Gå til innhold
Fiskersiden

meiteplassene optatt!!


Jostein Sæll
 Share

Recommended Posts

Det er kanskje noe rart med oss meitere som drar oss ned mot sivkanten

i halvmørket sent på høsten.Det er en ting som har hendt de siste turene. Stengene står klare med agn og venter på fisken som skal gulpe i seg gobiten. Det er da de dukker opp disse motbydelige rottene[} :) ][} :( ]. Noen som har noen triks for å holde dem unna[?][?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det problemet har jeg aldri hatt - mulig du fisker på en plass som har mere rotter enn andre (eller mine plasser har usedvanlig lite rotter)? Vannrotter ser jeg imidlertid i ny og ne, men de utgjør ingen plage. Jeg har også besøk av mus inne i mellom, men de er lite interessert i det jeg driver med.

OHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Tja, de er der og gjør sine ting - du er der for å gjøre dine ting. Dere får rett og slett godta hverandre, kanskje til og med respektere hverandre.

Med tiden vil dere kanskje til og med glede dere over hverandres selskap?

Tja hver sin lyst.[:0] Håper gamle fiskekamerater stiller op en stund til [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er nærgående, kan det være litt plagsomt. De rottene jeg har sett, har stort sett pilt forbi meg.

Under en nattlig sørv-økt hadde jeg besøk av en svært så tilitsfull mink. Ved et par anledninger tok den tak i fiskestanga, og dro den med seg. Jeg måtte faktisk røske den ut av kjeften. Med tanke på de tannmerkene den etterlot seg i korken, fristet det lite å prøve hånda mellom de kjevene. At den svinset rundt meg hele natta, gjorde meg noe forsiktig. Da jeg plutselig kjente at den stod med forbeina opp mot armen min mens jeg satt og ventet på at cracklightene på vannet skulle gå under, innrømmer jeg at jeg kom meg på beina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ha med seg en diger ukastrert hannkatt på tur da, eller en haug med rottefeller. Mink har jeg fått unna ved å kaste en fisk i sivet til den. Mus dukker gjerne opp på foringsplassen for å spise rester av fôr som har havnet på bakken. Synes det bare er koselig. Hiver man mat et stykke unna holder de seg gjerne der. Men nærkontakt av den typen Davidsen har opplevd har jeg vært forskånet mot. På Ulsrud er ellers buorm vanlig. Utover det blir tilværelsen krydret av rådyr som drikker vann, elg som spiser nøkkeroser, ekorn som drikker og ikke minst par som har seg på svaberget i den tro at de er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kvelden Jostein dro et luftgevær ut av stangbagen holdt de seg faktisk på behørig avstand! Er nok ikke så dumme dyr de rottene! [ :) ]

Men når det gjelder Tarris så er man jo faktisk i Særp! Kan kanskje ikke vente annet enn at lokalbefolkningen stikker innom for en liten passiar? Har aldri hatt dette problemet i Fredrikstad! [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

Den kvelden Jostein dro et luftgevær ut av stangbagen holdt de seg faktisk på behørig avstand! Er nok ikke så dumme dyr de rottene! [ :) ]

Men når det gjelder Tarris så er man jo faktisk i Særp! Kan kanskje ikke vente annet enn at lokalbefolkningen stikker innom for en liten passiar? Har aldri hatt dette problemet i Fredrikstad! [ :( ]

Dette illustrerer jo forsåvidt ganske godt forskjellen mellom særp og frekstad, i særp er rottene[ :D ] så inteligente at de kan slå av en passiar og være helt på høyde med Fredrikstadfolk.

Btw: Når rottene der nede drar på så stikker jeg som regel hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er forskjell på rotter og rotter veit du.

Vånd er jo temmelig rottete i utseende men veldig forskjellig i adferd og lynne. De svømmer jo gjerne rundt omkring i sivkanten uten å gjøre så mye utav seg. Brunrotter er også gode svømmere men sjelden å se ute. Dessuten er de mere pågående og kjappe som rakkern. Hadde en brunrotte rundt med i Frankrike i sommer. Skvatt da den tok sats og hoppa over meg i stolen. Var vel enklere enn å gå rundt på den bratte banken. Den Norske vånden ble jo bare koselig i forhold. Hadde to mink som sloss rundt beina mine i mørket ved Nitelva i fjor høst. Det gikk ei kule varmt, noe så skikkelig.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.