Gå til innhold
Fiskersiden

Hitratur med meget uventet ny art!! (Mora?)


bullfrog
 Share

Recommended Posts

Etter det forferdelige været vi har hatt i trøndelag i det siste var det endelig ett lite lysglimt i værmeldingene for helga. Etter en telefon ut til min far (som var på hytta) for å høre om meldinga om lite vind stemte bestemte jeg meg for å ta en liten helgatur for å få fisket litt før høststormene tar til. Vel ute på Hitra kjørte vi rett ut i frøyfjorden for å fiske på dypt vann. Målet var å finne ett sted på kartet med mellom 300-400m og etter ett par forsøk fant vi frem. Metoden var egnet pilk med en opphenger festet over pilken egnet med makrell. Hadde etter nedslepp sikkert bare 10-20 meter snøre igjen på snella, så var litt bekymret for at det skulle bite på noe stort. Det gjorde det ikke, men det tok ikke så alt for lang tid før jeg kjente litt smånapping på stanga. Underveis i oppsveivinga nevnte jeg delvis som spøk til min far at nå kom skjellbrosmen eller blålanga opp. Gotland fra forumet nevnte jo i i en av mine tidligere rapporter at bl.a. Skjellbrosme var tatt i frøyfjorden på slike dyp (stor takk for tipset!! :)), så litt forhåpninger hadde jeg jo. Når skapningen omsider kom opp til overflata så jeg at dette ikke var noen vanlig brosme, så etter å ha lempet den opp i båten var jeg sikker på at skjellbrosma var nyeste art på lista. Jublet ganske bra der ute på fjorden da! :) Fisken tok på opphengerkroken, kroket i munnvika som seg hør og bør! (semi-sirkelkrok 3/0 egnet med makrell)

Måtte nesten ta en titt i Pethon for å se om det stemte, men der var det mye som ikke var som det skulle i forhold til skjellbrosme. Ble litt skeptisk til hva det kunne være, men av alle fiskene i boka var det faktisk Mora som var mest korrekt i forhold til kjennetegn. Tvilte dog sterkt på dette ettersom den ifølge boka ikke fantes i Norge. Etter mange sms'er frem og tilbake mellom Irvin (Triturus) og meg ble jeg bare mer og mer overbesvist om at det faktisk var snakk om Mora. Alle kjennetegn stemte!

Har selv med 95% sikkerhet utelukket både skjellbrosme (pg.a. gattfinna, halefinna og bukfinna)og Lysing (p.g.a. Bukfinna, gattfinna og sidelinjen, dessuten er hode- og kjeveformen helt feil), så jeg kan ærlig talt ikke se hva annet dette kan være enn Mora? Håper virkelig ikke jeg har “driti på draget” her og at det viser seg å være noe annet “kjedelig” jeg ikke har tenkt på.

Vekt: 908g, Lengde: ca 44cm

Så dermed er det opp til dere å falle dom over hva dette faktisk er:

Først ett par poseringsbilder:

pos1ej4.jpg

pos2wc9.jpg

Så for identifisering:

helefiskenkx1.jpg

1ryggfinnefj6.jpg

2ryggfinneaj2.jpg

gattfinneric4.jpg

halefinneii7.jpg

overbittsb1.jpg

svartmunnlv0.jpg

EDIT: Noen flere bilder (fisken er litt herpa i hoderegionen etter noen kakk i skallen med en klepp...)

image2qc9.jpg

image1ya7.jpg

img8062ow6.jpg

img8065uz1.jpg

Trykk på linken for å se ett større bilde av fisken:

helefiskenstoral4.th.jpg

Ellers kan jeg jo nevne at jeg også fikk ny pers på både hyse (2,65kg) og brosme (1,75kg) på denne turen, men disse fangstene tenkte jeg ikke så mye på i farta, så å ta bilder av disse glemte jeg. Ett bilde av fangsten ferdig oppgjort og klar til filitering ble det dog:

fangstap1.jpg

I dag gikk turen ut til samme sted som dagen før. Var temmelig ødelagt etter å ha dratt opp noen kilometer snøre det siste døgnet, så ble ikke så lang fisketur denne gangen. Resultater er jeg likevel fornøyd med, ny økning av pers på både brosme (3,3kg) og sei (2,8kg). (Begge disse har dog stort forbedringspotensiale)

brosmeqa7.jpg

image1yy9.jpg

En flott tur må jeg si! :)

Ps. Etter å ha lest gjennom tråden under artsidentifisering og sett bildet postet der er jeg vel enda mer sikker på at det er en Mora. Kan vel ikke være noe annet!? :D

EDIT: forandret til korrekt vekt..

Endret av bullfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

DÆNG !

edit :

Dorsal spines (total): 0 - 0; Dorsal soft rays (total): 54 - 59; Anal spines: 0; Anal soft rays: 18 – 21. Eyes relatively large, greater than snout length in diameter. Anal fin originating near midlength of body, deeply indented at midlength, sometimes appearing as two. Ventral light organ absent. Color is generally gray

sakset fra www.fishbase.com

Legg spesielt merke til det i rødt, noe som gjør meg 99.99% sikker på mora.

Så gratulerer med den !!!!!

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fa**!!! Dette var jo helt RÅTT!! Etter å ha sett et bilde Tom Ole la ut av en annen mora, så kan jo ikke dette være noe annet...?!?

Gratulerer nok en gang, dette var bare helt sykt rått! :)

Grattis med perser også forøvrig, selv om disse nok kommer "litt" i skyggen av "moraen"! :):D:)

(Klarte ikke gå å legge meg uten å sjekke denne tråden, til tross for at jeg skal opp igjen om 3 timer... :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort grattis !

Du lever vel en stund på den fangsten der ja! :)

Jeg begynte og klø meg litt i hodet når jeg så bildet og du er nog dessverre ikke den første og fange en mora i norge det var selvfølgelig en svenske!

Vedkommende er dock ikke klar over fangsten enda men jeg ska kontakte ham iløpet av dagen. (Trudde det var ei skjellbrosme)

Ni kan jo ta en titt på hfkrolex.com i fotogalleri Frøya-06.

Vill ikke på noen måte ødelegge gleden din over fangsten som uansett er fantastisk!

Endret av Gotland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med drømmefangst, Simon! Helt rått å få en art som i følge litteraturen ikke finnes i Norge.

Et spm: er det ikke vanskelig å kroke fisk på så stort dyp med agna pilk?

Frederic: hjelper ikke med svenskeflaks når man ikke kjenner igjen fiskeartene man får! :) Det er jo forøvrig ikke utenkelig at en nordmann har fått mora tidligere, men kanskje tvilsomt siden de lokale der ute gjerne fisker på 1/10 av dypet Simon var nede på.

Det er på dypet det skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederic: hjelper ikke med svenskeflaks når man ikke kjenner igjen fiskeartene man får! :D Det er jo forøvrig ikke utenkelig at en nordmann har fått mora tidligere, men kanskje tvilsomt siden de lokale der ute gjerne fisker på 1/10 av dypet Simon var nede på.

Hrrrm må vel muligens investere i en bok jeg og da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.