Gå til innhold
Fiskersiden

Hitratur med meget uventet ny art!! (Mora?)


bullfrog
 Share

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ganske artig at jeg posta dette i tråden "hvilken fisk er dette" for et års tid siden, ingen har noensinne kommet med det rett svaret :lol:

5 innlegget..

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...c=16945&st=1470

Idag hadde vel "hele" FS kunnet svare på strak arm...

EDIT: Admin lærer Asmund hvordan linke direkte til enkeltinnlegg: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...ndpost&p=212959 (linken finner du ved å klikke på tallet over innlegget til høyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at fisken er så godt dokumentert, og grattis med en temmelig sikkert N-rek forøvrig. Vanligvis ellers hører man jo folk fortelle om "en rar fisk de ikke visste hva var, så de tok bare og kastet den uti igjen"

Forøvrig svømmer det tydeligvis mye rart i området der oppe. Sixgill ikke minst visst..,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en liten kamtannhai i fluposen i november i fjor, tatt i garn i nærheten av Titran. Enrico fra Kvenvær fortalte også om tyskere som har fått kamtannhai utenfor Hitra, så de finnes, dog neppe i mengder. Typisk nok er det utlendingene som får de fleste morsomme artene siden nordmenn ikke gidder å satse. Håbrann tas jo tidvis også i garn i området, så da er det bare å gå for en hai-grand-slam: håbrann, håkjerring og kamtannhai på samme dag! Evt samme tiår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville svart det samme.

Gratulerer Bullfrog, med helrå fangst!

Forøvrig artig å registrere at min gamle venn fra imr er frempå. Han maste endel om havmusa og husker jeg. Og brungylt :P Pussig at han skifter navn til Bjellmann i artikkelen. Heldigvis skifter han tilbake til Bjelland mot slutten :)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forøvrig andre gang mora blir tatt på stang i Norge, men uansett kjempeartig at Adressa dekker en sjelden fangst såpass grundig og positivt. Fortjent!

Jeg reagerte også på det.. Under intervjuet informerte jeg journalisten om dette og henviste til posten til Gotland og linken der.. Da hun ringte tilbake i dag, sa hun bare at Pethon hadde bekreftet at dette var en Mora og spurte hva jeg følte om det og da svarte jeg at jeg var "veldig, veldig fornøyd" som det står i saken.. Så adressa har nok tatt seg litt friheter her! :)

EDIT: Ble oppringt av nettavisen også i dag og sa det samme til dem, så får se om det står noe annet der hvis det blir noen sak..

Endret av bullfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende, men kolmule, øyepål,lysing er hotte kanditater tror jeg... :)

Hehe, klarte ikke å dy meg, måtte dra frem dette svaret fra en annen tråd. Tipper heller Simon trodde det var spissgylte eller skjellkutling. Uansett tror jeg vi kan regne med flere nye arter på nreklista når flere og flere begynner å fiske dypt med agn. Moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skjellbrasme, Simon, trudde du at det var det?

:P

:) dette er ikke mitt verk..!!

Her var det jo enda mere rare ting.. Har nå lært litt etter dette i alle fall: Vær forsiktig med hva en sier!!

"Såvidt jeg vet har den aldri vært identifisert her før" - tullprat, det har jeg aldri sagt... Jeg sa at den ifølge Pethon ikke skal finnes her og som sagt informerte jeg om at en mora til var tatt på samme sted som min og at det derfor kanskje fantes en liten stamme her (eller noe i den duren..)!! :)

"Mulig den går til Vitenskapsmuseet ved NTNU, men jeg er ikke helt sikker ennå" - :) Her sa jeg at jeg hadde vært i kontakt med havforskningsinstituttet og at de kanskje ville ha den, men adressa hadde sagt at Vitenskapsmuseet gjerne ville ha den også, så hvis havforskningsinstituttet ikke trengte den så havnet den sikkert der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, klarte ikke å dy meg, måtte dra frem dette svaret fra en annen tråd. Tipper heller Simon trodde det var spissgylte eller skjellkutling. Uansett tror jeg vi kan regne med flere nye arter på nreklista når flere og flere begynner å fiske dypt med agn. Moro!

Får jo innrømme at Mora var over all forventning, men siden Lysing var et av alternativene som ble nevnt i starten og at den var svart i munnen, så uten å studere noen som helst literatur ble mine "gode" :blink: forslag kringkasta.

Men ærlig talt så burde det ikke være noen tvil så lenge Pethon var ombord :lol:

"Profilert vestlending", den liker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nok en gang!

Hvis det er interesse for det blir fisken etterhvert sendt nedover ja (etter at en ev. norgesrekord er godkjent... :) )

Jeg husker i hvertfall at jeg donerte stamsilda mi til Zoologisk. Både den og moraen er vel i beste fall av mer marginal interesse på matbordet, så jeg synes det er greit å donere den til vitenskaplige formål. Skal de gjøre en avstøpning kan du jo høre om du får grini til deg en kopi som et varig minne på veggen. Worth a shot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.