Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fiske Harr med spinner.


Eirik
 Share

Recommended Posts

Ønsker litt informasjon av Harr fiskere som bruker spinner.

Iflg artikkel i AOF så er det fluer med sterke farger som er “nøkkelen” for Harr.

Så jeg har da noen spørsmål.

1) Hvilken type spinner ville være “best” på steder som Bingsfoss der det er mye strøm. Tenker da på “fargesterke”, størrelse osv.

2) Når på døgnet er Harren mest aktiv eller er det hele dagen?

3) Hvor jager Harren eller hvor vil det være “riktig” å fiske etter den med spinner.

4) Er den vær avhengig, dvs foretrekker ikke sol osv.

[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark (maggot) på bunn!!!!! Akkurat så lett søkke at det "tripper nedover langs bunn" - ikke vikle deg inn i noe fluegreier, Eirik. (Forsøker bare redde ditt gode navn og rykte så du fortsatt kan vise i Granliveien på torsdager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Mark (maggot) på bunn!!!!! Akkurat så lett søkke at det "tripper nedover langs bunn" - ikke vikle deg inn i noe fluegreier, Eirik. (Forsøker bare redde ditt gode navn og rykte så du fortsatt kan vise i Granliveien på torsdager)

Henviser Admin til våre Kjøreregler:

Unyttige/unødvendige innlegg.

I den senere tid har det blitt postet mye uten særlig nytteverdi. Innlegg som kun iser "desverre den vet jeg ikke noe om", "Aner ikke hvor det er jeg" osv som svar på spørsmål er UNØDVENDIG!

[ ;) ]

Spørsmålet går på spinner fiske, ikke meite fiske.

[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen harrspesialist, men har da forsøkt meg litt.

Min er faring er at treffer du på harren er den ganske enkel å få. Den er glupsk. Nå skal det sies at jeg ikke har brukt spinner/sluk etter harr.

1. Når det gjelder spinner er jeg blank. Bruker mark.

2. I vårt område i strømsterke partier av Glomma så synes jeg tiden fra det begynner å mørkne og utover er best.

3. Harren står som regel i ro i strømmen og plukker opp føde som kommer drivende i elva.

4. Jeg har tatt harr i sol og overskyet vær. I regnvær har jeg ikke forsøkt.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eirik,

Jeg har riktig ikke vært i Bingfoss, men jeg fikk min største harr (ca 700 gram) på en spinner i Renaelva. Dette var en av de største Meppsspinnerne, tror den veide rundt 9 gram. Da kasta jeg bare ut i strømmen, som hadde livlig overflate, og litt roligere på bunnen. Det var endel store steiner i elva, og jeg forflytta meg nedover. Kasta oppstrøms, og fikk flere harr på spinner. Men poenget mitt er at jeg syns en blank spinner passer best i starten av sesongen, og litt mer diskre farger på lsutten av året, slik som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen er små spinnere. Harren er som kjent forholdsvis liten i kjeften, og ikke minst løs. Min favoritt er Meps, Black furry med gule flekker i str. 0-1.

Problemet blir å få den langt nok ut og kanskje ned i vannlaget. Går an å blye ned ca 50cm ovenfor spinneren, men jeg synes det går litt ut over gangen. Hva med å prøve en synkende bomber?

Kvelden er den tiden på døgnet jeg har hatt best resultat, men har oxo fått bra med harr andre tider på døgnet.

I og med du ikke bruker fluestang kan du bruke dupp og flue. Bruk gjerne små fluer, str. 16, mørke. En annen flue som har blitt min desiderte favoritt til harren er Olsen, gjerne litt slitt eller sparsomt dresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor Bingfoss er men svarer basert på min erfaring fra nedre del av Gudbrandsdalslågen.

Har bra erfaring med Abu Droppen sølv med blå prikker (Den gamle modellen) til Harr. Har brukt mest 6 og 8g.

Harrfiske på høsten er best om ettermiddagen på dager med sol.

Vil likevel foreslå noe du ikke spør om. Flue og sluk er bra til høstharr. Bruk stingsild eller lignenede i riktig vekt til strømmen. Dett fisker utrolig bra i tung glattstrøm. Jeg fisker som regel uten krok på sluken. Fluevalget i siste AoF er bra i tillegg vil jeg nevne Royal Coachman bundet med fluo rødt floss og en sort hackleflue med påfuglherl kropp. Bruker fluer i størrelse 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.