthå og hågjel være de typiske kandidatene. Jeg mistenker at bestanden(e) av håkjerring langt inne i fjordarmene i praksis forutsetter at det ikke er for mange grunne terskler mellom fjord-dypet og åpent dypt hav. På grunn av overfiske etter håkjerring tidligere er bestandene lokalt ofte utryddet, og er det da en terskel som hindrer ny fisk å trekke inn så blir det ikke noen ny bestand heller. Det var feks en bestand av håkjerring i Indre Oslofjord men den er borte for lengst, det samme gjelder sannsynligvis bestanden som var i Sognefjorden. Bindal er vel i Nordland, ikke Trøndelag, uten at det betyr så mye. Edited October 23 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikSWE Posted October 23 Author Report Share Posted October 23 Tusen tack för snabbt svar Erik. Trodde de var nordtröndelag, men men Är hyyfsat djupt ut i rännan mot Leka, men sen kanske det blir för grunt för att håkjerringen ska ta sig in? Jag är mest på jakt efter lite nya arter som man inte stöter på vid det vanliga havsfisket ner mot ca 200m. Spisskate hade varit intressant och vi har även skaffat special utstyr för just Håkjerring. Problemet är bara vart man ska börja. Kanske är vettigare att börja lite längre söderut mot ex Folla? (där det bevisligen tagits en hel del intressanta arter) Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 23 Report Share Posted October 23 Det klart enkleste er å prøve der noen andre har erfaring. (Noe jeg ikke har i det området.) Men mitt inntrykk er et det er litt «alt eller ingenting». Enten så leverer en plass ganske fort (en time eller maks to) eller så bør man prøve et annet sted. God rekognosering mot dybdekart versus arten man leter etter, så sjekk av bunnkomposisjon når man kommer dit (hard/ myk bunn) for å være sikker, før man legger seg til og fisker. Håkjerring har jeg aldri fisket etter, men den er nok et unntak der og må «ventes inn» siden de er få og følger duftspor over store avstander. Hvitskate er en annen skate dere kan komme borti på de dybdene, men den arten har jeg aldri fått selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted October 25 Report Share Posted October 25 Den 23.10.2024 at 14.53, erik skrev: Den 23.10.2024 at 15.40, FredrikSWE skrev: Trodde de var nordtröndelag, men men Bindal er vel i Nordland, ikke Trøndelag, uten at det betyr så mye. Siden Bindals fylkesmessige plassering ble et tema i denne tråden, tillater jeg med litt "nerding" rundt temaet. Bindal har i lang tid tilhørt Nordland fylke. I forbindelse med fylkessammenslåingen i forrige regjeringsperiode, ble imidlertid Bindal planlagt overført til Trøndelag. Det samme gjaldt Rindal, som ligger et stykke opp i Surnavassdraget og tilhørte Møre og Romsdal fylke. Parolen var Trøndelag, fra Rindal til Bindal! Folket i Rindal følte seg allerede som halvtrøndere, og den overføringen gikk smertefritt. Ordføreren i Bindal responderte imidlertid med et stykke nordlandsk bannskap som understreket i svært sterke ordelag at de var nordlendinger og ikke trøndere, og etter det var det ingen politikere som turte å tenke på å flytte Bindal til Trøndelag, så den kommunen tilhører fremdeles Nordland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts