Gå til innhold
Fiskersiden

Saltstraumen 2005 m/bilder


LasseB
 Share

Recommended Posts

Denne turen hadde jeg gledet meg til i lang tid.

I år kjørte vi (familien og jeg på Atlanterhavsveien.

Der var det en del bruer, og strøm i vannet. - Mini-Saltstraumen, tenkte jeg med et smil da vi la oss til for natta. Og selvfølgelig ble det fisking der og. Jeg rusla for meg selv over en av bruene der, og fikk se strømmen gikk under meg. Ikke tegn til fisk noe sted, men jeg prøvde fordet.

Jeg kasta ut i utkanten av strømmen, slik jeg er vant til "der oppe[ ;) ]", og lot sluken min, en Stingsild 60 gram, synke til bunnen. Etter noen pilk, hogg det til. Den slapp. Nytt kast, og det samme skjer. Dårlig krokhold. Tredje kastet. Men denne gangen satt den!

Fisken stod og stanga i flere minutter, før den løsna litt. For noen krefter! Strømmen gjorde litt av vekta, men fisken kom opp.

Kolla den här: Lyr 2,63 kilo!

29072005174533CC16TelP4Bnf.jpg?79

Litt lengre ned i strømmen fikk jeg også denne her:

Berggylte 1,22 kg og ny personlig rekord!

Den beit på samme sluken som lyren min.

29072005174533p469RF9lJ7Gu.jpg?65

Videre gikk turen til Geirangerfjorden.

Geirangerfjorden

29072005174533fdNCxyaP9B2l.jpg?75

Her ble vi i litt over to døgn.

Og jeg fiska nesten hele tida, men jeg ble litt betutta da jeg snakka med ei lekker skreppe i kiosken på campingplassen der. Hun kunne fortelle at det var mye mer ferskvann enn saltvann i denne fjorden, så jeg hadde kasta bort to døgns fiske i en fisketom fjord! Jeg så noen småfisk som spratt innimellom, men det var sannsynligvis små sjøørreter.

To døgn senere var vi framme i Saltstraumen. Der tok fisket av.

Jeg møtte gamle bekjente, og ex-en min var her i år og.

I over 3 uker var vi ved Saltstraumen.

Den første uka var fisket best. Da var jeg nesten helt alene på en holme der det var svær fisk innom hele tida. Både sei og torsk på over 5 kg kom inn på grunna og tok småsild i luftige sprang.

Men de ville ikke ha en stingsild. Uansett hvor sent/fort jeg fiska, ville de ikke bite. Så Kvelden før jeg skulle ut igjen på holmen, gikk jeg til innkjøp av noen 57-grams Gummifisker fra Storm.

Morgenen etter var jeg nok en gang alene på holmen.

Og storfisken var her i dag og. 20 meter lengre ute landa gummien og jeg sveiva sakte inn i vannflata. På kanten av grunna, der grunt møtte dypt, hogg det til. Etter en frisk fight på 10 min kunne jeg trekke en sei på 2,9 kg opp av vannet. Den ble raskt "kakka" i hodet, og bløgga straks etter. Et par timer senere lå det tre slike "beist", der den minste veide , og den største veide i underkant av 4 kg.

Da jeg snudde ryggen til vannet for å gå, hørte jeg et gigantisk plask. Og jeg var ikke sein til å løsne gummifisken fra korkhåndtaket på min kjære Fish-Logic, og kasta ut. Fisken tok i et luftig sprang, og de som har sett "Free Willy I" ville nok sammenlignet denne fisken og Willy de Willy hopper over steinmoloen.

Bremsen på Calcuttaen min ble raskt skrudd svakere, og fisken dro lett av 50 meter av snella. 30 min senere kunne jeg se at det var en gigantisk lyr som hadde sluka gummifisken, og etter nok et langt utras kunne jeg stikke to fingre under gjellelokket på fisken.

Oppe på holmen spydde den ut sju småsild, og blant dem var gummifisken min. Jeg slang meg etter lyren der den lå og sprella, og fikk berga den før den datt uti vannet. Phu!!!

Lyr på vanvittige 6,27 kg, fordelt på fantastiske 87 cm!, og ny pers med over 3 kg!

2907200517453473US5bTPt233.jpg?23

Min største sei denne morgenen; vekt 3,92 kg. 61 cm lang.

29072005174533GVH61a7SA428.jpg?82

Samla bilde av fiskene jeg fikk den morgenen.

Jeg legger til at Calcuttaen min er i str. 400!

Den fikk plass inne i munnen på lyren min.

290720051745346f9eN1pVA2m3.jpg?31

Så kom det ei uke med dårlig fiske, og jeg oppsøkte nye plasser. En kveld så jeg to kveiter på 1 meters dyp på baksiden av Kjelen.

Så morgenen etter var jeg på plass på Løvold i Bodø, og kjøpte meg noen utløsersøkker. Prisen var 26,50 noe jeg gladelig betalte.

På Løvold fant jeg også ei stang som hette "Ron Thompson HardCore CW: 80-150 gram". Denne tok jeg også, for prisen var 550 kroner. Men siden stangtuppen var litt løs, fikk jeg den for 400 kroner. Dette fiksen jeg med tape hjemme, så ikke toppdelen ikke skulle fly ut når jeg kasta.

Disse er gull verdt.

29072005174533JveEBAYmsJY8.jpg?28

På "Glasshuset" i Bodø fant jeg også et bra tilbud, som jeg slo til på uten å mukke. I en kasse inne på G-Sport fant jeg en SGT 6000 til 400 kroner! Jeg spurte mannen som stod i disken om denne var feilprisa, og da han svarte "Nei", tok jeg den også.

"Hjemme" i Campingvogna fylte jeg på med 0,19 PowerPro som jeg hadde

kjøpt av Vilhelm. (Takk skal du ha Vilhelm, det snøret var supert!)

Siden jeg hadde kjøpt søkker, og hadde alliert meg med en kar fra Oslo, satte jeg og han oss på brygga på Bratta morgenen etter, og meita litt. Han har gode merritter fra denne brygga i år, bl.a. en torsk på 17 kg, en steinbit på 9,2 og en torsk igjen på 8,5. Og morgenen før hadde han tatt to små kveiter på henholdsvis 1,1 og 2,5 kg. Og siden jeg hadde sett kveiter forleden dag, ble vi enige om at det var kveitetid nå. Det blei riktignok ikke noe stort denne dagen, bare noen småtorsk, der den største kasnkje bikka 2-kilosgrensa.

Kvelden derpå var jeg atter igjen på baksiden av Kjelen, og fiska med gummifisk. På rad og rekke kommer en haug med torsk sigende i vannkanten. Den største veide nok over ti kilo!

Jeg fikk tre av dem, og når jeg kasta lenger ut, beit det på noe større. Helt nede på bunnen beit den. Men Her var den noe rart! Den rista litt mer enn vanligvis torsk gjorden, og ca 10 minutter senere kunne jeg skimte ei kveite! Jeg kjørte fingrene inn i kjeften på den, og fikk dratt den opp. Men jeg fikk ikke fingrene ut av kjeften! Jeg røkka til, og ei stor hudfille var vekk fra fingeren min. For noen vanvittige tenner på denne krabaten! Men den veide ikke mer enn 1,3 kg.

Når jeg kom gående opp til resepsjonen for å vise den fram til en kar jeg har blitt kjent med der, flokka det seg masse folk rundt meg. De spurte hvor jeg hadde tatt den, og jeg svarte "-På Kjelen"! Ikke bak Kjelen riktignok, for da hadde det kommet så mye folk rekende der.

Vanligvis er det ingen folk der.

Quaita mi[ :) ][ :) ][ :D ]!

29072005174534VxmTqc7mN4EQ.jpg?55

En dag var vi også ute i båt, og lada med en nyinnkjøpt Elbe YellowReef og Calcuttaen min, var jeg klar til å møte havets storvilt.

Men det blei bare noen torsker, og enkelte sei. Jeg fiska med 200 grams pilk. I ei stille bakevje hadde jeg på et digert flak som nesten taua båten. Tl slutt bare slapp den, og snøret ble slapt. Den hadde dratt avgårde med sluken, enda jeg hadde slakk brems!

Var det ei kveite av dimensjoner?

Folk som har fiska kveite, sier at tennene til steinbiten kan ikke måle seg med tennene til ei kveite. Den bare drar av snøret som om det skulle vært sytråd.

Siste dagen før hjemreise var nok en gang på holmen "min".

Store fisker velta seg i vannskorpa inne på grunna, men ville ikke ta.

Bare em sei og en lyr av denne sorten;

29072005174534SxOfRcNS8k4Q.jpg?32

Til slutt vil jeg legge til at jeg kjøpte ei karpestang av T.O. før jeg reiste. Der løsna jeg snellefestet slik at jeg kunne skyve det ned til ca. 15 cm fra stangbutten. Denne stanga kasta meget langt, men ikke så god å fiske med. Denne blei ikke så mye brukt, men veldig god å kjøre fisk med.

Pappa kjøpte seg ei surfstang som heter "Dam FighterSURF" i ei restkasse på G-Sport. Han gjorde det samme som meg, laga flyttbart snellefeste på den. Og det er det mest behagelige jeg har fiska med i hele mitt liv. Pap'sen fikk en del fin fisk han og, men ingen riktig store. Den største var en sei på 5,2 kg, tatt på en 200 grams Stingsild fra land.

Alt i alt, en meget flott tur!

Og som en kjent østerriker sier en noen av filmene sine; "I'll be back"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få sagt det Morta! På bildet av den største lyren min, klarer jeg da komme med noe som ligner en geip, men jeg prøver å være seriøs på bildene mine. Heretter skal jeg være blidere på bilde, hvis det plager deg [ :) ]...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAr jo mye flotte fisk der LAsse, grattis! Hyggelig at det ble rsultater av turen vi har hørt litt om etterhvert ;-)

Meld inn lyren du, ikke alle som melder inn fisk-og wobbler blir det sikkert uansett. men ikke send til chris før han er tilabke fra ferien, er visst noen som blokkerer mailboksen hans med store bildefiler når han er borte fra kontoret...kremt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tur Lasse og for en herlig Lyr, kunne godt tenkt meg den på kroken [ :) ] Kveite er hvertfall jeg fornøyd med uansett størrelse så den var flott den og. Kunne tenkt meg en tur til Saltstraumen selv jeg, er jo drømmestedet for dem som elsker å fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye hyggelig å lese!

Kanskje vi kan få fiksa en tur opp dit til neste år hvis det er noen interesserte?

Eller kanskje VM i seifiske som ikke er så lenge til?

EDIT: Jeg legger ut noen flere bilder jeg:

Stangarsenalet vårt.

29072005174534mF16614231Rh.jpg?11

En liten stim med småfisk.

Disse var lange og tynne, nesten horngjelaktig.

2907200517453414UCyQ7fTT12.jpg?43

Noen av de jiggene jeg brukte mest under oppholdet.

Den lille blå gummifisken + den selvlysende worm'en har samme jigg hode som den regnbuefargede gummifisken. Men da hadde jeg tatt ut hodet som var støpt inne i gummifisker som mistet halen, og tredd på vanlige jigger. Disse fisket best på steder med sandbunn, og fikk en liten hoppebevegelse ved sakte innsveiving.

Den svære gummifisken er noe som heter Scandinavian Lyn, og er en spesialitet her oppe. Denne ble brukt fra båt, og man hadde en agnfisk på, istedenfor en stor gummifisk, slik jeg har gjort. Lyn'en hadde også en stor treblekrok under, som gjorde at agnfisken satt bedre, og kroka bedre. Vekta var 145 gram, men fiska godt på Hardcore-stanga mi. Regnbuegummifisken fikk jeg kveita mi på [ :) ]...

300720051442552UIk64l3PVic.jpg?3

Fangsten min den siste dagen.

3007200514425521Oc7IV9u5OS.jpg?5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.