Gå til innhold
Fiskersiden

tilslag..?


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Jeg vil si at på nymfefiske kroker ofte fisken seg selv, men når det gjelder tørrfluefiske så heter det at en kan ta av seg hatten og hilse på fisken før en gjør tilslag [ :D ], men det er alt annet en lett når en ser at fisken tar flua [ :D ]. Veldig ofte gjør folk tilslag alt for tidlig når fisken tar tørrflua.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflue: generelt sett så pleier jeg å vente til jeg ser at fortomen min beveger seg siden det til tider kan være vanskelig å vite når flua er i kjeften på fisken ved de forskjellige vakformene (sipvak,plask,head and tail...osv) Dette er sikkert ikke riktig ved alle anledninger men funker som regel bra. hvis man fisker med muddet fortom/fluorcarbon så er det selfølgelig vanskelig å se fortomen så da må man prøve å vente litt ca 1sek pleier å være riktig men som sakt det varierer fra fisk til fisk...

Hvor mye slakk det er i fluelina har selvfølgelig mye å si. lite slakk=seint og kort tilslag, Stor slakk=raskt og langt tilslag. Når det gjelder kraft så holder det lenge med en rolig men bestemt bevegelse. ser mange som prøver å rykke fisken opp av vannet noe som fort fører til at enten krokfestet løsner eller fortomen ryker.

Nymfe: er jeg ingen ekspert på men så lenge man har kontakt med flua så har et kort, raskt og kontant tilslag i det man kjenner nappet noe som funker bra for min del. hvis du fisker med nappindikator så må tilslaget komme med en gang det er et tegn til beveglse i flua.

Sikkert mange her inne som ikke er helt enig med meg, men dette er i hvertfall måten jeg gjør det på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tilslaget:

Før det biter: Holde stanga pekende mot fisken og holde fast i snøret oppe ved nederste stangring. Samtidig er du litt foroverbøyd og passer på at du har god plass bak deg. Og selvfølgelig ikke noe slakk i snøret.

Når det biter røsker du til alt du greier med stanga og drar til av all kraft i snøret, samtidig som du hiver deg bakover mens du skriker og hyler.

Funker som bare det, men forutsetter tykkerer spiss enn 0,12mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Beste tilslaget:

Før det biter: Holde stanga pekende mot fisken og holde fast i snøret oppe ved nederste stangring. Samtidig er du litt foroverbøyd og passer på at du har god plass bak deg. Og selvfølgelig ikke noe slakk i snøret.

Når det biter røsker du til alt du greier med stanga og drar til av all kraft i snøret, samtidig som du hiver deg bakover mens du skriker og hyler.

Funker som bare det, men forutsetter tykkerer spiss enn 0,12mm

Den der skulle jeg gjerne sett på film [ :D ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trollet

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Beste tilslaget:

Før det biter: Holde stanga pekende mot fisken og holde fast i snøret oppe ved nederste stangring. Samtidig er du litt foroverbøyd og passer på at du har god plass bak deg. Og selvfølgelig ikke noe slakk i snøret.

Når det biter røsker du til alt du greier med stanga og drar til av all kraft i snøret, samtidig som du hiver deg bakover mens du skriker og hyler.

Funker som bare det, men forutsetter tykkerer spiss enn 0,12mm

Den der skulle jeg gjerne sett på film [ :D ][ :D ][ :D ]

Kjøp DVD'n med Bård og Lars så får du se det på film [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Beste tilslaget:

Før det biter: Holde stanga pekende mot fisken og holde fast i snøret oppe ved nederste stangring. Samtidig er du litt foroverbøyd og passer på at du har god plass bak deg. Og selvfølgelig ikke noe slakk i snøret.

Når det biter røsker du til alt du greier med stanga og drar til av all kraft i snøret, samtidig som du hiver deg bakover mens du skriker og hyler.

Funker som bare det, men forutsetter tykkerer spiss enn 0,12mm

Kunne ikke vært mere enig[ :D ][ :D ][ :D ]

Her snakker vi jo selvfølgelig om skikkelige ørretbeist (15-20 kg), hvor en er nødt til å gi "det lille ekstra" for å sikre god kroking[8D]

Nei seriøst... Jeg har en kompis som benyttet denne teknikken i årevis. Han rygget i tillegg mens han ropte "kiiiiilooos".

Av å til forsvant fisken oppe i ura, noen ganger fant vi dem (aldri over 300 gram). Men de fleste ble igjen i vannet, dog litt øm i truten.

Tror han satte mest pris på sistnevnte....[ :D )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.