Gå til innhold
Fiskersiden

..når jeg blir seksogseksti'


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Jeg og Simon har den siste tiden brynet oss på ferskvannstorsken, Lota lota, uten stort hell. Jeg for min del har ikke engang hatt ETT napp på noen av turene mine. Det "toppet" seg i går da Simon mista ei lake i det den var på vei opp på land og fikk på en pen fisk som kjørte seg fast. Jeg (som var på jobb) presenterte raskt tanken om å gjøre nok ett forsøk i dag. Selvsagt :blush:

Etter å ha kontrollveid vektene rekord-gjelen ble veid på, skilte vi veier, Simon til fiskeplassen og jeg dro hjemom for å hente fiskeutstyret. På vei til Nidelva tikket det en sms inn på telefonen min. Simon hadde mistet sin tredje Lota, og var redd for at han måtte slite med arten. I det jeg kommer fram smiler han lurt og tar fram et stykke låkkå (sniken!) :D

40433_s.jpg

40434_s.jpg

670g og større enn både han og jeg hadde forventet. En vel fortjent fisk (art)!

Jeg raska meg opp med stengene og slengte ut. Krokene ble egnet med Peru-ørret, selvsagt.

Etter knappe 10min peip det fra nappvarsleren, jeg sklei bortover på isen og gav den litt tid. Tilslag og den satt! Fikk se fisken i overflata og kunne fastslå at det var ferskvannstorsken, eller ferskvannsbrosma (ligner mer på ei brosme spør du meg), som hadde latt seg lure av ørreten fra Peru. Etter perfekt håving, utført av Simon, ble fisken landet til min jubel!

40432_s.jpg

Litt mindre enn Simons fisk, 560g, men DET kunne ikke ha betydd mindre!

Dette betydde at det var slutt på de gørr kjedlige kveldene ved elva, men enda viktigere, jeg hadde nådd målet mitt for sesongen!! Ett mål som først gikk ut på å få 10 nye arter, så på å få 40 arter totalt, så 50 totalt og tilslutt endte jeg opp på 50 NYE arter i løpet av året.

Laka skulle altså bli min nye art nr 50 av året, og min art nr 66 totalt :)

NÅ kan jula komme!

God jul!

(Må også benytte anledningen til å takke Irvin for tips av plassen :) Den talen til Deg får vi ta en annen gang ;))

40432_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, Christer! Godt å se at du endelig fikk din femtiende art for året, noe som er meget beundringsverdig! Gratulerer så mye med art nummer sekstiseks! :blush: Hva er neste?

(Grattis med ny art til deg og, Simon!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ;)

Nice, Christer! Godt å se at du endelig fikk din femtiende art for året, noe som er meget beundringsverdig! Gratulerer så mye med art nummer sekstiseks! :D Hva er neste?

(Grattis med ny art til deg og, Simon!)

Takktakk ;) Neste får bli blåkjeften på nyåret tenker jeg, om jeg ikke får kolmula fra land da ;)

(For å pirke så er det vel min 64. art for året tror jeg :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 nye arter....

Det er veldig bra. Grattis med lakefanten. Jeg hadde mange blanketurer elv under diverse broer i Nidelva. Det ser ut som om det løsnet med ørret på kroken. Jeg prøvde bare havmus og makrell som agn, men ble napplaus...

God jul og godt nytt artsrikt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.