Gå til innhold
Fiskersiden

skogs snegle som agn?


jones89
 Share

Recommended Posts

Har prøvd det ja. Av og til kryr det av svarte og hvite skogssnegler på stien ned til Vamma. Plukka med meg et svart eksemplar engang, og lempa uti. Gikk ikke lenge før stanga sto som et hjul. Mista fisken (og snegla) i tilslaget... Men er grunn til å tro at det er et godt agn til spesielt stam ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av sea_boy

hadde jo vore ganske effektivt viss det hadde vert eit brukbart agn..så unne me ha brut dei på ein nyttig måte..

hadde vert enda bedre om brunsniglane kunne brukast til agn...dei svarte må me jo passe på så dei ikkje vert jaga vekk av dei brune beista..Det er dei brune som eter opp planter og bær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte skogsnegler, eller 'slugs' som de kalles på engelsk er et glimrende agn, særlig til stam, suter og karpe. Jeg har brukt agnet flere ganger, og fått både suter og stam. Har også hatt karperun på skogsnegle, men mistet fisken. Grunnen til at jeg sjelden bruker det er at det krever mye jobb å skaffe et skikkelig forråd, og det blir MYE slim i boksen man oppbevarer sneglene i. Men dersom jeg kommer over en skogsnegle i forbindelse med fiske etter de nevnte arter, så prøves agnet.

PS: Naturligvis kan man også bruke nærstående arter snegler til de svarte skogsneglene, også de sneglene som gjør hageeiere fortvilet. De forekommer i en hel rekke farger. Jeg mistet en gang en skikkelig slange av en ål i Jovann på en stor brun snegle jeg fant langs bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Hvordan bør denne i så fall fiskes?

Stikker kroken tvers gjennom halen på sneglen. Sneglen trekker seg sammen når du holder den, men trolig strekker den seg ut igjen når den er i vannet. Den holder seg levende relativt lenge i vann. For øvrig er skogsneglen og de nærstående artene svakt giftige så vidt jeg vet, men det ser ikke ut til at fisken lar seg affisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Men bør den fiskes på bunnen eller like over? Hvis man fisker den på bunnen, risikerer man ikke da at den "snegler seg" (bokstavelig talt) fast i et eller annet?

Tviler på den "snegler" seg fast i noe. Vil tro de er ganske hjelpesløse i vann. Standard paternoster bunnmeite med 6'er krok var det jeg forsøkte meg på.

I siste Coarse Angler er det en artikkel som tar for seg sommerfiske etter stam med snegler og mark. En friline meitet snegle feks i hull i vegetasjonen, langsmed blekker, under overhengende trær etc skulle visst være giftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av westside

Er det noen erfaring med disse som agn i sjøen - saltvann?

Som kjent så løser salt opp sneglene. Har du helt salt på en slik noen gang, så mister du matlysten.

Nå er det ikke reint salt i saltvann, det er vel noen deler vann også, men skulle tro det hadde samme virkninga.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.