Gå til innhold
Fiskersiden

Innfør økt minstemål nå - Slipp ut småfisken!!


Sjøfalk
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Oj-oj-oj så sint!

Hvem er snever her? Vil trolling gagne SØ bestanden?

Think not. Her prater vi om kultivering og fredning i alle mulige former, men den gjeldene regel med 2 stenger pr. båt blåses av som tull. Fjernt!

C&R og Rapala wobblere med tre treblekroker er ikke alltid forenelig.

Har trollet litt selv. Det er jo klart at trollingredskaper skader fisken mye mer enn små streamere.

Moranisse

Snakk om å bevise sin uvitenhet. Hørt om f.eks Apex? Kombineres gjerne med en enkeltkrok. Hørt om å fjerne kroksett og klemme ned mothaker? Litt dumt å overføre hvordan du utfører dorging til trollinggutta når du overhodet ikke vet hva de driver med. Tror du antall stenger er proporsjonalt med ønsket om å slå ihjel fisk? Think again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Oj-oj-oj så sint!

Hvem er snever her? Vil trolling gagne SØ bestanden?

Think not. Her prater vi om kultivering og fredning i alle mulige former, men den gjeldene regel med 2 stenger pr. båt blåses av som tull. Fjernt!

C&R og Rapala wobblere med tre treblekroker er ikke alltid forenelig.

Har trollet litt selv. Det er jo klart at trollingredskaper skader fisken mye mer enn små streamere.

Moranisse

Snakk om å bevise sin uvitenhet. Hørt om f.eks Apex? Kombineres gjerne med en enkeltkrok. Hørt om å fjerne kroksett og klemme ned mothaker? Litt dumt å overføre hvordan du utfører dorging til trollinggutta når du overhodet ikke vet hva de driver med. Tror du antall stenger er proporsjonalt med ønsket om å slå ihjel fisk? Think again.

Hvor stort prosentdel av de som dorger gjør dette da?

Nei - jeg har aldri hørt om Apex og tror forøvrig fåtallet klemmer inn mothaker på wobblerkrokene sine.

Vet jeg er på tynn is her. Men tråden dreier seg om forvaltning av SØ stammen i Oslofjorden. En uttalte at minstemålet skal oppjusteres samt at begrensningen på 2 stenger pr. båt bør avskaffes for å få et større trollingmiljø.

Da stilte jeg spørsmål om et økt trollingmiljø gagner SØ stammen i Oslofjorden. Trolling i alle vannlag med et arsenal av stenger er effektivt. Ikke alle (eller fåtallet) er så skinnhellige at de fisker med enkeltkroker og setter fisken skånsomt tilbake igjen.

Hva er poenget med et større trollingmiljø i Oslofjorden?

Blir det mer SØ i fjorden?

Blir snittstørrelsen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et økt trollingmiljø gjelder ikke bare Oslofjorden, det gjelder hele landet.

Hvis du f.eks titter til Svergie så kan du sjekke ut hvor mange som er sysselsatt eller tjener penger i visse lokalmiljør på et godt trollingmiljø/fiske og det er vel bare positivt.

Tror vi kan ta med Bornholm også.

Hvis vi skal holde oss til Norden.

Jeg tror og vet ( ut i fra det jeg har vært med på) at mange trollere er veldig veldig opptatt av C&R og behandling av fisk på en skånsom måte.

Tror kanskje de er mere opptatt av det en mange andre fiskere, etter som de ofte for ufortjent kjeft av andre fiskeres uvitenhet og mangel på kunnskap om trolling.

Hva er værst. En person med slukstang som tar opp 20 sø en dag/kveld ( noe som pr i dag er lov og noe som kan være mulig i visse områder og på de rette plassen) eller en troller som holder seg til en baglimit på 3 fisk.

Og da vil trolleren være med å opprettholde/øke bestanden mye mer en han med slukstanga.

Og samtidig setter man opp minstemålet til 40 cm i to til tre år og så går man opp til 45 cm.

Finnes sikkert svin i skogen når det gjelder trollere også, men det gjelder vel for alt her i verden, men man kan ikke slutte å selge båter pga. av det[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for "fritt frem med sideparavaner og masse stenger". Vi må finne oss i at Trolling skal reguleres som alt annet fiske. To stenger ber båt er imidlertid for strengt synes nå jeg. Det er ikke her problemet med for stor beskatning ligger. Jeg tror også at det meste av småfisken tas fra land og ikke i båt. Jeg får mer småfisk fra land enn ved trolling. På Borholm - som ble nevnt her - er det regler for hvor langt fra land trollingfiske skal foregå. Årsaken er nok ikke beskatningen men konflikten med landfiskere. " La imidlertid ikke denne tråden bli en diskusjon om "for eller mot trollingfiske". Poenget var økt mistemål som ett av flere tiltak for å få opp størrelsen på sjøørret i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

På Borholm - som ble nevnt her - er det regler for hvor langt fra land trollingfiske skal foregå. Årsaken er nok ikke beskatningen men konflikten med landfiskere.

Dette hadde vært meget nyttig i Oslofjorden også! Dette har riktignok vært diskutert tidligere, men jeg synes det bør være klare regler også her og ikke uskrevne regler som tolkes i øst og vest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel ikke være nødvendig med regler for alt mulig. Det handler kun om to ting: Alminnelig oppførsel og å ta hensyn. Det er kanskje ikke så dumt om vi som er ute og dorger tenker omvendt situasjon; hvordan ville vi reager om vi står på land og fisker og det kommer en dorgefisker godt innenfor kastehold? Kanskje noe å tenke på?

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av Sjøfalk

På Borholm - som ble nevnt her - er det regler for hvor langt fra land trollingfiske skal foregå. Årsaken er nok ikke beskatningen men konflikten med landfiskere.

Dette hadde vært meget nyttig i Oslofjorden også! Dette har riktignok vært diskutert tidligere, men jeg synes det bør være klare regler også her og ikke uskrevne regler som tolkes i øst og vest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett for at dette blir en krig mellom de ulike "fiskeformene". Det er unødvendig. Jeg som fluefisker vet for lite om trollingmiljøet, og trollingmiljøet vet ofte for lite om meg, og det er jo nettopp det som gjør at debatten raskt kommer over i feil spor.

Syndere på den ene siden og positive forvaltere på den andre finner man både innenfor trolling, fluefiske, slukfiske og annet. Legger vi hånda på hjertet er vel ikke den ene bedre/verre enn den andre vil jeg tro?

Regelverk bør vi ha for alle, men det må være differensiert fordi fisket foregår på forskjellige måter. Det hadde kanskje vært på sin plass at trollerne var med på å forme reglene for sitt fiske, og vi andre for vårt respektive fiske? Det er jo vi på hver vår tue som kjenner vårt eget fiske best. Representantene bør da kanskje være folk som vet litt om forvaltning, for når alt kommer til alt er vel det det viktigste...

Til slutt; små sluker eller antall stenger??? Ikke heng dere opp i sånt tøys uten å vite hva dere prater om.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel talt JanM.

Fiska mye med flue, spesielt etter SØ. Det vil nok være førstevalget mitt. Har fått være med på noen dorgeturer etter SØ og synes det er kjempetrivelig. Får ikke noe særlig SØ, men mye annet. Små fisk, uansett, blir satt tilbake. Dette er en fiskeform jeg kommer til å satse mer på. Ikke fordi det er så veldig effektivt, men skikkelig trivelig form for rekreasjon. Nå skal det sies at jeg aldri har vært mannskap på en fullrigga troller, noe som jeg ser for meg som ganske kaotisk hvis det biter på flere stenger samtidig. Sikkert ikke noe problem for ett drilla mannskap.

Trollingfiskere flest tror jeg er mye flinkere til C&R en hopen. Det er vel sånn at de som rigger opp båtene sine med er mer interessert i fiske enn de fleste. Da også helheten rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dorger mye. Og jeg fisker enda mer med flue fra land. Jeg vet ganske mye om begge fiskeformer. Det jeg mente og ville presisere med mitt innlegg var at, om man som dorgefisker er i stand til og utvise en smule hensyn skulle det ikke være nødvendig og lage regler regler for alt mulig. Det hjelper ikke med regelverk om folk ikke er i stand til og utøve reglene. Og om man nå skulle få regler for hvor nære land man har lov og kjøre dorgebåten, og glatt blåser i disse reglene, hvem skulle stå for opphentingen av vedkommende dorgefisker? Jeg tror neppe politiet vil bry seg særlig om slike overtramp. Og om enkelte dorgefiskere ikke er i stand til å ta hensyn til de som fisker fra land i dag, tror jeg neppe det vil bli noe særlig bedre med regler.

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Lett for at dette blir en krig mellom de ulike "fiskeformene". Det er unødvendig. Jeg som fluefisker vet for lite om trollingmiljøet, og trollingmiljøet vet ofte for lite om meg, og det er jo nettopp det som gjør at debatten raskt kommer over i feil spor.

Syndere på den ene siden og positive forvaltere på den andre finner man både innenfor trolling, fluefiske, slukfiske og annet. Legger vi hånda på hjertet er vel ikke den ene bedre/verre enn den andre vil jeg tro?

Regelverk bør vi ha for alle, men det må være differensiert fordi fisket foregår på forskjellige måter. Det hadde kanskje vært på sin plass at trollerne var med på å forme reglene for sitt fiske, og vi andre for vårt respektive fiske? Det er jo vi på hver vår tue som kjenner vårt eget fiske best. Representantene bør da kanskje være folk som vet litt om forvaltning, for når alt kommer til alt er vel det det viktigste...

Til slutt; små sluker eller antall stenger??? Ikke heng dere opp i sånt tøys uten å vite hva dere prater om.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg faktisk vi kan være litt selvgode her på siden. Vi kan vel anta at flesteparten av oss fisker mer enn gjennomsnittet. Allikevel er det nok ikke vi som er problemet - uansett om vi troller eller kaster pels og fjær. Hvorfor? Fordi vi tross alt er ganske få, og fordi vi har kunnskap. Den som fisker mye får stor kunnskap om det han fisker etter og kunnskap har aldri skadet. Uvitenhet og likegyldighet derimot...

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

Jag backar gärna ett förslag om höjt minstemål på fisken. Dessutom kan jag leva med en baglimit på 2 fiskar i veckan oxå. De " båtförbudzoner " som gäller i fjorden har jag heller inga problem att anpassa mig till. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag förstörde fisket för en landburen fiskare med mina paravaner och spön då jag mycket väl kan ta en annan rutt än rätt framför honom/ henne.

Men antallet spön jag fiskar med kommer ni aldrig att komma åt. Ingen, och då menar jag ingen, av mina wobbler har mer än en krok. Om jag ska ha fisk till pannan så åker den med hem, men jag returnernar gärna bamsefisk oxå, förutsatt att kameran är med. Jag har mindre laxfisk liv på mitt samvete än de flesta flugfiskare eller spinnfiskare kan jag med säkerhet säga. Sen om det beror på att jag aldrig får något eller om jag bara är duktig på att returnera fisken lämnar vi osagt[ :D ]

Jag måste instämma med ovan inlägg att trollingfiskare är sjukt upptagna med att förvalta sina fiskevatten. Att vi sen smetar på med en skog av spön är helt oviktigt så länge vi behandlar returfisk skonsamt och är noga med minstemål. Jag vet att en trollares minstemål är betydligt högre än många andras personbästa och det kommer det att fortsätta med[ :o ]

Hör av er så ska jag med glädje visa hur otroligt underhållande riktig trolling kan vara utan att jag för den saken skulle vara expert på området.

Boatdrinks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen betenkligheter med at Trollingfiskere ikke er opptatt av fiskens ve og vel. Heller ikke at de er noe trusel for fisken! Trolling fisker som alle andre sportsfisker bør få beskatte fisken de fisker på, vi utgjør ingen direkte trussel.

Det vi bør stå sammen om å bekjempe er garnfiske, forurensing og ødeleggelse av gyteområder. Ulovlig yrkes og hobbyfiske utgjør en mye større trussel mot bestanden!

Fish on....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansvarlig høsting av SØ, uansett fiskemetode, er uheldig for bestanden - men jeg har en tro på at sk trollingfiskere generelt har bedre vett enn de som lager lover i vårt kjære moderland og er mye mere ansvarlige. Og jeg tror det er ren og skjær uvitenhet fra den gemene hop som gjør at de TROR at trollingfiskere beskatter SØ hardere enn andre fiskere.

Ellers er jeg for både å øke minstemål, baglimit (men for alle typer sportsfiske), forbud mot kommersiell sildefiske (i indre Oslofjord), vernesoner for alle, utslipp av gytefisk, harde reaksjoner på ulovlig garnfiske osv... men la oss trollere få vise at vi er vårt ansvar bevisst..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo klart at fiskersidens trollere virker oppegående og ansvarlige i sin fiskeform, som de fleste andre her inne. Problemet er ikke ført og fremst vi/dere. Har møtt på en del merkelige skapninger med håpløse holdninger. Har hørt folk legge ut om garnfangster og ulovelig fiske i gytebekker. Har også sett trollere stolt vise frem lange, slanke vinterstøinger.

Kanskje man burde fått en slags grunnleggende teoretisk opplæring før man slapp til med fiskestanga (noe ala teoridelen i jegerprøven).

Litt "sience fiction" det forslaget der - men om noen år? Hvem vet... [ :D )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under min tur på Filtvet så kom det en båt kjørende opp langs land.

(Godt voksen kar med 1 eller 2 stenger ute)

Han kjørte meget nært land og min duppstang lå mye lengre ut.

Jeg ga han et lite tegn på å kjøre litt lengre ut.

Noe han oppfattet og endret kurs.

Når en opplever slike trollere/dorgere når en fisker fra land, så er det en fryd.

[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.