Gå til innhold
Fiskersiden

Triturus på glattisen (og tynnisen)


Triturus
 Share

Recommended Posts

På årets nest siste dag ville jeg prøve meg på gjedda igjen, denne gangen på en litt bedre plass enn sist. Dessverre hadde de fem siste dagers mildvær tæret rimelig bra på isen, og prøveboringer viste 8 cm (noe som er rundt halvparten av hva det var for en uke siden). Nå synes kanskje noen at 8 cm høres mer enn nok ut, og enkelte ville gått ut på halvparten, men jeg har liten erfaring med tynn is. Isen knaka bra rett ved land også, og den hadde en uryddig tekstur som gjorde at der det ikke var luftbobler eller sprekker så var det vanskelig å få noe inntrykk av tykkelsen.

Men det var jo en nydelig dag idag, og selv om jeg var aleine så tok jeg sjansen og traska utover. Boret med jevne mellomrom for å føle meg litt sikrere, og tykkelsen varierte ganske mye, med tykkere is midt utpå. Kom frem til en plass jeg har trua på og rigget meg til. Agnet var sild og makrell. Ett takkel la jeg på bunn, et annet ca en meter over bunn. Det siste fisket jeg aktivt med:

41284_s.jpg

Hadde et run på den som sto en meter over bunnen, men det runnet misset jeg dessverre. Byttet derfor om til at alle stengene sto litt over bunn. Tiden gikk og det gikk noen timer til det igjen runnet, denne gangen på den jeg fisket aktivt med. Fisken tok i det jeg senka agnet fra rundt midten av vannsøylen og ned til bunnen. Jeg gav den tid og smackade til, den satt, og var ganske livat på Lawson 95 cm. Stanga var muligens i letteste laget, men utrolig morsom å fighte sprek gjedde på. Jeg merka at det ikke var noe voldsom tyngde i fisken, men den hadde de sedvanlige utrasene. Etter 3-4 minutter fikk jeg løfta den opp av hullet og over på matta.

41285_s.jpg

Vekta viste 4100 gram, og lengden var 89 cm. Ikke veldig feit, men ikke noe slips heller.

41282_s.jpg

Tok meg tiden til ett selvutløserbilde, og slapp den ut igjen. Bildet ble ikke akkurat optimalt, men så er det jo ikke noe premiefisk vi snakker om her.

41283_s.jpg

Når sola gikk ned og isen begynte å jalle, pakket jeg og gikk rolig innover igjen. En ok fangst på noen timers fiske, og en iserfaring til rikere. Men var litt nervøs der en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur idag. Etter to dager med minusgrader var isen mye bedre enn sist. Jeg rigget meg til på et annet sted enn sist, og fisket på 6-8 meters dyp.

Det ble med en gjedde idag, 3300 gram og rundt 80 cm. Den var i grei kondisjon og rimelig lys i fargen, så lys at jeg trodde det var en gjørs på et tidspunkt.

41556_s.jpg

Nå får jeg ta turen tilbake til midt-norge og fiske litt gjedde der i stede :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.