Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som får noe karpe om dagen?


Remy
 Share

Recommended Posts

Selv om det sikkert er mulig å få karpe en god stund enda, er det liten tvil om at de nå begynner å bli markert mer passive. Man må nok ligge på været og benytte de få dagene hvor forholdene er gode. Og man må gjerne holde en foringskampanje gående for alle tilfellers skyld, men det er svært viktig å ikke overfore. Lite men ofte er nok kanskje den beste strategien..? For øvrig er jo karpefisket lengre syd, også i (sør)Sverige og i Danmark ofte på sitt beste i September.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fiske noen karper på lørdag, skal gi dere en tilbakemelding på bettet:-)

Er jo jevne dagstemperaturer på 12-15grader her vest for tiden, hvor mye "ned" i temp går det før karpene blir sløvere? Regner med at de holder lenger om høsten enn de starter om våren så og si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Er jo jevne dagstemperaturer på 12-15grader her vest for tiden, hvor mye "ned" i temp går det før karpene blir sløvere? Regner med at de holder lenger om høsten enn de starter om våren så og si?

Det er jo nattetemperaturene som pleier å ha mest å si, eller egentlig er det jo vanntemperaturen som bestemmer. Her på Østlandet har vi jo lokalt hatt (natte)temperaturer ned mot frysepunktet allerede. Da er det jo klart at vanntemperaturen også begynner å falle ganske raskt. I natt var det 13-15 grader med regn og vind her på Østlandet - glimrende karpevær! Karpene begynner vanligvis å bli merkbart tregere allerede når vanntemperaturen faller under 15C. På grunn av vannets evne til å magasinere varme, går det en stund utover høsten før temperaturen dropper så langt ned. Som Europeiske karpemeitere har vist gjentatte ganger vil karpene kunne spise selv om vanntemperaturen dropper helt ned mot 0C, men stoffskiftet står nesten stille når temperaturen er under 8C. Skal man absolutt ut å fiske karpe når vannet er så kaldt er det ytterst viktig å ikke fore for hardt, delvis for å ikke spolere ens egne sjanser til fangst, men enda viktigere for å ikke risikere at karpene dør av forstoppelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thile

Ville ikke da beste strategi på høsten være å finne det stedet i vannet der vanntemperaturen er høyest fremfor å fore på de vante plassene?

Det kan godt hende! Nettopp evnen til å tenke i slike baner, og forsøke ulike løsninger basert på erfaring og kunnskap er jo det som ofte skiller de beste fra de nest beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som fiskser aller mest fra båt vet jo at finner vi steder der vann temperaturen endrer seg til kaldere eller varmere for den saks skyld er sansynligheten for at rovfisken og deres byttefisk ikke er langt unna.

Mulig at å overføre denne taktikken til mindre vann og karpefiske ikke er så enkelt å utføre i praksis, men burde ikke være uprøvd. Leser jo at mange bruker gummibåt til å legge ut tacklene sine.

For utstyrsfreakene finnes det jo temp sensorer som kan senkes ned i vannet og leses av på overflaten.

Trolling fiskere og meite fiskere er vel botimot like "prylgale"?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde jeg hatt en satsning på karpe gående nå, så ville jeg ihvertfall sørget for å ha vært ute sist natt. Det er tross alt ikke så mange netter i september hvor temperaturen er rundt 15 grader. Og hvis det blåser og er litt regn i lufta i tillegg, ja da er jo forholdene nær perfekt, som jeg var inne på lenger opp.

Husker når jeg fisket karpe som hardest på første halvdel av 90-tallet. Da pleide vi alltid å dra til Danmark i September, og mange av de mest minneverdige dagene hadde vi værforhold omtrent som sist natt. Husker for eksempel en ettermiddag da jeg fikk 8 karper på fire timer, og en natt der jeg fikk fem flotte speilkarper under tilsvarende forhold. Langt tregere pleide fisket å bli dersom finværet slo inn, vinden løyet, og nettene ble kjølige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke smile iconene mine??? Noe galt med din pc kanskje [ ;) ] Tufs er kanskje det mest uskyldige ordet som finnes i det Norske vokabulæret, noe som passet fint til deg og din ultimate reaksjon over... Å kalle noen dum, selv om du sier det indirekte er et værre angrep enn å kalle deg tufs [ :) ] Hele innlegget ditt er frekt, skikkelig frekt, spesielt når du skrev selv den 13.9 at du kom til å være der!!! [ :P ] get the facts straight! Tror du ble vippet av pinnen over kyllingfisker jeg, bare innrøm det [ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.