Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite


Ariakas
 Share

Recommended Posts

heisan. var innon en lokal sportsbutikk i går hvor den hyglige mannen bak disken kom til skade for og for telle meg hvor han viste det var tatt kveite på 12kg fra land og lange på 11kg[8D]. stedet skal vist vere svin dypt. lurer egentlig på om dere har noe formening om dette. skal jo seff ut og prøve, men har no blannede følelser, har liksom ikke hørt om fisk i den dimmen tatt fra land her før. Det er i langesund så jeg vet det er fisk i nerheten. men har dere eventuelt noen tips om hvodan jeg burde fiske. glidende er favoritten men. tenkte jeg skulle slenge på en selvlysende tupe en blekksprut og en makrell.kom gjerne med tips. viss jeg kan få en kveite på 12kg fra land så skal jeg nok ha d bra i noen år fremmover ja.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvlysende tube mener jeg foresten[:I] men hadde jeg hatt en selvlysende tupe så tror jeg jaggu jeg hadde slengt ut den å, viss det er det som skal t for og få denna fisken. så det er altså blitt tatt så stor fisk fra land. det er ikke dårlig. skal ut og prøve iløpet av uka. skal få lakt ut en raport dersom det blir no fin no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gone_Fishing

Dersom det er "svin dypt" vil eg anbefale en Pulley Rig istedenfor glidende, har funka bra både til lange og kveite for meg.

Foretrekker også å bruke krokfortom av wire der eg pleier å få lange, blir for mye snurr med sene (prøvde en gang med 1,20 sene, langa kutta denne og).

Lange som kutter 1,2 ?!? Høres da drøyt ut, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært noe problem fra båt, men der eg fisker fra land er det både dypt og heller urent farvann, mye kanter osv.- så det kan ta sin tid å få opp de litt større, og slik som de snor seg om snøre/fortom har dette skjedd et par ganger.

Riggen har jo også tendens til å flagre som en helikopter rotor, og snurre seg rundt seg sjøl, dersom krokfortommen er for tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst har lange tenner, men ikke i nærheten av gjedde! Bruker 1-1,2 mm til slep til lange selv, men det er mest for å kunne bruke samme slepet til flere fisk. Selv om jeg bare har fått smålange under 5 kg så vil jeg uttrykke meg særdeles skeptisk til at lange kan kutte 1,2 mm, for ikke å snakke om fingre! [:0] Vis meg bilder og jeg vil tro, inntil videre er min ukvalifiserte påstand at du ikke trenger wire til annet enn håkjerring og håbrann i saltvann i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fra land det her er snakk om, og storlanga holder til i ruskete omgivelser. Prøvd å fiske stor lange fra land? Noe helt annet enn fra båt, hvor du løfter den fra bånn med stanga ganske kjapt. Men så lenge den går på bånn er den utrolig sterk og seig, og det gjør den jo en stund fra land. Kombinasjonen av stor lange med kvasse tenner og stor slitasje på sena kapper 1,2 mono på en dårlig dag. Vil helt klart bruke wirefortom i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og prøved i går. ikke så mye som ett napp. værste jeg har vert med på, mista sikker 10kg sokke og 20 kroker. det rare er att bunnen kom ikke for jeg hadde sveiva opp en 10-20m og da satt det bom fast. men men, gir ikke opp så lett. Så nemlig att det lå en fiskebåt lengere inn, om han hadde teiner eller hva vet jeg ikke. men fjellet gikk rett ned der og da gjør det vell det unner vann også håper jeg. neste gang blir det foresten med tykk fottom om jeg er redd for bunnen elle tenna til langa klaret jeg ikke hel og bestemme meg for[8D]. men den skal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv litt lenger inn til du finner fisken:) Bruk rotten bottom clips og billige søkker, for eksempel store muttre eller rett og slett en stein pålimt svivel. Det kan også være en fordel med en lead lift som løfter søkket når du starter innsveivingen.

Rotten bottom clips/rock release: http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=1113

Lead lift: http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=3261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ariakas

det rare er att bunnen kom ikke for jeg hadde sveiva opp en 10-20m og da satt det bom fast.

Det hjelper ofte å sveive til du tror du begynner å få inn slakken på snøret, for så å gi et ordentlig løft, slik at du veit at loddet ligger noenlunde fritt, deretter stramme en del på dette.

Dersom du bare sveiver til stanga buer, vil du ofte dra loddet fast i en sprekk, eller mellom steiner etc.- ( grunnen til at eg alltid bruker spilesøkker på dypt vann, ikke for festet, men for å hindre de å rulle seg fast.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Fisket sammen med ungene en gang på Skansekaia i Ålesund med makrellbiter på bunnen. Har fått mye Steinbit der, den største på 10kg.

Denne dagen var det noe som stadig var på og drog agnet med jevne drag, akkurat som med Steinbit. Men to ganger røk sena når jeg dro til. Det er svært sjeldent at det skjer. Forbannet meg på at dette SKULLE opp og kom på at jeg kanskje hadde noen stålfortommer jeg hadde kjøpt etter å ha mistet 300kr i wobblere under gjeddefiske på en ferietur. Fant og monterte en slik og senket ned igjen på samme plass rett under kaien. Det gikk ikke lenge før det bet på igjen og jeg dro til. Der satt den. Den var tung og sprellet vilt. Sveivet opp et lite stykke så ble det helt dødt...som å ha på en stein. Litt videre og så tok det av igjen..så stille igjen. Dette var rart !

Enden på historien: Opp kommer en kjempe av en Hummer ! Kroket i leddet på den største kloen. Full panikk men må bare gjøre et forsøk på å heve den opp på kaikanten, og da skjer det som måtte skje. Den sprellet seg av når jeg løftet ut av vannet og seg sakte tilbake i dypet.

Tror nok jeg var nær en norgesrekord i stangfisket Hummer den dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spørsmål og ett svar:

Hvorfor fiske med pulleyrig istedet for gledebom eller glidende søkke?

Svar: Leadlift fungere ikke for meg på plasser med store kanter. Jeg har prøvd det på en plass hvor man må sveive 20 meter før man sitter fast, og da hjelper det ikke med leadlift. Dersom snøret går under en stein eller lignende, så sitter det fast, leadlift eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.