Gå til innhold
Fiskersiden

Fillesjonkel Perca og Fruen har besøk fra Tyskland


Perca
 Share

Recommended Posts

Sommerferien i år var satt av til å reparare taket på sørlandsrønna vår. Ikke akkurat drømmesommerferie, men fordømt viktig å få tettet taket etter at et par vintre med mye snø hadde satt sine spor. Vi skulle også få besøk av noen av våre tyske venner som skulle få oppleve den norske naturen.

Vi hadde noen dager å jobbe på før tyskerne skulle komme og vi satte i gang. Halve taket var reparert i fjor og nå var det andre siden som skulle repareres.

TAKARBEID.jpg

TAARNSEILER.jpg

Denne tårnseileren besøkte oss mens vi jobbet på taket.

Ikke før hadde vi kommet i gang så kommer Walmann på besøk. Det var helt topp! Da fikk Emil, eldste sønn min og jeg anledning til å stikke fra arbeidet for en stund. Vi var en tur i Storelva hvor Walmann skulle forsøke seg på å få ål. Guidingen var nok ikke så veeeldig god... Han fikk bare abbor og ørret. Dagen etter så dukket Namsenlaks med frue opp. Jeg hadde vært sleivkjefta nok til å love han en ny art! Nemlig regnlaue. Emil og jeg slapp hammer, spikerpistol og materialer rett på bakken for vi var allerede nå drittlei takjobbingen og guidet Namsenlaks til regnlauevannet.

Etter at microkroker var montert på sena så var det å forsøke seg på regnlaua. Namsenlaks hadde ikke mer en fått kroken med en markbit uti før han blid og fornøyd vipper opp en regnlaue! Trodde han... :D

MAMSENLAKSABBOR.jpg

He, he... Som dere ser så var det ikke akkurat en regnlaue han fikk. Det var egentlig en utrolig prestasjon å få en abbor blandt 10.000 elleville og sultne regnlauer! Skuffelsen var ikke langvarig, få sekunder etter at abboren var satt tilbake så satt den, regnlaua! Det er jammen godt at fyren har pondus for det ble en heftig kamp som Namsenlaks til slutt vant.

NAMSENLAKSREGNLAUE.jpg

Fruen til Namsenlaks og Emil fikk også vippet opp noen regnlauer. Godt å ha suksess med guidingen! Men denne guidingen på regnlaue er jo særdeles enkel da... Som takk for hjelpen så fikk jeg et glass med bringebærsyltetøy og jeg håper at fruen til Namsenlaks leser dette: SYLTETØYET VAR NYDELIG!!! Tusen takk.

Etter at Namsenlaks og fruen hadde satt snuta i retning Kristiansand så skulle Emil, Fruen og jeg på sjøen for å lyse etter krabber. Dette er bare kjempemoro! Jeg hekta båthengeren på bilen og kjørte til Fevik. Det var sikkert å gå over bekken etter vann, men jeg ville ikke kaste bort tid på å lete etter bra plass for å plukke krabber. Utenfor Fevik så visste jeg om et bra område.

MAANEOPPG.jpg

Vi var litt tidlig utpå og fikk med oss denne måneoppgangen.

Det var noe vind og dønninger så forhåpningene til bra krabbefangst var ikke for store, men der tok jeg feil! Det satt krabber overalt! De satt som flisene på en baderomsvegg! Og i løpet av kort tid så måtte vi gi oss. Det er begrenset hva vi klarer å spise.

EMILKRABBER.jpg

Det var bare en liten bagatell, men jeg hadde glemt å ta med noe å ha krabbene i! :blush: Gjett om det ble livlig i båten når 95 krabber krabba rundt ombord i jolla mi! Mens Emil forsøker å hove en krabbe til så er det en krabbe som har klatret opp på joggeskoen hans og klyper han i vrista :wacko: !!! For et vræl! Jeg er sikker på at det kunne høres på hele strekningen mellom Arendal og Grimstad. Vel, det gikk bra, men han påstod at det var vondt...

Vi var hjemme igjen før kl 2 på natta og så skulle fangsten kokes.

KRABBEKOKING.jpg

Åååå... Jeg blir sulten når jeg ser dette bildet.

KOKTE-KRABBER.jpg

Og så ligger de til avkjøling. Fintellingen viste at vi hadde plukket 95 stykker. Vi visste ikke om det var noe mat i krabbene så det var grunnen til at vi tok med så mange, men det viste seg at det var overraskende bra med mat i de.

Emil hadde lyst til å forsøke seg på laksen i Storelva etter at Walmann hadde fortalt og vist bilder av 2 laks han og en kompis hadde fått der, så han tok en tur kvelden etter krabbeturen. Han var ikke borte i mer en 20 minutter så svinger han inn på tunet med et kjempeglis i fjeset. Jeg har mistanke til at han har hatt suksess og joda, han har fått fisk! Men hva i huleste er det han har fått?

EMILREGNBUE-1.jpg

En regnbueørret!!! Men i svarte... Det er rømt oppdrettsfisk! Fisken veide 2 kg og smaker sikkert godt, men hvor kommer denne rømlingen fra? Jeg vet ikke om noe oppdrett av regnbue i nærheten av Storelva så jeg lurer på om det kan være fisk som har kommet fra Danmark. Det er jo ikke sååå langt over til Danmark fra Sørlandskysten.

Og så fikk vi besøk av våre tyske venner. Guttungen, Lasse på 8 år, var særdeles hypp på å få fisket. Han har ikke pratet om noe annet en å fiske i Norge siden de besøkte oss i fjor. Fillesjonkel Perca er ikke akkurat vanskelig å overtale så en time etter ankomst så sitter vi i båten!

LASSE.SVEIVERMAKRELL.jpg

Vi har ikke dorget i mer en 5 minutter så biter det på hos Lasse! Han biter tenna sammen og sveiver som om han skulle få betalt for det! Jeg håper at han ikke mister denne første fisken for da kan det fort komme noen tårer...

PERCAM.MAKRELL.jpg

JOHOOO!!! Ikke bare fikk han fisk, men to på en gang! Dette er jo ingen sensasjon for oss "innfødte" å få to makrell på en gang, men kommer du fra Niedersachsen og er 8 år så er det stort! Guttungen smiler fra øre til øre og skal jeg være ærlig så gjør jeg det også...

MAKRELL.jpg

De var ikke så veldig store, men de ble tilberedt til en vidunderlig middag. Fersk selvfisket makrell er ikke dagligdags for en innlandstysker.

Været har jo vært noe vekslende denne sommeren og dagen etter så blåser det for mye til å dra utpå for å fiske og da foreslår jeg at vi skal fiske noen rare fisker fra en brygge. Lasse er ikke plagsomt vond å be så vi havner på en brygge ved Hanto for fiske kutlinger og "slikt". Dette er moro for slike småtasser som Lasse og meg... Og kutlinger får vi!

SVARTKUTLING.jpg

Her er den første som Lasse fikk, en "schwartzgrundling". På norsk så heter den svartkutling og er lett å lure på kroken. Lasse drar opp minst 20 svartkutlinger før han får en babyhvitting. Like etter så kommer det masse bergnebb, berggylter og gress eller grønngylter, men disse er forferdelig vriene å få til å sitte på den lille kroken vi bruker. Vi får til slutt lurt opp noen bergnebb, men de andre klarer vi ikke å få opp.

klippenbarch.jpg

Mor til Lasse har klart å lure en "klippenbarch", det var ihvertfall det de kalte denne bergnebben.

Og så var det en dag uten fiske! Vi tok en tur til Tovdal og var litt kulturelle. Galleribesøk på Hillestad var ikke akkurat noen høydare for en fiskegal 8 åring... Men da han like etter kunne skremme modern som har en utrolig høydeskrekk så var dagen allikevel reddet! :)

fjellklatringi.tovdalen.jpg

At det ikke var bratt bak denne steinen visste ikke modern til Lasse og hun fikk totalt dilla da Lasse lot som han hadde trøbbel og holdt på og falle ned.

Det ble jo også noe fotografering av insekter og blomster...

klokkelyng.jpg

Klokkelyng.

blaavinge5.jpg

Blåvinge.

BILLEPORTRETT.jpg

En eller annen bille...

Dagen etter så var det litt mye vind så jeg fant på at vi skulle forsøke oss på å fiske regnlaue. Som sagt så gjort...

lassefisker.regnlaue2.jpg

Dette var skikkelig spennende for dem! De så hundrevis av fisk som var skikkelig bitevillige.

lassefisker.regnlaue.jpg

Ingenting å utsette på konsentrasjonen her! Lasse dro opp 11 regnlauer på en liten stund og var kjempelykkelig. Da jeg fortalte han at nå hadde han fått flere regnlauer en det jeg hadde fått i hele mitt liv så var han kjempestolt! Og når jeg så fortalte han at dette var en av norges sjeldneste fisker så var han nesten ikke nede på bakken.

regnlaue.jpg

Regnlaue.

Lille Livke på 4 år ville også fiske regnlaue og fikk litt hjelp.

livke.fisker.jpg

Skravla gikk i et enda renn og hun syntes dette var kjempespennende. Og like etter så skjer dette...

livkem.regnlaue.jpg

Livke får sin første regnlaue! :) Sjekk det blikket! Gjett om hun er stolt og fornøyd. Resten av denne kvelden så prater Lasse og Livke som en foss om alle de fiskene de så og alle de som de fikk.

Og så var det endelig fint vær! Sola stekte og vinden var fraværende. Dagen var satt av til å sole seg på skjæra. Damene rasket med seg et billass med remedier slik at det skulle bli bekvemt på svabergene. Og jeg samlet sammen litt fiskesaker... :blush: Vi hadde ikke mer en instalert oss på svaberget før Lassse lurte på om vi ikke kunne "angelen" littegrann. Fillesjonkel Perca er alltid vanskelig å overtale til å fiske, men Lasse klarte det... :blush: Damene ble igjen på skjæret mens vi gutta ofret oss for å skaffe middag. Jeg kjørte båten ut til Båen og lempet makrellutstyret uti. Det tok ikke mange minutter før den første satt.

LASSESVEIVER.MAKRELL2.jpg

Lasse sveiver inn den første...

Og slik fortsatte det. Det var en del pen makrell her ute mot storhavet og middagen ble snart ordnet. Og de makrellene som vi ikke klarte å spise opp ble frosset ned for å bli med til Tyskland.

fra.havet.jpg

Her er gutta på vei inn til skjæra for å plukke opp damene.

LASSE2MAKRELL.jpg

Dette er ekte fiskerglede! Når var du så kjempeglad for en makrell på 850 gram..?

Far til Lasse var også fornøyd med en pen makrell.

ARNEM.MAKRELL.jpg

Da vi skulle hente damene på skjæret så måtte jeg strø... Og jeg fant et par busker som jeg kunne vanne og der var denne larva.

LARVE.jpg

Jeg lurer på om dette kan være larven til sommerfuglen svalestjert.

Jeg måtte jo desverre også jobbe med å få ferdig taket, men kvelden etter så skulle vi ut og plukke krabber. Dette er noe som de ikke trodde helt på! Dra ut med båten i kølmørket og lyse ned i vannet og plukke "taschenkrebs"..! Nei, det hørtes ut som en skikkelig Munchaussen-historie! Vel, ok de ville være med og forsøke, men de trodde ikke på dette prosjektet i det heletatt!

Vi kom oss ut i kølmørket og til de ytterste skjæra hvor jeg tenner lommelykta og hva er det første vi ser..? Jo, tre fine taskekrabber sitter side om side! Emil viser hvordan de skal tas og dermed er vi i gang. Det flagrer krabber rundt øra på meg som sitter ved årene og at jeg ikke får slått ut noen tenner eller får blåveis er et under! Jeg skal love at det er livlig ombord. Og noe så vannvittig mye krabber! Tyskerne har ikke akkurat teknikken inne, men de får plukket opp det vi trenger til et skikkelig krabbelag og litt til...

LASSEM.KRABBER.jpg

Lille Lasse på 8 år klarte også å plukke noen krabber og da vi kom til land så var han blitt så modig at han turte å løfte opp kassa med levende krabber. Og så var det hjem og koke krabber...

LASSEMKRABBER.INNE.jpg

82 krabber ble resultatet denne kvelden. Om Emil og jeg hadde vekslet på og plukke så tror jeg at vi kunne ha tatt mer en 1000 stykker! Jeg har aldri sett slike mengder med krabber noen gang tidligere! Og kvelden etter så hadde vi et ørlite krabbelag...

Og så var det starten på bukkejakta! Tyskerne skulle få lov til å jakte på råbukk og forventningene var store for vi hadde sett mange rådyr og deriblant et par-tre bukker som var skikkelig store. Først så skulle Bettina og jeg jakte, dvs at jeg var guide og hun skulle skyte. Første morran så var det tåke tjukk som graut! Og vi klarte å støkke en stor bukk på 30 meters hold! Shit..! Den bukken så vi ikke mer til, men i alt så hadde vi 13 observasjoner av rådyr første morran, de fleste geit og killinger. Om kvelden så valgte jeg en annen plass for å postere.

paa.post.jpg

Her hadde vi bra overhøyde og riktig vind. Etter en drøy time så kom det en rågeit ruslende. Hun gikk og beitet på 30-40 meters hold i et par timer, hun la seg ned og tok i det hele livet med ro. Men hun hadde visst ikke draget på bukkene for ingen viste seg. Til slutt så ble det mørkt og vi måtte gi oss.

Neste morgen så hadde jeg en plan... Vi skulle gå og sette oss på terrassen til en kompis! Han var på offshore race i Oslo så det passet bra og sitte der.

paapost.2.jpg

Grei post dette her... :)

Etter å ha sittet der i en drøy time så ser vi en bukk, men holdet er for langt. Drøye 200 meter er for langt hold å skyte sikkert på, for rådyr er ikke store blinken. Jeg forsøker forsiktig å lokke på bukken, men det ser ikke ut til å funke. Etter ytterlige en time så dukker bukken opp igjen! Holdet er rundt 100 meter og jeg visker til Bettina at hun kan skyte den om hun føler at alt stemmer.

paapost.3.jpg

Hun tar annlegg mot en stolpe og like etter smeller det! Bukken aner nok ikke hva som skjer for den er død før den treffer bakken. Det blir et par klemmer og gratulasjoner før vi går for å finne bukken som forsvant ned i gresset da den ble skutt.

bettinam.bukken.jpg

Et bra skudd var det og Bettinas første norske råbukk.

Gubben hennes var stolt på hennes vegne og gledet seg til kvelden. Han skulle nemlig få en sjans til å skyte en råbukk han også hvis Bettina klarte å få skutt sin.

Kvelden kom og vi dro ut. Vi hadde rekognosert og visste om hvor vi skulle sette oss. Jeg forsøkte forsiktig å lokke på råbukken og like før det ble mørkt så kom et rådyr hoppende. Jess, en bukk! Skuddet smalt og bukken forsvant..! Men inni eikekjærret så hører vi bukken ligger og sparker og dermed så har Arne også fått sin bukk! Det blir selvfølgelig masse gratulasjoner, men denne gangen blir det ingen klemming... :D

arnem.bukken.jpg

Bukken blir tatt ut av og flådd for så å havne på kjøla. Og så blir det en liten dotsup...

kald.ratzeputz-1.jpg

Her har jeg vært i fryseren og tatt ut en schnaps fra fryseren som er produsert i den regionen hvor disse tyskerne er bosatt. Schnapsen heter "Ratzeputz" og inneholder 58% alkohol og resten er noe jævlig krydder! Men den virker!!! Ratzeputz betyr råttepote og henspeiler på hvordan dette stoffet funker... Det sklir så noenlunde greit ned i magen hor den slår ut klørne og strammer til..! Den er så vond at den nesten er god...

Og til høsten er jeg invitert på jakt i Tyskland... ;)

Ja, det glemte jeg nesten. Taket ble tett selv om det tok noe tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å ordlegge seg riktig når det dukker opp en slik rapport...

Hinsides flotte bilder,spesielt nærbildet av larven og ekte situasjonsbilder av barna.

Fisking,krabbefiske og jakt :blush:

Det er tre ønsker på en gang det :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mange "normale" hytter inn i den kåken der gitt :unsure: . Men klart på percas nivå så blir vel dette en liten hytte. :blush:

Utrolig bra storry og bilder. Litt trist med regnbuen i storelva, men sikkert en artig fiskeopplevelse uansett.

At råbukken lusker rundt huset er ikke så rart, kjørte jo igjennom litt av terrenget når jeg var sammen med Emil og perca å fiske i storelva og hadde jeg vært råbukk så ville det være et område jeg ville oppholdt meg i.

Artig mwed alle krabbene da, må si jeg får vann i munnen nå gitt.

Flott Perca og hils fruen og Emil (snekkern din) :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah for en flott rapport, digg å lese gjennom og se på bildene :D Ratzeputz er det sykeste jeg noengang har shootet, uff hvor ille det er! Grøss!

He,he... Ratzeputz må bare prøves! :D De som ennå ikke har smakt den har gått glipp av noe helt spesielt.

Ellers takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. Alltid moro å få slik respons.

Du Daggers, du behøver ikke krabbeteiner nå! Ta med en lommelykt og dra på de ytterste skjæra så kan du plukke akkurat så mye/mange krabber du ønsker deg! Jeg har aldri opplevd slike mengder med krabbe noengang når jeg har lyst etter de.

Fet kåk..? Vel, størrelsen er det ikke noe å klage på, men fyttirakkern for noe herk og holde vedlike! Huset er rundt 300 år gammelt og det bærer det preg av. Mye sjarm, men det finnes ikke en vinkel som er rett eller noe som er i vater... Fordelen er jo at det hører til en del jaktterreng og en lakseelv! :)

Jeg er ganske fornøyd med bildet selv av den svalestjertlarva, men det er synd at jeg bare hadde med meg et eldre Canon ixus kamera med alt for få pixels. Når jeg skal utaskjærs med denne lille båten så hender det at jeg feiger ut/er fornuftig og lar speilrefleksen ligge igjen hjemme. Og jeg er helt enig med deg ThorEH at det mangler det aller siste på skarpheten.

Kanskje vi skulle samle en gjeng til helga og dra på krabbetur til Sørlandet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du sa du skulle ned for å fikse taket, jeg, fatter. Ikke rart det tok tid med alt det andre tullet du tok deg til.

Og det sier du, din snik, som dro til syden med dama for å unnslippe denne jobben!!! :)

Dessuten så måtte jo familien din ha litt mat også... Og jeg ofret meg med å dra ut for å fiske og jakte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.