Gå til innhold
Fiskersiden

Frekhaug leverer igjen.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Da har pinnekjøtt og plommelikør blitt godt fordøyd samt at en skikkelig torskemiddag 1.dag har gjort sitt for økt trivselsfaktor. Tiden er inne for en skikkelig kai tur igjen og tid og sted ble avtalt med Erling. Vi rigger opp på Frekhaug kaien rundt kl 17 og den vanlige praten om nye prosjekter er i godt i gang før det første pipet kommer i fra varslerne til Erling. Ikke mengder med liv i stangtuppen, men vært et løft var det nå verdt. Og i andre enden svarer det demonstrativt 100m lenger ned i dypet at det er noe som ikke har lyst til å komme opp med det første. Erling legger jevnt og hardt press på fisken og konstaterer at den er brukbar og starter pumpingen forbi de utallige kantene på vei opp til overflaten. Etter litt slit og svette så viser det seg at Frekhaug fortsatt leverer fine langer i det fisken bryter vannskorpen.

15932_s.jpg

4 største langa Erling har tatt i fra kaien, 8.17kg!

15933_s.jpg

Respektabel tangard…..

Så mens kleppen i tre uten krok brukes flittig på den store skallen så piper det hos meg, kanskje jeg også skal få gleden av å dra opp ei skikkelig lange? Nope…. Bare en liten Ozlubb… Mens jeg har dratt opp denne så har Erling alt hatt en fight med en fin fisk men pga utallige snører/garnrester nede i dypet så sliter han tackel og fisken som kjentes større ut en den første.

Så etter at alle agn er kastet ut igjen og kaffen er blitt passe lunken så rister det igjen forsiktig i stangtuppen til Erling. Nytt løft, ny fisk på kroken. Etter litt om og men kommer denne også til overflaten og vekten stopper på respektable 6.28g.

15934_s.jpg

Slettes ikke drålig med to fine langer på en tur!

Så piper det hos meg igjen, men ustoppelig risting og følging forteller at dette er pigghå, og det var det også…. en liten tass på knappe 2kg… Hmm begynner å tegne seg et lite bilde her på hvem som får fin fisk og ikke….

Så kommer vi inn i en lang dødperiode, hvor Erling også viser at han kan få små fisk en pigghå som knapt veide kiloen. Phu! Fint jeg ikke er helt aleine om små fisken i dag i hvert fall. Men etter en time eller to så napper det brukbart i ene stanga mi igjen og endelig så er det i hvert fall noe fornuftig i andre enden. Og opp kommer ei lange på 3.2. Mens denne kakkes så rister det jaggu i andre stanga mi også og der kommer det opp ei lange til støpt i samme form.

15935_s.jpg

Støpt i samme form....

Jaja ikke akkurat noen beist men fin matfisk og vi kan begge være knallfornøyd med turen.

Piiiiiip hører vi plutselig i fra ene varsleren til Erling og tilslaget settes, men det er ikke noe stort i andre enden. Etter en liten stund så viser det seg å være en liten lyr som har hatt kontakt med noe større nede i dypet.

15936_s.jpg

Hmm hva har lagd disse skadene?

Siste agnet blir kastet ut og vi begynner så smått å pakke sammen alt vi har klart å rote til. Pip piip piiiiiiiiiip høres i fra varsleren min og jeg beinflyr for å gjøre tilslag. Fast fisk! Hmm dette var ikke store karen. Tipper liten hågjell, men der tok jeg vist skammelig feil.

15937_s.jpg

Havmus på 1.15 og turen er komplett!

Artig med en tur igjen hvor ting klaffer både når det gjelder vær og fiske.

Takk for turen Erling!

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine langer, Erling! Du står nok på toppen av lista over de bedre kystmeiterne i det ganske land. Håper jeg i det hele tatt kommer på den lista noen gang, gitt.

Grattis med nok ei havmus, Jan - mangler bare conger'n nå!

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.