Gå til innhold
Fiskersiden

Bontelabo #2 Mer mus? (YES!!)-med agndiskusjon.


 Share

Recommended Posts

Vi gjentar forrige ukes tur, og regner med at de som hang etter da ikke nøler med å bli med nu. Nå kan vi nesten kalle det "havmusgutsing" også. Når passer det best for folk? Selv er jeg usikker på når jeg kan, men stemning må loddes og slikt vet dere.

Som utgangspunkt: torsdag 9. klokka 1700.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Der var det nesten at denne tråden begynte som den forrige sluttet...[ :D ]

Varme klær er avgjørende for om man klarer å holde ut ja. blir fort surt og kaldt der...

Mvh Oz

EDITH: Og der klarte ikke Trym å holde hendene helt på plass nei...[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal vi gjøre det med agn? Du har vel ikke brukt opp alt enda Svein? Jeg plukka med meg noen sild i fra skola i dag (uten øresteiner men det går vel bra...)som jeg kan ta med, men kanskje noen har makrell? sån at det går an å variere litt. Musa tok jo på makrell så kanskje det er det som er "tingen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel noen gamle makrell i den haugen du tok med hjem i forrige uke og? Eller kastet du de? Skjønner det godt hvis du gjorde det, men hvis ikke var jo disse gull til havmusa. Tror det skal klare seg med agn ja.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder agn til havmus har jeg en teori om at sterkt luktende er meget bra.

Den jeg har fått og den jeg håvet ble begge tatt på makrell av litt eldre årgang som hadde liggi i en sildeolje marinade i noen uker inn og ut av fryseren. Vanlig fersk makrell ga ingen fangst av havmus på samme plass.

Vet at dette er ett noe tynt grunnlag til å trekke endelige konklusjoner, men ved en satsing hadde jeg helt klart prøvd å piffe opp agnet med noe ekstra.

Med litt liten tid igjen til treffet kan det kanskje være vanskelig for dere å få deres klamme fingre på oljer/piff, men avkroken har masse forskjellig til neste satsing.

Ekspempler på hva jeg hadde testet:

Blue Crab

Gjennom prøvd av flere enn meg, og har vist resultater etter flere arter.

Shellfish

Ikke testet, men navnet i seg selv er forlokkende på meg.

Markekstrakt

Heller ikke testet under fiske, men denne har jeg luktet på... og damn.. den stinker... Og jeg har troen på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer forsåvidt med det vi erfarte også. Jeg i hvert fall. Min havmus tok på makrell som ble kjøpt fersk i høst, frosset, tint opp, frosset og så tatt ut av fryseren kvelden før vi var på Bontlabo forrige uke. Som nevnt tidligere, svært uapetittelige greier.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn by the way... stram lukt og piff...

Den sildeoljen som jeg brukte ble kjøpt på Campelen på kaien. Vet ikke om det er et produkt de har lenger da det var Dag som drev sjappa den gang jeg kjøpte og han hadde noen idèer som jeg ikke tror er videreført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Sånn by the way... stram lukt og piff...

Den sildeoljen som jeg brukte ble kjøpt på Campelen på kaien. Vet ikke om det er et produkt de har lenger da det var Dag som drev sjappa den gang jeg kjøpte og han hadde noen idèer som jeg ikke tror er videreført.

Vi har fremdeles sildeolje. Tenkte litt på den mtp havmus jeg og. Dag er jo fremdeles inom en gang i blant, da spesielt i forhold til Hakuma, og Eirik har bra fokus på å videreføre de gode ideene til Dag. De dårlige dropper vi...

Men jeg er altså rimelig sikker på at vi fremdeles har noe sildeolje igjen.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... du jobber der ja... hehe. Artig.

Handlet MYE der når jeg bodde i Bergen.

Sildeolja (om dere har den) er gull den.

Ferdig oppkutta makrellbiter i agn strl. som ble marinert noen uker i denne, ble faste og fine i stedet for litt vassne som jeg har opplevd at makrellen kan bli.

Hils til Dag fra Trym (Nordnesparken) neste gang du ser han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Når dere marinerer makrellen i sildeolje i noen uker, snakker vi da om fryst eller fersk? Vil ikke hele greia harskne eller råtne? Det høres iallefall ut som om dette er noe som setter seg godt i fingrene og lukter deilig når man kommer hjem og legger seg i dobbeltsenga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.