Gå til innhold
Fiskersiden

Barnevann i marka?


Vango
 Share

Recommended Posts

Hei!

Prøver å skape litt fiskeinteresse i fotballaget jeg trener. Har derfor invitert til fedre tur med barn i marka, hvor vi skal overnatte og fiske. De fleste fedrene er ikke fiskekyndige, og barna har knapt sett en fiskestang. Trenger derfor litt motivasjon i det å få fisk. Har dere noen gode forslag på fiskevann hvor det er lett å få fisk i området fra Frogneseteren og innover, eller sognsvann og innover? Tipper vi maks blir en 4-5 fedre med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Åklungen egner seg best hvis noen av barna ønsker å løpe i skogen i stedet for å fiske. (Hold dere for Guds skyld på flatsiden (østsiden) av vannet - på andre siden der det er bratt er det ikke trygt!) Der er det også mange teltplasser og veldig fint. Ikke det letteste vannet for uerfarne fiskere, men mulighetene er der.

Her (høyre del av kartet) er det mange fine plasser: http://www.gulesider.no/gsi/map.do?n=&mode...aak=1&oldZoom=7

Skulle dere ha dratt i andre deler av marka finnes det "lettere" vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke aktuellt med kvinner på fiskertur ser jeg[ :) ]

Stort skryt forøvrig for å prøve å vekke tur- og fiskeinterressen blandt de yngre (og kanskje også noen fedre som ikke har vært i marka på noen år). Veldig bra at noen gidder å gi det lille ekstra.

Jeg er forøvrig ikke særlig kjent i marka. Mulig OFA kan hjelpe.

God tur, og håper det blir noen bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnene vil få tilbud på neste tur, men nå er det bare en pakk og kom deg avgårde tur, ikke tur med liste over antall sokker, tannbørste, skift osv, neida bare provoserer. Var lidenskaplig fisker i moss/vannsjø som liten, og har tatt dette opp igjen de siste årene.

Mødrene har vært flinkere til å "få nettverket", så nå må resten av fedrene på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: i svartorvannet(tror jeg det het)

Har du vært i Området ved Bysætermosan har du kanskje hørt om Steinsjøen?

http://www.gulesider.no/gsi/map.do?n=&mode...5&N.x=181&N.y=3

Et temmelig fint vann, med spesielt en veeeldig fin teltplass. Greit med abbor og ørret - i det hele tatt et bra vann til slike aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er å få fisk og størrelsen ikke er så veldig viktig, anbefaler jeg en av elvene i Oslomarka. Jeg har selv hatt med en 6-åring og en 10-åring på fisketur i Skarselva som renner ut fra Øyungen med stor suksess og fisk til begge to.

En enkel stang med liten krok, mark og evt. et lite splitthagl er stort sett oppskriften for suksess i småkulper og bakevjer.

Skarselva er enkel å komme til, det går sti/vei langs elva helt fra Øyungen til parkeringsplassen ved Skar og det er gode muligheter for tant og fjas i skogen rundt.

EDIT: Så først nå at det var snakk om overnattingstur. Da er det jo perfekt å telte ved Øyungen i nærheten av elva. I Øyungen er det skikkelig grom fisk av mange forskjellige arter.

Andre alternativer er Lysakerelva (vanskeligere tilgjengelig mange steder), Lomma (ligger kanskje for langt unna) og Bjørnsjøelva.

Selv om det er mest småfisk her, lurer det også noen "kjemper" i de største kulpene. Halvkilosfisk er langt fra noen sjeldenhet.

Lykke til, det er få ting som er så gøy som å være med barn når de får sine første fisk!

Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra forslag fra Jono! Har selv hatt med nybegynner i Skarselva, og det er ganske lærerikt å fiske på plasser hvor man raskt får vite om man fisker på en vettug måte. Riktig fin elv er det også - så den er trivelig å vandre langs.

I tillegg til de nevnte elvene er vel Sørkedalselva noe å vurdere, hvis man skal på elve-tur?

Har du noen bilder fra Bjørnsjøelva, Jono? Må innrømme at jeg ikke har vært der [:I] Og ikke Lomma heller [:I][:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomma er elva som renner ned i Lommedalen. Jeg har aldri fisket der, men jeg mener og ha hørt at det er ganske bra fiske stedvis, selv om den delen som renner langs veien ser litt døll ut.

Jeg er enig i at Bjørnsjøelva er vel populær, og dermed ikke ideell for en gjeng med kids. Men det er ingen tvil om at det er mye fisk, spesielt i de vanskligst tilgjengelige kulpene. I fjor ålet jeg meg ned i Bjørnsjø******t under hengebrua og fikk sju-åtte pene fisk på mark i løpet av en liten time.

Ellers er Katnoselva min favoritt blant "elvene" i marka. Vakker, uberørt natur og mye fisk. Mange av dem er små, men det vanker jaggu en og annen pen fisk også. Myrtjernelva som renner ned i Gåslungen byr også på en og annen ålreit fisk.

Kanskje en annen tråd, men er det noen som vet om flere elve/bekke-perler i Marka?

Jono

PS Ikke jeg som har laget stjernene som kommer opp for egennavnet der Bjørnsjøelva er på sitt smaleste og villeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare fisket i Myrtjernelva en gang for å være ærlig, for et par år siden. Da fikk både jeg og kameraten min en pen fisk hver i tillegg til alle de små. Vi snakker på ingen måte kilosfisk, men vanlig bra ørret. Tipper 300-400 gram uten at jeg er noen kløpper på vekt. Begge disse gikk på i kulpene under fossen i Myrtjern******t (ikke mine stjerner denne gangen heller...)

På samme tur gikk vi også opp til Myrtjern, men fulgte ikke elva hele veien. Det er muligens et par bra kulper på strekningen, men mest rasktflytende og grunt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.