Gå til innhold
Fiskersiden

Audun`s Grønlandsrapport


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Ekspedisjon Grønland

Tidligere i år ble jeg oppringt av danske Thomas Søbirk, grunnlegger av dansksvenske GetAway Tours, et firma med sportsfiskereiser som spesialitet. ”Kunne du oversatt danske tekster til norsk, vi vil gjerne publisere reisekatalogen vår og etablere oss i Norge etterhvert”, var spørsmålet. Jeg takket selvsagt ja.

Vakkert og vilt

Flyturen går nordvestover, fra København over Island og til den grønlandske byen Kangerlussuaq på vestkysten. I klarværet flyr vi over et mektig og snøhvitt kontinent med en tynn, brungrønn fjellrand ytterst mot polhavet, ”Welcome to Greenland”, er beskjeden fra kapteinen.

Et firemotors propellfly fra Steerling Air frakter oss videre fra Kangerlussuaq. Den lille kystbyen Sisimuit noe lenger nord er siste holdeplass før det bærer ut til elvene. Reisen over fjellpasset vil jeg huske som noe av det vakreste jeg har sett fra et flyvindu. De isskurte og taggete fjellene skilles av blinkende breelver, større innsjøer og turkise fjorder. Geiranger får konkurranse!

Stor mann, stor båt

GetAway Tours overlater ingenting til tilfeldigheter og innflyttede guider uten ”mester-merke”. Nede i båthavna får vi hilse på Bo, Sisimuits mest respekterte guide med 30 års erfaring fra både hav, fjord og fjell. Håndtrykket hans er fast med en neve på størrelse med et barnehode. Mannen veier 120 kilo, rager 205 centimeter over havet og forteller om seilturer fra Danmark til Grønland, i 40 sekundmeter og med begynnende slagside vest for Færøyene. Nå har han investert 3 millioner kroner i egen, fullutrustet ekspedisjonsbåt, og involverer selvsagt kone og barn i virksomheten.

Som fluefiskende førstereisgutt føles det trygt å bli fraktet ut havna med Bo i styrhuset.

140820072148Eq8VIJgtcqDOR4H8td.jpg

Etter drøye to timer på tilnærmet flatt polarishav, ser vi innseilingen til den første elva vår. Det er nesten så vi kan ”lukte” elveosen fra baugen...

140820072150aNpHOtdSFlNlbX41NF.jpg

Utstyret lempes over i lettbåten.

Ivrig

Lettbåten tar den siste turen med resten av bagasjen. Etter mye bæring over sleipe fjæresteiner kan vi vinke Bo adjø, satellitt-telefonen vil fungere som den eneste linken til sivilisasjonen de neste dagene. Det føles godt.

Campen rigges opp på høyden til høyre for elvemunningen. Det er kun ishavet og den vakre fjelldalen innover i landet som holder oss med selskap, og den ustanselige brusen fra elva i dalbunnen lokker. Lokalt kalles elva Nabiriassat, en tilnærmet ufisket perle med storrøye-rykte. Bo fortalte om fisk på nærmere 7 kilo, det er vanskelig å konsentrere seg. I rein fiskeiver tar jeg meg selv i å trå venstrebeinet ned i høyre vadesko. ”Så så, ikke så ivrig nå”, ler Thomas bak meg. ”Jeg garanterer røye til alle mann, stor røye!”.

1408200721385zR3KLLnfqMZN8Mq8U.jpg

Det er befriende å slå teltpluggene ned i tundramosen, og rammen satt rundt leirlivet kunne ikke vært bedre.

Trengsel

Paradoksalt nok er det vanskelig å finne roen. Hver eneste stein, hvert eneste brekk og hver eneste høl innbyr til stadige fluekast, det er som om vi har funnet selve moderelva for alle gode fiskeelver. Vi fisker oss oppstrøms, med det ene røyenappet hardere enn det andre. Etter et par kilometers gange når vi fossen Bo fortalte oss om, og han fikk selvsagt rett. ”Det er som å reise 500 år tilbake i tid”, hvisker jeg til turkompis Christian. Fossehølen rommer røyer på mellom 2 og 6 kilo, og for alt det er verdt forsøker de stålblanke fiskene å forsere det strømsatte vannet på vei videre mot innsjøen og gytegrunnene flere mil lenger opp i dalen.

På to timer lander jeg flere storrøyer enn jeg noen gang har fått hjemme i Norge. Opplevelsen innbyr til ettertanke, og Christian sier det på best mulig måte. ”De som ikke blir ydmyke av dette vil aldri kunne bli det, her snakker vi om en del av verdensarven”, sier han og tvinger nok en ny tokilosrøye over håvkanten.

1408200721176kwkRFa2BpKiXvtACp.jpg

Vi når røyeparadiset etter en drøy times marsj oppstrøms. Christian kroker en flott fisk allerede under det første utlegget.

140820072126HObpiTLGaooNxXUl6i.jpg

Delikat i bunnen av meshhåven...

140820072134OZw1vlyDsTtOMYrXLK.jpg

Christian sier lite...naturlig nok.

140820072123hr7WDMPgMy72jNTZYc.jpg

Ishavsrøyene lever livets glade dager på Grønland, og forlater oss med kraftfulle slag etter endt fight...ryggbrede og alldeles praktfulle!

140820072108WBlc7zoU53pPLc4aTg.jpg

Thomas går i forveien. Etter cirka 3 minutter løper han opp på klippekanten og vinker intenst på meg. Jeg legger fluestanga i lyngen, løper avgårde og mister nesten pusten straks jeg når fossehølen. Røyene står i stabler...

140820072156OjRTSkN1kRLQSLWcsB.jpg

I flere timer sitter jeg på huk med kameraet lent mot kneet. Manuell meny, svak undereksponering og følgefokus gir meg et knippe fine motiver.

140820072141YM4bpD9m7cAKStRxG3.jpg

Kamp på liv og død...

140820072111kuX1GrHauvOz8SLZVg.jpg

En fantastisk opplevelse!

1408200721441tJevcFniw8ddZBhu7.jpg

De best tilpassede overlever og når toppen av vassdraget. Denne fisken bikket 70 centi, i grunn rart den ikke klarte veien helt opp til toppen av fallet...

På overflaten

Nabiriassat innfridde, elva ga meg min livs fluefiskeopplevelse med en streamerfanget røye på drøye 3 kilo den siste dagen. Nå venter neste elv og neste camp, og igjen kan Bo fortelle om minst like godt fiske. ”Er det mulig?”, spør jeg.

Etter middag fraktes vi over det langsmale vannet med gummibåt og påhenger. Elva Yafillik skal få æren av å avslutte oppholdet, og allerede under det første utlegget med den flytende, signalrøde foamflua skjønner jeg at vi har mye å glede oss til. Flua kastes tvers over glattstrømmen, mot den dype og krystallklare kanalen på motsatt elvebredd. Etter mending av fluelina trekker jeg foamflua inn med hissige rykk. Den får ikke stripe lenge før vannet bak flua gjør kul på seg. I et beinhardt hugg stiger den store ishavsrøye til overflaten, og herjer med meg i drøye fire minutter før den går i håven. Fisken veier nesten 4 kilo! Gledesropet sitter fast i halsen…

Dagen etter tilbakelegger vi drøye halvannen mil til fots. Vi besøker det Bo kalte Søsterelva, og rundt kveldsmatbålet mot slutten av dagen kan vi igjen få dele fantastiske fiskeopplevelser med hverandre.

140820072135hUV2AaELS3S9Fra6vS.jpg

Fluefisker og fluebinder Morten Øland, forøvrig blant de aller beste i Europa, ser over fluer, fortomsskjøter og utstyr før turen over tundraen.

140820072133XKVBqsUeLIZtbqABxQ.jpg

Glorete fluer, gjerne foamfluer som disse, er sikre fiskefangere på Grønland. Jeg angret på at jeg ikke hadde tatt med meg en like velfylt flueboks...røyene var glupske og slet raskt ut en foamflue etter endt fiskedag.

140820072156yjvwxqbHG8TiIDfLl9.jpg

”Bring the foam fly up to the surface and make it dance...”, var beskjeden fra franske Olivier. Jeg gjorde som han sa, og etter 3 sekunder smalt det!

Lang sistedagsmarsj

Før oppholdet på Grønland omsider ble virkelighet, drømte jeg lenge om å fange en røyehann i gytedrakt. Ishavsrøya vandrer fra det næringsrike havet og opp i elvene for å gyte, og i løpet av denne lange og harde turen endres fiskene markant, både i farger og fasong. Jo lenger opp i vassdraget, desto kraftigere gytefarger. Den siste dagen ble derfor viet oppstrømsfisket.

140820072148Dz5kGFfaQwdLMOFkb2.jpg

Frokosten er unnagjort i lavoen, og kursen er satt mot toppen av vassdraget. Jeg tenker kun på én ting...

140820072115QwOiU96H1HPlRnANJ2.jpg

Olivier er franskmann, fiskeguide og eminent fluefisker med mange år bak snellefestet. Jeg har sjelden lært mer om kasting, presentasjon og fisketaktikker. På halvveien gir han meg en kort innføring i nærdistansefisket...

1408200721176k3qdYpNwCU4ZkdxJ5.jpg

”Nice and red”, smiler Olivier. Jeg tenker fortsatt på kun én ting... Det gjelder å nå toppen av vassdraget, eller så langt jeg orker å gå, før lyset faller og kvelden siger innover dalsidene.

”Du må nok regne med å gå drøye halvannen time, men du får belønning for den lange gåturen”, var bekjeden. Kim og Lars fikk rett. Ved foten av det store fjellmassivet landet jeg 11 fisker på mellom 2 og 4,2 kilo. De minste var fortsatt stålblanke, noen lettere farget, men gromfisken var heldigvis en etterlengtet og knallrød ishavsrøyehann.

14082007210419S9sD38QgdTy8g3hb.jpg

Første fiskekjenning etter 2 timers gange, en nydelig hannfisk som tok en bustete, blodrød og svart streamer i enden av fast sink-leaderen.

140820072106pEhvbR9hPryluzsbZl.jpg

Jeg nekter å gi meg! Fiskene blir stadig rødere jo lenger opp jeg kommer...

140820072159acZVE7zA5GtwE3ev6l.jpg

En beskrivende frase: Masse backing!

Jeg nådde toppen nedenfor ørnefjellet. Elva så ut som et eneste stort transportstrekk, men på motsatt bredde bikket elva over i et roligere og betydelig dypere parti.

Kastet går! Etter mending og raske inntrekk slår vannet kul på seg helt inne ved beina mine. Røya kliner til, og i et massivt utras flykter fisken nedstrøms...langt nedstrøms! Jeg løper for alt det er verdt, jeg så at den var stor og rød før den forsvant...

140820072151VeGwHhQF3lYvaEUELU.jpg

4,2 kilo fordelt på 69 fantastiske centimeter. Olivier fikk rett, ”Nice and red, you will catch it, no doubt about that, you must just wait it out and do your very best...”

Takk for et uslåelig fluefiskeopphold, Grønland!

140820072134TapZ4iS58r3GmABZCe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anything else would surprise me :)

As described, they change quickly from silvertorpedo's in the lower parts to the more "ordinary" char colours after a while in the river.

In the swedish "Jakten på storrødingen" series there is a segment about Canadian migrating char. The commercially caught char needed to be caught quickly in the lower parts of the river whilst it was silvery to be sold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er en fantastisk tur, eneste er at jeg aldri hadde tatt turen opp med Get Away.

Reis på Egenhånd, finn deg en med båt i sisimiut og styr unna Bo Lings og Get away tours.

Denne elva ligger i et omr. der det er flere flotte elver. De andre er Erfalik og Savssanguit.

Vi var i Savsannguit i sommer en flott tur som frister til gjentagelse, men ikke før Bo Lings og Get Away tours er borte for godt. Si meg hvem her inne er intressert i betale 17.500,- kr for å drite på en utedo i 1 uke... Ja det er mer komfor enn å drite i lyngen bak en stein med 1000 mygg under nøttene men ikke værdt

17.500,- kr. Vi reiste opp på egenhånd kontaktet en båt kyndig i sisimiut og ble fraktet til elven. innkl

flybilletter fiskekort båttur og mat kom turen totalt på ca 18.000 pr person. Og da brukte vi "dyr" transport.

Vi fikk noe som 250 røyer pr person på 1 uke, det var helt villt med fiske der oppe.

Endret av carli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er en fantastisk tur, eneste er at jeg aldri hadde tatt turen opp med Get Away.

Reis på Egenhånd, finn deg en med båt i sisimiut og styr unna Bo Lings og Get away tours.

Denne elva ligger i et omr. der det er flere flotte elver. De andre er Erfalik og Savssanguit.

Vi var i Savsannguit i sommer en flott tur som frister til gjentagelse, men ikke før Bo Lings og Get Away tours er borte for godt. Si meg hvem her inne er intressert i betale 17.500,- kr for å drite på en utedo i 1 uke... Ja det er mer komfor enn å drite i lyngen bak en stein med 1000 mygg under nøttene men ikke værdt

17.500,- kr. Vi reiste opp på egenhånd kontaktet en båt kyndig i sisimiut og ble fraktet til elven. innkl

flybilletter fiskekort båttur og mat kom turen totalt på ca 18.000 pr person. Og da brukte vi "dyr" transport.

Vi fikk noe som 250 røyer pr person på 1 uke, det var helt villt med fiske der oppe.

Og da var poenget at du betalte kr.500,- mer .......for å drite bak en stein? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var poenget at du betalte kr.500,- mer .......for å drite bak en stein? ^_^

Glemte å si 17.500 + fly altså totalt 27.500 for å reise med Get Away

Her er bilder fra turen.

bilde3.jpg

bilde4.jpg

bilde5.jpg

Edit: Innlegg endret av Espen Ørud (la et linjeskift mellom bildene slik at de ikke lå ved siden av hverandre og forårsaket lang sidescroll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi skal ikke spore bort fra "rapporten".

De siste bildene med den største fisken, i rapporten til Audun, er fra Erfalik, en meget flott elv. Men tildels sky fisk.

Her fikk vi ca bare 10-15 fisk hver til dagen. Men faktisk ingen så store som 4,2. De så vi bare i bunnen av hølene

Men gøy var det.

En tur jeg absolutt anbefaler alle, om de velger å dra på egenhånd, med Get Away, drar til Kangia med hesby sport eller andre elver. Jeg skal nok dra opp ditt om noen år igjen :blush:

Endret av carli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NYDELIGE bilder! Har fått med meg at du er en verstingmeiter, men artig at du kan svinge fluestanga også. Røya er en flott fisk!

Audun er en versting uansett hva han gjør! :D Men helt enig i at det er hyggelig å se folk som velger metode etter forholdene og arten og ikke for all del må enten meite, fiske med flue eller annet.

Flotte bilder, og fantastisk bra reklame for Grønland! (Må jo være artig å 'laxe med fluerøye etter å ha kystmeita kjerring og monsterkveite.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.