Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken art?

Recommended Posts

Jeg har fått enda en flatfisk jeg ikke vet hva er. Jeg mistenker enten en liten Kveite eller en Skrubbe. Fisken kjempet vanvittig sterkt til å kun være 900gram og 45cm. Den hadde også et veldig stort gap med noen ganske vanvittige tenner. Fisken tok på 34 meter og jeg vet at det er tatt en god del kveite her før.

Fisken var kroket ganske langt nede i svelget, men kroken ble fjernet på en veldig heldig måte. Og ettersom jeg mistenkte at dette kunne være kveite ble den satt fri, i og med at jeg tenkte at den isåfall hadde vært godt under minstemålet for kveite.

2013_03_16_2012.jpg

2013_03_16_2010.jpg

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin holdning,mann! grattis med ny art :)

Tusen takk! En så flott fisk som kveite har vi vel ikke akkurat for mange av, og denne lille tassen her kan få lov til å vokse seg stor!

Gratulerer med fin babykveite!

Tar bestemoren neste gang!

Har kun fått på 1,9 selv, drømmer om minst en ti dobling en gang :turned:

Takk du! Blir muligens en del fisking på denne plassen fremover og det er tatt mye spennende her så kanskje det blir en dronning på noen kilo en gang i fremtiden? Spesielt å få Kveite fra lander ganske kult! ^_^

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! En så flott fisk som kveite har vi vel ikke akkurat for mange av, og denne lille tassen her kan få lov til å vokse seg stor!

Takk du! Blir muligens en del fisking på denne plassen fremover og det er tatt mye spennende her så kanskje det blir en dronning på noen kilo en gang i fremtiden? Spesielt å få Kveite fra lander ganske kult! ^_^

Fisker selv nesten utelukkende fra land utenom når vi er i Sogn.

Fikk kveiten i Mostraumen når jeg egentlig var etter sjøørret.

Hadde jeg hatt en plass hvor det fantes kveite hadde jeg vært der 24/7 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrubbe has knuckles on its head and little jagged notches either side of the lateral line and a few rough scales when you draw your hand over it.

Rødspette looks very much like Skrubbe sometimes but ls smoother than a baby's bum when you run your hand over it.

Kveite doesn't have the bumps on it's head

This picture from an old thread entitled 'for the education of Asmund' shows the rough bits either side of the lateral line on a skrubbe :D

CIMG1269.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Så ikke denne før nå: Grattis! Bra gjort at du nådde målet så pass kjapt, så slipper du å få sånn Kveitefeber jeg hadde i fjor sommer med søvnløse netter og dager i ørske... :)

Min fra samme plassen var 6500 gr. og 98 cm. Bra du slapp denne lille tassen tilbake. Vi får jo håpe at det er mulig å ha en ok bestand der fremover.

BTW: Har man sett skrubbe og kveite, så er de jo ganske forskjellige. Som beskrevet over, men kveiten har en "mer spenstig kropp" som er bygget for å kunne svømme raskt, og over lengre distanser. Syntes egentlig gapeflyndre ligner mer på kveitebaby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg så ikke at du hadde skrevet her før nå! :D

Målet om kveite fra land var ikke noe jeg hadde så veldig stor tro på egentlig, men jeg synes det hadde vært utrolig kult så jeg satt det som et mål. Og en måned etter målet var satt klarte jeg det faktisk. Bare 900gram (Men kveite er kveite!), som ikke akkurat er noe sammenlignet med din fisk! Noe som kanskje er rettferdig når man ser på antall timer, turer og innsats på hver av oss! :D

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider