Gå til innhold
Fiskersiden

Laketur på Glommaisen


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Den lange kuldeperioden vi har vært inne i har i hvert fall en positiv side - nemlig at det blir trygg is på steder hvor det normalt ikke er trygg is. Bla.a er det flere spennende elvestrekninger som nå kan avfiskes fra isen, og ikke fra land som man må gjøre i normale vintere.

I går kveld var vi en lystig gjeng som skulle prøve oss på Glommaisen etter lake. Link, lokalkjent røver med hauger og lass av svære laker på merittlista, Fisker 86 som var ivrig nok til nok en tur enda han og Link var ute på søndagen, Los som syntes det var hyggelig å være på tur, Potbelly som aldri hadde fisket lake eller fått lake før, og jeg som har fisket masse lake men alltid unngått de store.

Link og Fisker 86 hadde som nevnt vært ute kvelden før og da hadde det blitt bra med laker. Optimistisk satte vi derfor igang med å fiske på samme område som hadde levert så bra på søndagskvelden. Et par eldre herrer som fisket ganske nær oss hadde hatt bra bitt før vi kom. Største laken de hadde fått var stor nok til å utløse enkelte sterke gloser kan man si.

Vel, vi satte i gang og flere av oss hadde kontakt med fisk før Link fikk dagens første opp på isen.

2101201023152135dM5s8C5RrN.jpg?49

Typisk han å få en så stor en med en gang! 2,85 kilo. Men greit å vise hvem som er sjef med en gang om noen skulle være i tvil.

Potbelly som ikke hadde fått lake før hadde en god kveld. Her er hans første lake noensinne:

21012010231521vXL154fpVBA9.jpg?44

Men han skulle få mange fler og betydelig større. Her er han med en av de litt større fiskene sine. De to beste hans ble 2,05 og 1,7 kilo. Ikke verst!!!

21012010231521158AilOBo7yt.jpg?42

21012010231521Wl3nEqABasIn.jpg?22

Los startet også forsiktig med en liten lake

21012010231521gyFD5e337t35.jpg?87

Men også han skulle få mange fler og større utover kvelden.

21012010231521BJLIYyM9B1ju.jpg?95

21012010231521dSuPuORq3DxM.jpg?46

Fisker 86 fikk også laker. Her ser vi dramatikken da han fikk sin første for kvelden:

Først den ulidelige spenningen etter at han hadde sett bevegelser i snøret. Kommer den til å sitte eller nappa den bare litt og svømme videre?....

210120102315211D61Ymr9Hu4G.jpg?28

JAAAH!!! Den sitter!!! FY F...!!!

21012010231521567Mg1ce1EX8.jpg?56

Og så dramatikken i det fisken skulle opp fra hullet.

2101201023152222Kk5QFC9nI4.jpg?98

21012010231522Xw3NrgX4XO7m.jpg?41

Og til slutt poseringen. En blid fisker og en ikke fullt så blid lake.

210120102315223I4yxtIq69Hb.jpg?59

Selv sleit jeg fælt med å få fisk til tross for at jeg hadde på fisk nesten med en gang vi begynte. Men da jeg fikk overta Potbellys hull sleit jeg ikke lenger :)

21012010231522g5Tr33k8d68a.jpg?78

Virket som om det sto bra med fisk akkurat der for det nappet jevnt og trutt og kom flere laker opp. Skulle gjerne ha fiska der utover natta og sett hva som til slutt ville komme opp, men når klokka blir mange nok må man dessverre bare gi seg.

En svært hyggelig tur med godt selskap, mange og fine laker, mildt vær og ... Ja, rett og slett en flott tur. Skal man trekke fram noe negativt måtte det være at tiden gikk så altfor fort utpå der. :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nå skjønner jeg hvorfor det var så dødt i går kveld! Dere hadde jo fisket opp alt sammen! :)

He he. Lakene er nok ikke ”fisket opp”.

Bortsett fra noen få som satt så dypt at de ikke ville overleve slapp vi alt ut igjen. Og vi har jo sett at lakene gjerne biter på nytt igjen selv om de har vært med opp til hullet tidligere samme kveld. Så var det dødt i går var det nok fordi han ikke traff plassen. Så jo det på onsdag hvor viktig det var å fiske på rett plass/ i rett hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det dødt i går var det nok fordi han ikke traff plassen. Så jo det på onsdag hvor viktig det var å fiske på rett plass/ i rett hull.

jo da, viktig å treffe "ormegården". Men vi var tilsammen åtte fiskere der i går kveld, og så vidt jeg kunne registrere ble det bare tatt en fem-seks smålaker tilsammen, enda vi gjennomhullet isen, så den til slutt ble seende ut som en sveitserost. Og ja, vi fisket på det samme området som dere åpenbart hadde fisket kvelden før, og vi forsøkte også andre steder, på ulike dyp. Stort sett dødt overalt. Så det kan jo hende at vi rett og slett ikke traff på. Det eneste småkomiske som skjedde var da vi skulle gi oss og Per Rune spurte meg, "er det fisk på?" hvorpå jeg svarte, "da må den i så fall være liten", og sannelig, når jeg sveivet opp satt det på en liten laketass...! Er det dette vi kaller å fiske med levende agn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe dere ser etter når dere finner en bra lake plass?

Tenkte på hvordan bunnforholdene bør være, sterk/svak strøm osv, osv?

På stille vann er bunnforholdene det aller viktigste. Både at det er steiner, men også dybdeforhold akkurat der du fisker og i området rundt. Ofte følger lakene dyprenner på bunnen (rester etter gammelt bekkeløp på oppdemmende vann f.eks). På elveisen er strømforholdene like viktig. Og det er ofte i strømkantene du finner mest lake dersom det er sterk strøm. Men strømmen varierer – ikke bare fra dag til dag, men også på samme turen. Fisker man i en bakevje f.eks vil strømmen ofte gå i syklus på 5 minutter. Det ser du når du fisker fra land – det ene øyeblikket sterk strøm inne ved land for så å flytte seg litt utover – og så komme inn igjen i en evig runddans.

Ofte må man faktisk prøve seg litt fram fra tur til tur når man fisker i rennende vann- før man treffer rette hullet, eller rette området om man fisker fra land. Kan også prøve litt grunnene sent utpå kvelden – en sjelden gang har det vist seg å være skikkelig lurt.

Andre har kanskje andre ting de ser etter når de velger lakeplass i rennende vann, men for min del er det altså bunnforhold (ikke bare dybde) og strømforhold (ikke bare styrke) .

Men i dette tilfellet fisket vi der Link sa det var bra så her var det hans erfaring vi nøt frukten av :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe dere ser etter når dere finner en bra lake plass?

Tenkte på hvordan bunnforholdene bør være, sterk/svak strøm osv, osv?

Eller er det bare slik att dere hørte av noen att der er det bra, og så dro dit?

Varierende dyp, platåer med dype partier i nærheten (men selv stor lake kan gå inn på svært grunt vann), variert bunn, stein og skjulesteder er bra, men den kan også påtreffes på leirebunn. Store bakevjer og dyprenner er lovende plasser. Dessuten er det jo gjerne i bakevjene at isen først legger seg. Elveos er også gode plasser, men der er det jo ofte ikke is. Lakeplassene er ofte kjent blant lokalbefolkningen fra gammelt av. Det er jo slike plasser jeg og mine kamerater har fisket lake på i 25 år! Skjønt vi har jo ikke kunnet fiske der hvert år. Det er sju år siden sist det lå sikker is der. Siden den gang har vi gjort et par spede forsøk andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste småkomiske som skjedde var da vi skulle gi oss og Per Rune spurte meg, "er det fisk på?" hvorpå jeg svarte, "da må den i så fall være liten", og sannelig, når jeg sveivet opp satt det på en liten laketass...! Er det dette vi kaller å fiske med levende agn? :D

Det fikk jeg med meg, hehe.

Det var forresten betraktelig lysere denne kvelden en de andre kveldene tidligere, har nok en stor innvirkning på fiske såpass tidlig på året med lite snø på isen.

Leiting etter fisk fra deres side var det ingen ting å utsette på, da det var rett å slett dårlig bett denne kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.