Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske, villsau og fjelltur for de svakbeinte! Pinsehelgen 2013


Chris!
 Share

Recommended Posts

Pinsehelgen 2013!

Her er en liten rapport etter pinsehelgen 2013!

Jeg er for tiden sykemeldt pga diverse helseproblemer og har fått totalt alkoholforbud og beskjed om å komme meg mest mulig ut i frisk luft. Jeg skulle heller ikke være fremmed for å bevege litt mer på meg enn vanlig.

Han (legen) nevnte også noe om kosthold. Det er heldigvis godt med salat i burgeren på de fleste bensinstasjoner :)

Denne helgen har jeg fulgt legens råd og gått til fjells opptil flere ganger (hvis man teller med de fjelltoppene jeg kjørte opp på). fisket mest mulig og snakket med sauer, kalver og diverse andre fremtidige middager, og knust en 6-åring i den lokale fiskekonkuransen! (mer om det etterpå)

16.Mai

Pga nevnte alkoholforbud fant jeg ut at siden 16 mai vanligvis betyr vill fest og synding på det groveste var det tryggest å komme seg så langt vekk fra Bergen som mulig. Så jeg ringte min yngste bror som befant seg på familiegården i Hardanger og hørte om han var klar for fiske og tulltur!

Jeg stappet så det jeg kunne finne av kroker og sluker i fiskebagen og kjørte bort fra den fremtidige syndingen så fort jeg kunne!

Vi var installert i båten rundt klokken 16:00 og satte kursen rett mot våre faste torskegrunner. Noen storfangst ble det ikke. Vi fikk 3 små torsker hver, der 2 av de gikk veien i fryseren. Bilder følger!

En av de små som fikk friheten tilbake.

img0946a.jpg

Og en av de som fant veien til fryseren.

img0947tz.jpg

Mer fiske ble det ikke denne dagen. Og vi avsluttet med besøk til Mormor på gamlehjemmet og en "fjelltur" (kjøretur..)

På "fjellturen" vår fant vi en fin elv som skal prøvefiskes så fort issmeltingen roer seg.

img0952vj.jpg

Vi fant også en vakker hytte jeg kan flytte inn i når jeg er lei av å være flink! (for de som leser Erlend Loe)

img0955g.jpg

Den flotte familietraktoren måtte selvsagt også få være med på ett bilde!

img0950bk.jpg

Etter dette dro vi rett til den lokale bensinstasjonen og spiste en nydelig salat som tilfeldigvis ble servert med hamburgerkjøtt og sesambrød, før vi dro tilbake til gården og så tv og drakk cola zero (litt sunn er man jo) resten av kvelden.

På veien hjem så vi forresten noen flåttbefengte fremtidige middager!

img0956qh.jpg

17.Mai

Der vi er fra i Hardanger er det en tradisjonsrik fiskekonkuranse for både store og små hver 17.mai morgen. Så jeg ble vekket av min tante grytidlig om morgenen (tror ikke den kan ha vært mer enn kvart over 9) *gjesp* og trødde på meg bukse og sko og løp avgårde for morgenfiske på kaien!

På kaien sto folk og dro opp småpale på mellom 100 og 300 gram. (liten sei for de som ikke skjønner vestlandsk :) )

Guttungen til en barndomsvenn av meg ledet stort med hele 5 stk. Han var selvsagt stolt som en hane! Jeg derimot var fast bestemt på å vinne hele driten, og siden jeg har brukt utallige timer på fiske fra den samme kaien i oppveksten hadde jeg en viss idè om hvor det sto litt større fisk. Så jeg satt på den gamle favorittsluken og lot den gå til bunns på siden av kaien der det er dypest. Napp ble det så klart, og etter en voldsom pumpeøkt kom det opp en svær lyr på hele 960g! Og seieren for størst fisk var min.

Det skal innrømmes at da jeg så hvor skuffet småen til kompisen ble når han så at den var mye større enn hans egne fikk jeg noen voldsomme anfall av noe min bror beskrev som dårlig samvittighet.

Han fikk heldigvis en premie for flest fisk :) Og vi vant begge vær sitt sett med digital fiskevekt, knivsliper og filètkniv.

Bilder ble det desverre ikke tid til.

Men ble en liten film av min bror som mater katten med litt av fangsten sin.

Etter konkuransen stakk jeg og min bror til fjells en tur. (til fots denne gangen)

Når man er høyt oppe får man bedre utsikt!

I dette vannet er det røye. Pluss det finnes ørret på over 2 kg, selv om det meste er smått! Familien min eier mesteparten av skogen rundt her.

img0958qc.jpg

God utsikt over hardangefjorden og denslags!

img0960d.jpg

På veien ned igjen hilste vi på noen fremtidig julemiddager. De er svært tamme til å være villsau!

img0965wh.jpg

Mer ble det ikke denne dagen. Og godt var det, for nå var jeg sliten! Vi hoppet i bilen ut på kvelden og satte kursen mot Bergen!

18.Mai

Denne dagen ble det ingen fiske. Holder på å flytte. Så det ble litt maling, pakking og bæring.

Og så ble det tid til litt rydding i noe av fiskeutstyret som lå innerst i boden.

img0771hq.jpg

19.Mai

På formiddagen tok jeg kontakt med fiskekompisen min og hørte om han var klar for ekspedisjon. Noe han var. Så vi pakket i bilen og satte kursen mot Modalen. Det ble en lang kjøretur igjennom Romarheim på noen "spennende" veier før vi prøvde lykken en times tid innerst i Modalen. Der ble det ikke annen fangst enn en liten pale på rundt 1 kilo. Så vi kjørte videre på jakt etter nye fiskesteder. Vi har det med å gjøre sånt når været først er bra (denne dagen var det nydelig) og vi endte opp med å kjøpe softis og tok fergen over til duesund og kjørte ut og inn hele masfjorden Før vi endte (som vanlig) opp i Matre for en times tid med fiske der. Der inne var vannet helt grønt av issmelting, og det ble ikke så mye som ett napp..

Mer ble det ikke denne dagen!

20.Mai

Ny dag, varmt ute, og det kriblet etter å teste ut noen fiskesteder vi hadde sett oss ut tidligere. Jeg ble hentet av fiskekompisen i 12 tiden og vi satte kursen mot Lindås og noen fine holmer.

Vi startet på en liten kai langt ute i holmene. Men der kom det ikke opp annet enn en litt rar sjøstjerne.

img0972hw.jpg

Roger er dypt konsentrert!

img0973dx.jpg

Vi flyttet oss fort derfra og til ett av de andre stedene vi hadde sett oss ut! Der ble det også noe laber fangst. Bortsett fra en Torsk på rundt kiloet ble det ingenting! Så vi flyttet oss nok en gang. Denne gangen med større hell :)

Jeg åpnet vakkert med en pale på minst 100g!!

img0974x.jpg

Siden vi nå hadde fått så stor fisk allerede var både latteren og motivasjonen på plass. Så alt lå til rette for en god fiskeøkt!

Vi fulgte på med noen små torsker og enda flere paler. Roger tok seg av mesteparten av torskene, og jeg palene. Sånn sett helt grei arbeidsfordeling.

Noen bilder!

img0983iu.jpg

img0984br.jpg

img0985b.jpg

Ettersom jeg begynte (merkelig nok) å gå litt lei av å slite opp småpaler gikk det fortere og fortere med innsveivingen, så da det nappet og vibrerte litt ekstra i stangen tenkte jeg ikke mer over det enn at jeg bare reiv til og sleit fisken på land. Ikke etter boken på noen som helst måter for å si det sånn! Stor var derimot overaskelsen da det som lå og sprellet ved beina mine ikke var en pale denne gangen, men en sjøørret! Jeg stoppet helt opp ett par sekunder. FORBANNELSEN VAR BRUTT!!! Jeg hadde fått ørret I SJØEN for første gang! Jeg ropte på Roger, SJØØRRET SJØØRRET SJØØRRET!!!!!!!!!!! JAAAAAA FOR *****!!!! ...osv... Jeg hadde pulsen i HELT motsatt ende enn det legen anbefalte da han sykemeldte meg! Stor var den ikke med sine 420g. Men forbannelsen er brutt, så nå er jeg klar for ruggene!

Denne fiskeplassen er herved min nye favorittplass!

Bilder!

img0976qe.jpg

img0977u.jpg

Og her svømmer den lykkelig avsted for å vokse seg stor og feit og klar for middagsbordet!

img0979am.jpg

Etter dette ble det ikke stort mer her og siden vi var både sultne og våte var det tid for å se etter mat og varme!

Vi fant en fin Best stasjon og gikk for husets salat. Som merkelig nok her også ble servert med hamburgerkjøtt og sesambrød. Og siden vi ikke ville fornærme noen spiste vi selvsagt opp smitt og smule!

Etter maten kjørte vi en tur til den gamle fergekaien på Frekkhaug der jeg dro opp en liten uer. Noe mer ble det ikke her, og det var vel egentlig blitt kveld.

Alt i alt har dette vært en helt topp pinsehelg med både latter, banning og alt som hører med. Og jeg har lært at det er bortimot like lett å ha det kjekt uten å drikke som det er å drikke uten å ha det kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heidu, hvordan fikk du lastet opp bilder? :) Prøver å legge inn egen rapport, men får det ikke til? :) Kan noen hjelpe?

Jeg laster de bare opp på Imageshack.us :)

Ja du får sagt det :)

Gratla med SØ debut og flott rapport.

Mange takk :) Ja, den var etterlengtet!!

Stort smilefjes

Absolutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder!

Gratulerer med din første sjøørret! Sjøørret er en moro fisk.

Har du vurdert å gå over til mer agnfiske? Etter min mening mye mer spennende, og gir som regel bedre fangster. Sjøørret fisker jeg som regel med friline meite.

Hvis du vil ha et par plasser/tips så må du bare sende meg en pm.

Kom med flere rapporter, topp lesing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nise rapport :)

Takk så mange :)

Flotte bilder!

Gratulerer med din første sjøørret! Sjøørret er en moro fisk.

Har du vurdert å gå over til mer agnfiske? Etter min mening mye mer spennende, og gir som regel bedre fangster. Sjøørret fisker jeg som regel med friline meite.

Hvis du vil ha et par plasser/tips så må du bare sende meg en pm.

Kom med flere rapporter, topp lesing!

Eksperimenterer litt med agnfiske og. Og har vel kastet meg litt på kystmeite i alle fall. Men siden de jeg kjenner ikke nødvendigvis er like interessert i fiske som meg og dermed helst vil piske sluk blir det litt labert :) Prøver å få utvidet artslisten min litt og. Begynte helt på nytt i fjor siden jeg ikke var helt sikker på alle artene jeg har fått, så tips til noen tullefisker jeg kan skrive på listen mottas med takk :)

Og så er jeg klar for fiskertur hvor som helst, nesten når som helst og med nesten hvem som helst hvis noen ønsker selskap og evt ønsker å dele noen kjekke fisketips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mange :)

Eksperimenterer litt med agnfiske og. Og har vel kastet meg litt på kystmeite i alle fall. Men siden de jeg kjenner ikke nødvendigvis er like interessert i fiske som meg og dermed helst vil piske sluk blir det litt labert :) Prøver å få utvidet artslisten min litt og. Begynte helt på nytt i fjor siden jeg ikke var helt sikker på alle artene jeg har fått, så tips til noen tullefisker jeg kan skrive på listen mottas med takk :)

Og så er jeg klar for fiskertur hvor som helst, nesten når som helst og med nesten hvem som helst hvis noen ønsker selskap og evt ønsker å dele noen kjekke fisketips! :D

Agnfiske er supert. Du kan ta alt fra tullefisk til monstre, også fra land.

Trenger ikke å være noe avansert heller. Et lite paternoster tackle, eller enda bedre et pulley-tackel.

En reke eller makrell bit etter krokstørrelse.

Skal du fiske lange, brosme, hågjel og pigghå er Frekkhaugkaien fin. Samme med Breistein, Steinestø og Salhus.

I Matre med agn burde det være enkelt med litt flaks å skaffe seg knurr, hvitting, hyse og sandflyndre. Hågjel er det innimellom mengder med om natten der.

Skal du ha ett par SØ plasser får du ta og sende en PM, for deler ikke dem med alle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnfiske er supert. Du kan ta alt fra tullefisk til monstre, også fra land.

Trenger ikke å være noe avansert heller. Et lite paternoster tackle, eller enda bedre et pulley-tackel.

En reke eller makrell bit etter krokstørrelse.

Skal du fiske lange, brosme, hågjel og pigghå er Frekkhaugkaien fin. Samme med Breistein, Steinestø og Salhus.

I Matre med agn burde det være enkelt med litt flaks å skaffe seg knurr, hvitting, hyse og sandflyndre. Hågjel er det innimellom mengder med om natten der.

Skal du ha ett par SØ plasser får du ta og sende en PM, for deler ikke dem med alle ;)

Både store og små tullefisker må på listen :) Brosme er og en av de som bare aldri har kommet. Har sikkert brukt hundrevis av timer totalt i båter der de andre har dradd opp den ene etter den andre, mens jeg alltid blir sittende og dra opp torsk og sei. (..og de kjefter på "agntyven")

Div flatfisker hadde og vært noe. Har til gode å få noen av de til å bite på kroken! Det er vel innerst i viken der du mener da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både store og små tullefisker må på listen :) Brosme er og en av de som bare aldri har kommet. Har sikkert brukt hundrevis av timer totalt i båter der de andre har dradd opp den ene etter den andre, mens jeg alltid blir sittende og dra opp torsk og sei. (..og de kjefter på "agntyven")

Div flatfisker hadde og vært noe. Har til gode å få noen av de til å bite på kroken! Det er vel innerst i viken der du mener da?

Kan skrive et mer utfyllende svar imorgen til deg, men får legge meg nå.

Etter de artene i Matre fisker jeg som regel på flytebryggen som er ved det gamle hotellet.

Innerst er og et fint sted. Har fått rødspette på 3,5 der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.