Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor?


westside
 Share

Recommended Posts

p = nRT/V !!!

Sola fører til oppvarming av atmosfæren, men ikke uniform oppvarming. Temperaturgradienter i gasser gir trykkgradienter iht den ideelle gasslov ovenfor, og disse gradientene gir vind. Om natta er det ikke anisoform oppvarming av atmosfæren fra sola, men det er ikke den eneste kilden til trykkegradienter i atmosfæren. Solgangsbris er et eksempel på vind pga ulik hastighet i avkjøling av luft over vann og land pga ulik varmekapasitet. Sånn, det var o-fag-tegneserieforklaringen, har vi en meterolog her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Ålesund synes jeg faktisk det blåser mer om natta enn om dagen ;) Men ellers er det som SMS sier; på dagen fører sola til oppvarming av luft. Varm luft både utvider seg og stiger oppover i atmosfæren, og skaper dermed ganske mye bevegelse.

Mot kvelden avkjøles lufta, og krymper (ganske mye også), og dette fører til et undertrykk som blir kompensert ved å dra inn luft fra f.eks. havet, og dermed har man solgangsbris.

Om natta er det ganske stabile forhold rent temperaturmessig, og dermed lite vind :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette blir ren spekulering, men om vinteren er vel temperaturforskjellene kanskje mindre. Mye av sollyset blir vel kanskje reflektert av snøen, og vil ikke bidra i like stor grad til å varme opp lufta. Og med mindre temperaturforskjeller så blir det kanskje mindre vind ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det stedet i Norge som har flest dager med sterk vind er Fruholmen fyr på Finnmarkskysten. De som holder til der har 257 dager i året med vind på liten kuling eller mer.

Hoho! Tror jeg hadde blitt litt lei av vind hvis jeg bodde der[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.