Gå til innhold
Fiskersiden

Drømmer man om den over 20kg. ?


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Som en kurositet vil jeg nevne hvor stor, eller rettere sagt liten sjanse det er for at man skal fange laks på over 20kg.

Første betingelse er at man fisker i ei elv hvor slik grov laks finnes.

I Gaula f.eks blir det tatt ca. 1 laks over 20kg. hvert år.

Snittfangstene i Gaula de siste årene har ligget på omkring 35 tonn.

Mange fiskere har hatt føling med og sett disse kjempene hvert år. Spesielt i 2005 og 2006.

Men kun 1 fisker lykkes altså å få inn en bamse over 20kg. (i snitt)

Så hvis man fisker et laaangt liv og har tatt 35 tonn laks er sjansen kanskje tilstede, men alldeles ikke sikkert :lol:

Vil nevne at en fiskekompis har fisket siden 60-tallet og nærmest bodd i elva fra han var liten. Og har hatt tilgang til elva siden han var dreng på gårdene oppe i Gauldalen . Rekorden hans er "bare" 18,6kg. tatt så sent som i 1996 ! Kjempefin laks selvsagt, men det viser bare hvor sjelden en slik laks blir tatt.

Muligheten for å ta laks på 10+ er selvsagt stor, hvis man fisker i juni under et typisk storlaksår (2005).

Og kurven er "dessverre" ikke lineær jo større laksen er. Logaritmisk !

Så hvis noen drømmer om den virkelig store, da tror jeg heller det er bedre å satse på lotto :)

Men det er jo ikke størrelsen det kommer an på, men likevel.

Er nok noen drømmere her, og det er lov å drømme :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som en kurositet vil jeg nevne hvor stor, eller rettere sagt liten sjanse det er for at man skal fange laks på over 20kg.

Første betingelse er at man fisker i ei elv hvor slik grov laks finnes.

I Gaula f.eks blir det tatt ca. 1 laks over 20kg. hvert år.

Snittfangstene i Gaula de siste årene har ligget på omkring 35 tonn.

Mange fiskere har hatt føling med og sett disse kjempene hvert år. Spesielt i 2005 og 2006.

Men kun 1 fisker lykkes altså å få inn en bamse over 20kg. (i snitt)

Så hvis man fisker et laaangt liv og har tatt 35 tonn laks er sjansen kanskje tilstede, men alldeles ikke sikkert :D

Vil nevne at en fiskekompis har fisket siden 60-tallet og nærmest bodd i elva fra han var liten. Og har hatt tilgang til elva siden han var dreng på gårdene oppe i Gauldalen . Rekorden hans er "bare" 18,6kg. tatt så sent som i 1996 ! Kjempefin laks selvsagt, men det viser bare hvor sjelden en slik laks blir tatt.

Muligheten for å ta laks på 10+ er selvsagt stor, hvis man fisker i juni under et typisk storlaksår (2005).

Og kurven er "dessverre" ikke lineær jo større laksen er. Logaritmisk !

Så hvis noen drømmer om den virkelig store, da tror jeg heller det er bedre å satse på lotto :D

Men det er jo ikke størrelsen det kommer an på, men likevel.

Er nok noen drømmere her, og det er lov å drømme :D

Jeg har ingen store drømmer om en slik kjempelaks, vet ikke hvorfor men det bare er slik. Har to bekjente som begge har sprengt 20 kilos grensen i Gaula. En tredje var like ved med en på 18,8...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen lever!

Jeg fisker på et vald med bra snittstørrelse, i 2005 røk ene kompisen en fisk på 15+ (anslått, kjørt ca 15min med flere hopp). Den satte kurs mot et brekk med et laaangt parti med hurtig vann nedenfor, og slet fortommen rett av når det ble forsøkt å stoppe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen er en sværing ,ja.Om den er 19-eller 20 kg. spiller forsåvidt ingen rolle.Nå har jeg forresten av diverse grunner holdt meg til makrell de siste årene,men håper å raskt komme tilbake i elva. :D

btw.Jeg har en fluelaks på 13kg. i Stabburselva som pers,men jeg vet hva som plutselig kan være nede i dypet.

Det er jo det som er det spennende med laksefiske,you never know,enten man fisker i en smålakselv ,eller en storlakselv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen om den stooooore, er vel det som driver enn til å fiske på åpningen vert år. I mitt 30 årige lakseliv har jeg kunn? vert bort i 3 lakser jeg er sikker på var over 20. Dette glømmer en aldri. Første var i Em i Mai måned noen gang på 90-tallet. Den tok en ikke allt for stor enkelkrok og da jeg fisket etter sjøørreten ble krokingen heilt feil. Den stakk av etter ca 10 min kamp tilbake til Østersjøen.

Den neste var den 3 juni 1997 i Surna. Langt nede i elva, +2 grader i vannet og kjempeflom. Jeg misslykktes i å kroke den åntlig og etter ca 10-15 min så snudde fisken og svømte mot elveosen. der røk krokholdet og fisken vart borte.

Den siste av disse laksene som jeg mistet var på Borten/Losen i Gaula, den 4 juni trur jeg det var, men det var i år 2000. Den reste sin vei etter att ha kjørt MEG helt og totalt slutt etter ca 35-40 min kamp. Hadde forfærdeligt ømme armmuskler i 4dygn etter den fisken. Jo-da, enn husker vert eneste liten detalj.

Hvis enn skal sjå på dette med statistiske øyner blir det ca en slik fisk på vert 10-år jeg har fisket laks, forutsett da att en fisker vert år i juni for da er sjangsene størst for å komme i kontakt med dei.

Hvis jeg ser på mine notater så sier dei at under min tid som laksefisker er ingen laks tatt over 9,5 kg etter 15 juni ca. Enda jeg har fisket mye meir på laksen litt ut i juli på sommeren (etter St:Hans) enn vad jeg har gjordt i Juni.

Størst sjangse har enn alltså frå fiskestart og en, til to uker frem i juni, sen er det i det nærmest kjørt.

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer egentig ikke om den på 20 eller større. Storlaks er et mål hvert år men den bamsen er ikke det. Selvfølgelig vil jeg også gjerne ha hatt en slik stor en for å skyte over men men. Tror faktisk jeg hadde sloppet den tilbake igjen, så rart det enn høres ut. Det har en større verdi for meg å vite at det står en stor en der enn en død og lite egnet mat fisk henger i vekten!!

Får følge med i drammens tidene i sommer da,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størst sjangse har enn alltså frå fiskestart og en, til to uker frem i juni, sen er det i det nærmest kjørt.

mvh Flodstrøm

Ja andelen av stor laks blir tatt de første 2-3 uker, spesielt under storlaksår når laksen kommer tidlig.

Men de megastore bamsene (hannlaksen) kan komme i august, spesielt under en flom etter langvarig tørke.

Disse hannene kan være fryktinngytende, med underkjever som egner seg som kleshengere

:blink: Og de kan være svært så aggresive hvis man råker på en under gode forhold.

Husker en kompis av meg (han med hansen-flua) hadde fisket seg ihjel etter en 18-20 kilos laks i mange uker som han hadde sett. Jeg så aldri laksen var oppe og slo på tørke-elva men han hadde sett den noen ggr. Vi fisket noen minutter, men det var ikke drag i elva og ble lei. Laksen stod nede på brekket på bare 1m. dybde. Vi ble enige om å dra hjem. Et lokalt tordenvær gjorde også til at fisket ikke ble morsomt. Jeg dro hjem, han snudde etter 1km. Og riktig nok, elva ble endel farget av bekkene etter de lokale skurene. Men vannstanden var nesten det samme. Han ville prøve en stooor rød tube på bamsen da elva var blitt litt grå. Det var nok til at laksen hadde flyttet seg og ble mere bitevillig, kanskje den været bedre tider med stigende elv ? Laksen tok iallefall tuben og han måtte helt ned på Kvål (2km. lenger ned i elva) før den roet seg ! Han finkjørte den i 2 timer og den lå med bredsiden innmed land 3 ggr. Men den siste gangen da han skulle løfte opp laksen løsnet festet og laksen tøffet rolig ned til den nærmeste hølen. Fyren var gjennomblaut (av svette). Så 2-3 fiskere i 2005 også som kjørte på noen svinstore lakser på fluestang. det gikk jo noen beist forbi da de første 3 uker. Alle fiskerne havnet nederst på valdet etter 1km. slep etter laksen. Og alle laksene sleit av det som var på snellene :D

Det er nok en grunn for at disse laksene blir store, de er sterkere enn oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig ikke nevnt dette, men det viser bare kor toillat (traumatisk) laksefiskere egentlig kan bli.

Og etter at jeg har snakket med andre (likesinnede) under en dram eller to har jeg fått vite at de faktisk hadde samme symptomene. Så jeg tar sjansen.

De første årene i elva fikk vi oppleve sterke hendelser i elva, med storlakser etc.

Jeg drømte en gang at det var århundredes flom, vannet gikk langt over åkeren til bonden, som var 5-6 meter over normalelva. Jeg ankom valdet og så at det kokte med laks oppi åkeren. Jeg elsker flom og megastor elv. Akkurat idet jeg kastet uti redskapen ble det tørke og jeg bråvåknet . For en skuffelse ! Prøvde innbitt å sovne igjen for å komme inn i drømmen, men nyttesløst :D

Det andre marerittet jeg husker var dengang monsterlaksen kom opp av elva og slukte meg i en jafs !

Fisket endel med Kulp-krokodilla (sluk) dengang. Kanskje derfor traumene kom ?

Skal vedde på at dette er "normal" adferd blant forventningsfulle laksefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle laksene sleit av det som var på snellene

Det er nok en grunn for at disse laksene blir store, de er sterkere enn oss

Ja, det er det som er så irriterende!!! Når en fisker endelig opplever å få på en virkerlig stor en, så greier man ikke å holde igjen. Redskapen er ikke kraftig nok!

Hva skal man gjøre? Binde seg fast til et tre, bruke havfiskeutstyr og få noen til å ro ut agnet med båt. Laksefiske minster jo noe av sjarmen da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt laks på 25+ i håven. det funker dårlig. et lite sprell og fisken var ute og wobbleren hang igjen i håven. har håva fisk på 17kg i samme håv og det gikk silkefint. Liker egentlig ikke å kleppe,men på noen fisker er det vel nødvendig. Om det er jeg eller kunden som får laks på over 20 er et fett. Opplevelsen vil være den samme. (president i team kjeftbruk til kundene under kjøring av laks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer i alle fall om en som bikker 15 kg. - men vet ikke om kondisen holder. :) Har bikket 10-kg grensen noen ganger nå, så ny rekord hadde vært gøy.

Men på strekket jeg fisker mest er det få plasser du har en fair sjans til å berge en slik storlaks - så i drømmene mine hugger den selvsagt i den perfekte hølen og kjøringen går som en lek. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva har dere igjen når drømmen er oppnåd ??

Man må i hverfall ikke glemme å kose seg på vegen dit. Hvis jaktet blir ovedgrunnen til fiske så blir det kjipt den dagen man lykkes. :):D

For meg er den totale fiskeopplevelsen viktigst - ikke fisk/antall kg.. Drømmer er viktige - men kan med hånden på hjertet si at det ikke betyr så mye om jeg lykkes i å få "drømmefisken" eller ei. :P Jeg koser meg uansett - bomtur eller helklaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.