Gå til innhold
Fiskersiden

Fluering for Sø i saltvann


heskoe
 Share

Recommended Posts

Hadde vært flott om alle kunne sendt meg en enkel bindebeskrivelse på flua dere har sendt, samt en liten omtale om hvordan flua fanger, f.eks:

-Inntrekksmåte(korte/lange,raske/lange,variasjon etc etc)

-Fisker den bra til alle årstider?

-Best erfaring med dypt, eller grunnt fiske?

-Hvordan oppfatter dere selv flua; attraktor, rein imitasjon?

-evt ++++

Send meg evt en PM på det, så kan jeg sørge for å legge inn

en ryddig og grei oversikt med bilder,bindebeskrivelser,og

omtale i slutten av tråden, eller evt legge dette ryddig

inn på en egen tråd.Dette når alle fluer er mottatt.

Forøvrig har jeg foreløpig fått en flue(Kim Andre' sin),og venter

i spenning på de andre[ :) ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei Alle.

FYGGI

Krok : Saltvannsbestandig str 6-10 gjerne Partridge Saltwater Shimp grey shadow

Gummi ben: evt. FlyScene Wiggle Gummiben, eller anden slags

Rib : Kobbertråd str small.

Dub : Den farve du lyster, men jeg har haft størst succes med brun, grå og hvid, med gummi ben der passer til i farve, eller til hvid dubbing da pink ben (super flua til efterårs/vinter fiske).

jeg binder først de bagerste ben på, så de står lidt ut og gjerne litt op, derefter fæstes kobbertråden på undersiden af krogen.

Dubbing snoes på bindetråden, som så bindes fremover i et jævnt lag, til ca 3-4mm før krogøjet. der bindes så de foreste ben ind så de peger frem, ut og litt op. så tørnes kobberribben fremover, og sluttes med 3-5 omg. før krogøjet for at give mer vegt i front af flua. knutes med bindetråden og limes.

Derefter børstes dubbingen litt ut på undersiden af flua, det virker som bein på en tangloppe. og da er flua færdig for fiske. Det hele tager vel 5 min.[ :) ][8D][ ;) ]

Fisker flua på flyte og intermediate line, med rolige 20-30 cm intag, med en liten pause, så gummibenene kan nå at bevæge sig.

Flua FYGGI, har hvert år givet meg omkr de 50 SØ. op til 8,4 kg, på kysten her i DK året rundt! dertil, har jeg fanget Karpe på den og 2 laks (svidder), i Audna elva[8D]

Lykke til og skitt fiske!!![ :) ][ :D ][ :D ]

Venligst

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til Fyggi.Susanne Worm fra Herning har fått mye på den flua. www.kystfiskeren.net

Fluene mine blir sendt Fredag eller Lørdag,jeg holder på med og bytte kontor.Kombinert fluebinder rom og vanlig kontor.Herregud,nå oppdaget jeg hvor mye fiskegreier jeg har.

Tom A. Jeg skal prøve Høstflua II på Sørlandet og Vestlandet snart og du har jo noen av fluene mine fra før som du har testet ut,ja ja da får du en til,he he.

Keep Tying Boys and Girls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk de danske fluene i posten nå! spennende mønster som går raskt å binde.[ :) ]

gleder meg til å prøve de på jærstrendene, innen i fjordene og ikke minst på Go-plassen her på Hommersåk[ :) ]

spennende denne fyggiflua og flua fra Lars Henrik skal også være en storfanger.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fyggi"

26102005214609MLhyuB75y4E8.jpg?72

26102005214609ecv8Re29RS3a.jpg?68

Ja, da har også jeg fått de danske fluene, og begge skal ivrig prøves ut!

Når det gjelder bruk av vibrerende gummibein, så har dette kommet for å bli.En stor svømmende vårfluepuppe som jeg har fisket med i noen år under selektive forhold, var ei ganske effektiv flue uten disse beina(brukte da

mykere hackle)før jeg begynte å binde inn gummibeinene, men ble 2 hakk vassere med gummibein.Helt klart et "triggete" moment, som bidrar til at flua "lever" selv når man fisker den nærmest dead.

Får enda mer fisk på Partonpuppa nå.

Ps! Jeg er ikke helt fornøyd med bildene jeg har tatt, så jeg kommer til å sette meg ned en dag når alle fluene er mottatt.Da vil jeg ta bilde av alle fluene under optimale forhold(lys,bakgrunn,på stativ etc).Nå blir bildene i hastverk tatt rett etter jobben,lagt inn i album hos fotoknudsen, og siden ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av troutman

Gleder meg til Fyggi.Susanne Worm fra Herning har fått mye på den flua. www.kystfiskeren.net

Fluene mine blir sendt Fredag eller Lørdag,jeg holder på med og bytte kontor.Kombinert fluebinder rom og vanlig kontor.Herregud,nå oppdaget jeg hvor mye fiskegreier jeg har.

Tom A. Jeg skal prøve Høstflua II på Sørlandet og Vestlandet snart og du har jo noen av fluene mine fra før som du har testet ut,ja ja da får du en til,he he.

Keep Tying Boys and Girls.

Ja, du må prøve Høstflua II-det kan godt være at du får fiskelykke.

Jeg "prikket" alle fluene med svart sprit tusj, slik at den får et grizzlyaktig utseende.Får bare håpe at fisken ikke skyr spritlukta pga dette da[ :) ]

Harald, jeg får aldri nok av Salty Pink, vet du[ :) ]! Under perioder

hvor sø'en beiter på den mindre silda/brislingen-spesielt om våren, er den uovertruffen! Til info, så har jeg somla med utsendelsen av fluene.Får sendt dem ut enten i morgen, eller senest fredag.Til alle:

Hvis dere får en konvolutt i posten med logoen til et forsikringsselskap-ikke kast det(mange har jo et ambivalent forhold til forsikringsselskap [ :D )]).Det er bare jeg som har benyttet meg av gratiskonvolutter på jobben, ved utsendelse av disse fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt jobba Tom![ :) ][ :D ] du gjør en kjempejobb for denne ringen.[ :D ][ ;) ]

er spent på de neste fluene som kommer i posten, gøy å se hvilke fluer folk har erfaring med, og hvilke fluer som fanger mest til forskjellige tider og steder.

skal prøve gummibein på et par av gullhodenymfene ( vårflueklekkere).[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at alle er glade og tilfredse med ringen her. Ja det er blevet helt godt med entusiasme her på ringen[ :) ][^]

Gleder meg også til at mottage og HURTIGST muligt afprøve deres fluer[ :) ] Der er Kjæmpe mye SØ på kysten der jeg fisker lige på tiden, men de er svære at få til at hugge, så måske ei ny flua de ikke har set før.....[ :D ]

Prøv at søge på FYGGI, på google.dk sider på dansk,

http://www.google.dk/search?hl=da&q=fyggi&...=cr%3DcountryDK

Som Lars-Henrik skriver Kunne være fint med tilbake meldinger på bruken af fluerne.

Og så er det ved at være tiden at vi skal diskutere fluering generelt. Forbedringer, kritik osv. (Håber at Espen vil komme med inlæg, vet han har nyt fra Fiskersiden også![ :D ]). Skal det være på en ny tråd???

Venligst

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluene er sendt nå [ :) ]

Salty Pink (HVIT) bruker jeg når vannet er kaldt og tidlig vår fisket.

For beskrivelse av flua gå inn på Harald`s Fluehjørne på www.kystfiskeren.net

Heskoe,fisker du mye på Nordjylland kysten ??

Jeg har bare fisket på Djursland området mange ganger og en bra plass er Gerrild + Bønnerup Strand.

Har dere ikke materialet som brukes på Salty Pink så gi meg beskjed så sender jeg noe gratis til dere.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte 100m med fantasiagarn på Husfliden for 50 kr. Men det er ikke alle Husflid butikker som har dette garnet. Har ikke funnet olivengrønn enda (annet enn på Nordisk). Tror garn produsenten heter Lantarus og garnet heter Beo og kommer i maaange fargevarianter.

/frode

sitat:Opprinnelig postet av troutman

Fluene er sendt nå [ :) ]

Salty Pink (HVIT) bruker jeg når vannet er kaldt og tidlig vår fisket.

For beskrivelse av flua gå inn på Harald`s Fluehjørne på www.kystfiskeren.net

Heskoe,fisker du mye på Nordjylland kysten ??

Jeg har bare fisket på Djursland området mange ganger og en bra plass er Gerrild + Bønnerup Strand.

Har dere ikke materialet som brukes på Salty Pink så gi meg beskjed så sender jeg noe gratis til dere.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av heskoe

Og så er det ved at være tiden at vi skal diskutere fluering generelt. Forbedringer, kritik osv. (Håber at Espen vil komme med inlæg, vet han har nyt fra Fiskersiden også!). Skal det være på en ny tråd???

Ja, ringene generelt bør evt diskuteres i ny tråd. Det Lars Henrik sikter til er at jeg har opplyst han om (samtidig med en lang beklagelsee og forklaring på hvorfor fluene fra ring 2 Sjøørret elv ikke er kommet enda) at vi i forbindelse med de nye sidene har en del planer ifm å få ut et større antall fluebeskrivelser enn tidliger. Det nye systemet forenkler mye for oss, så intensiteten vil komme opp en del hakk. Å sitte på sidelinjen uten deltagelse og motta fluer er heller ingen ønskeløsning herfra, men et alternativ er at en av deltagerne med gode fotokunnskaper (eller i det minste som tar gode fluebilder) kunne avfotografere og samle inn bindebeskrivelsene. På den måte vil ikke ting bli bremset av folk utenfor ringen. En annen grunn er at jeg synes det er en klar fordel om alle fluene fotograferes samtidig med samme bakgrunn, slik at ringens fluer lett å kjenne igjen. Det var litt av tankene bak avbildingen i ring 1, men desverre kom fluene så spredt inn og ønsket om å få de ut på nett så stort at de ble lagt ut i etapper slik at bildene ikke har helt lik bakgrunn selv om ideen er den samme. Jeg har også en del andre innspill til administrering av ring osv, men vil ta det i en evt ny ren diskusjonstråd om ringene. Spill gjerne på tankene fra dette innlegget ifm ny tråd.

Tankene er også at vi vil kunne plukke ut noen som evt tar gode bilder osv til å legge ut beskrivelser direkte på sidene om noen har ønske om det. Hovedkravet er egentlig at bildene blir gode og at fluene bør være presentable. På denne måten får man presentert sine fluer og andre får raskt mer inspirasjon. Jeg vil komme mer tilbake til dette når løsningen kommer mer på plass - den begynner se bra ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henrik.[ :) ]

Goody Goody.[ :) ]

Du har flua om noen dager i postkassen.

Det hadde vært show og tatt en fisketur neste år med dere når jeg kommer til Danmark.Hvor langt er det fra Bønnerup (Djursland) til der dere bor ?? Jeg kjører gjerne noen mil ekstra.

Keep Tying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av troutman

Hvordan i h................ får en lagt inn bilder på fiskersiden.

Jeg finner ikke de tidligere svar som forklarer dette.

Det var noe med fotoknudsen +++

Det er mulig det står om det i FAQ ettersom det blir spurt om en gang eller to i uken[ :) ]

https://www.fiskersiden.no/forum2/legginnbilde.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marabou Spezial.

Design:Harald Larsen

18102005171642u4drR7WwSq2c.jpg?82

Krok: Tmc 300 str. 4-6, streamer 6 x lang.

Tråd: Uni 6/0 farge hvit.

Hale: Hvit marabou og sølv flash og svart marabou.

Vekt: Bly.

Kropp: Pearl mylar slange.

Over/under: Pearl mylar slange.

Øyne: 3mm Doll Eyes.

Bindebeskrivelse :

Bind inn tråden på vanlig måte.

Ta og bind inn ved bøyen en bunt hvit marabou + sølv flash + svart marabou, gå frem igjen med tråden til krokøyet og legg litt bly bak krokøyet.

Ta en bit med mylar slange og tre den inn over krokøyet og fest den der, gå tilbake med tråden til krokbøyen. Ta mylar slangen og vreng den inn over krokstammen mot bøyen.

Tre en ny lengde med mylar slange inn mot krokøyet slik at krokøyet stikker ut av bredden på mylar slangen. Legg den ene delen av mylaren over ryggen og den andre under og lås dem ved bøyen.Klipp bort mylar som stikker ut.

Lim fast øynene med superlim.

Farg ryggen svart/blå med vannfast tusj og under buken hvit med lakkpenn.

Tips.

Marabou Spezial med lyd: Før du fester mylarslangen som er under så klipper du av 2 stk vaskelenke kuler i størrelsen small og putter de inn i mylarslangen og fester slangen ved halen og vips så har du en flue med lyd.

Fiskemage: Ta og klipp av litt ullgarn i fargene rød eller oransj.Rull garnet til en liten ball og putt den inn i mylarslangen som skal ligge under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.