Gå til innhold
Fiskersiden

ombygging av gammel båt


ovejan
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne dele båtprosjektet mitt med dere.

15 fot tidlig 80-tall mørebas med tilhenger og 20 hk yamaha ble innkjøpt for en billig penge.

250920051358319w6229N1k5Wt.jpg?38

båten ble "ribbet" skummet opp bunnen på nytt, og lappet en sprekk i skroget.

ble videre påsatt aluminiumsrekke.

her under ombygging:

25092005135831xLgQ8qmBJU13.jpg?69

styrekonsoll ble laget i alu. lagte også en kasse til å ha utstyr i.

25092005135831uDYxA68bp8g1.jpg?9

25092005135831f2TYYiU7LMl6.jpg?10

her er båten ferdig rigget med seter, dyprigger, ekkolodd og stangholdere. billig og fungerende til mitt bruk, etter at båten fikk flapser og ny propell med litt mindre stigning, så gjør den 23 knop med en mann ombord.

20092005183643BSd3R3m8QO1y.jpg?98

dette er ment som et tips om hvor billig det kan gjøres, ikke som skrytealbum [ ;) ]

edit kan jo i tillegg legge til mitt neste prosjekt 17,5 for 180cm bred planer om å bygge midtkabin i denne, og utstyre den 40-50 HK. Er det noen som vet hvilken båttype dette er ?

250920051413287y5t3tn8LBK5.jpg?65

EDIT:Synes denne tråden fortjente større bilder, veldig interessant Ove!

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

legger inn et par bilder til, kanskje noen kjenner den igjen, skal visstnok være bygget på vestlandet på tidlig 80-tall, men skal være en "kopi" av en kjent produsert båt.

25092005175028MkN8Lj8MK9K4.jpg?97

25092005175028vX3DWSoyy3S2.jpg?26

skroget ser iallefall ut til å tåle litt sjø, samt at den kan se ut som den har lav planingsterskel, spennende prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Blydonkern

Ille langt framme riggene var da!

hva kostet ombyggingen??

jeg er uerfaren med rigger, har sett at disse ofte står bak på båten, men det fungerer å ha de slik jeg har de, de er iallefall lett tilgjengelige samt at jeg ser ser stengene hele tiden. Har jo teleskop på disse riggene (scotty 1091) men har aldri hatt behov for å bruke det. Når jeg har "makker" med så holder jeg styr på den som står rett foran styrekonsollen og makker har eget sete rett foran den andre, funker knallbra.

Når det gjelder kostnader så har jeg ikke regnet på det, men anslår at aluminiumen kom på ca 3-4000,- maling og skum ca 2500,- styring og kabler er jo det som kostet meg mest (ca 5000). Arbeidet har jeg gjort selv med god hjelp av svigerfar som sveiser [ ;) ] så jeg regner ikke kostnader på timene på et så kjekt prosjekt.

Kombi henger (m/ løs kasse) tipp og brems, 1995 mod lite kjørt 20 hk yamaha og ombyggingen har kostet meg totalt under 40000,- det må vel sies å være rimelig for et slikt resultat ?

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Her er det bare å ta av seg fiskecapsen og gratulere med et særdeles vellykket prosjekt og flott resultat..

Lurer på om jeg fikk noen plagsomme gode ideer her.. hehe!

takker for det, men jeg ble litt nysgjerrig på hvilke ideer som kom opp hos deg [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WoW! Imponert! Jeg holder på med båtprosjekt jeg og (skal "Lage" trollingbåt), og jeg er også interessert i å lage hardtop på båten min. Det er en pram, så jeg er ikke sikker på om den er egnet for litt urolig sjø, da "Gammelprammen" min er nesten flatbunnet, og er veldig "lealaus".

Noen tips til hvordan jeg kan gjøre den støere? Jeg har sett noen elvebåter, bl.a. fra Tanaelva, der de har satt på noen støtteski på båten. Er dette en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å skaffe meg en båt med hardtop, som jeg skal lage den perfekte trollingbåt av [ :) ]. Den koster 6000,- og er 17 fot lang. Men en pram som er lealaus (les: vinglete, har lett får å gå rundt), burde kunne gjøres mer stabil. Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekkt å se en gammel Mørebas komme til heder og verdighet igjen [ :) ].

Men jeg lurer på noe om denne båten,det kom hvist nok to typer av den modellen der,en med skum mellom skrogene og en som bare var med luft mellom skrogene,var denne med skum?

Jeg har en av samme type fra 1971 med skum og den er blitt temmelig full med vann i løpet av årene etter x antall lappinger,jeg har også tenkt å dele den og få den tørkket og skummet på nytt,den er dessvere pensjonert nå,men kunne tenkt meg å pusset den opp,det er jo en vaaaanvitig god båt [ :P ].

En nabo som også har samme båt prøvde å dele den men da knakket det i hele båten så han våget ikke å gjøre det,hvordan klarte du å dele skrogene fra hverandre?

Har du brukt vanlig byggskum eller skum fra en båtprodusent?

Henning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg delte ikke båten, denne båtene hadde opprinnelig ikke skum i bunn, det er kun skum i sidene. Det var laget et hull i siden på den ene "flytetanken" for å komme til en skade som var i siden, her kunne jeg sjekke skummet som var i sidenen og dette såg bra ut. Bunnen hadde avtapping for kondens vann helt bak, jeg borret hull i rommmene i sidene og framme og hellte skum inn her, disse ble plastret igjen etterpå. Brukte 2 komponent skum, er blitt fortalt at det går med bygge skum også, men da må du bruke vindusskum som tåler vann, det er visst ikke alt bygge skum som gjør det ? Så nå er hele båten skummet opp. Ser nå at jeg innledningsvis har skrevet "skummet opp bunnen på nytt" dette blir jo da litt feil [ :) ]

Hvis du skal dele båten så er det jo å skjære den opp, det kunne se ut som at den er "limt sammen" med polyester og glassfiber, men den var løsnet flere steder hos meg.

Lykke til [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

takker for tilbakemelding [ :) ]

men når du ser på bildene så er det flytetanker på begge sider bak i båten, så det er ikke noe " akterdekk " det som eventuellt er av "tumleplass" ombord er i forkant av disse flytetankene, og derfor ble denne løsningen valgt [ :P ]

det er jo en liten båt, så det blir å sitte på rævva til fisken dukker opp, til og med håver/klepper må sitte rolig til fisken er inntil båten, ( noe som har vist seg å være vanskelig)[ :D ]

når det gjelder riggene så er jeg nybegynner her og klarer ikke å kjenne forskjell på lyden i waierene e.l. så derfor var det en glimrende løsning, skulle jeg hatt disse bak på båten så hadde det blitt værre komme til p.g.a den "utstyrskassen" som er montert.

men heldigvis så er vi ikke like, så forskjellige løsninger blir valgt

når det gjelder det nye prosjektet så kommer den til å inneholde helt rent "akterdekk" med riggene bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Jeg har planer om å skaffe meg en båt med hardtop, som jeg skal lage den perfekte trollingbåt av [ :) ]. Den koster 6000,- og er 17 fot lang. Men en pram som er lealaus (les: vinglete, har lett får å gå rundt), burde kunne gjøres mer stabil. Hvordan?

Det kan hjelpe å sette på små krengeskjørter, men dette vil ikke hjelpe båten din noe i høyere fart. Men når du kjører sakte eller ligger stille vil det hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.