Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiske i Arendal


Ole Skogeng
 Share

Recommended Posts

Velkommen som medlem :) Jeg hadde begynt med skjærgårdsfiske , deretter havfiske. Det er blitt bare bedre og bedre hos oss i de siste årene. Råder deg på det sterkeste om å melde deg i Torungen Havfiske Klubb , selv om hovedsakelig er det skjærgårsdfiske som bedrives. Flink gjeng

Ta en titt på denne tråden også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ohoi ole :)

Mitt tips er å Google bilder av tackler....utover det har Asgeir Alvestad sin blogg noen greie oppskrifter på tackler og slep som er lette å følge.

Jeg bruker mye paternoster takkel. Med en eller to opphengere, De er enkle å lage noen ferdige av før fisketuren, og greie å oppbevare i en gammel cd mappe.

therigwallet.blogspot.com er også å anbefale.

Masse illustrasjoner og oppskrifter på tackler som er lette å følge :)

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi :)

I natt/morges fikk jeg torsk og sei på paternoster. Helt greit det, men jeg jakta egentlig på steinbit.

Dro ut i ett tia inatt og fiska gjennom natta til sjøørreten slutta å hoppe og bettet ga seg i ni tia ca.

Etter det ble det dorging etter fisk med rødt kjøtt langs holmene utaskjærs i det fine været :)

Veldig mye sterk torsk som tok på den nederste opphengeren og slepet og noen få mindre sei som tok på den øverste opphengeren.

Jeg fisket da med en havfiske bom med ett 500 gr lodd og et slep agna med hel brisling, og byttet på å bruke paternoster med en eller to opphengere.

Altså. etter bommen kommer et slep på 30-50 cm og i enden av slepet hadde jeg en hel brisling og slang opp og ned langs bunnen mens båten dreiv, og ca 40-50 cm over der hadde jeg en opphenger på 25-30 cm med en hel brisling på enkeltkrok.

Slepet finner du på A. Alvestad sin blogg under; mitt beste allround tackle

Jeg lagde ferdig flere paternoster tackler før jeg dro ut i natt (kjekt å ha alt klart og slipe å sitte å knytte det man trenger mens kompisene får fisk) på opphengeren som satt ca en meter over bunnen hadde jeg hel brisling (den mørkeste jeg fant for å gi litt mer kontrast sett nedenfra ) og sjekka de ofte så de satt som de skulle på kroken og ble presentert korrekt, som en flagrende fisk som gjerne vil bli spist. Det er viktig. Agnstrikk gjør jobben.

Når det kommer til krokstørrelser varierer jeg alltid.

Jeg tenker, stort agn, stor fisk. Stor fisk, stor krok.

Så i dag hadde jeg den største brislingen på opphenger og en passe størrelse brisling på slepet. Jeg fisker etter matfisk, og da er det en grei måte å sile ut mindre fisk. De napper og ødelegger agnet, men igjen er agnstrikk din venn :)

Som regel bruker jeg flere typer agn og rigger sjelden et helt takkel med ett og samme agn som denne gangen,

Men pga masse styr og stell ble tiden satt av til høsting av agn erstattet med sjøørretjakt, så kastestanga tilegnet den slags ble med og jeg kan fiske mer effektivt med et slep på bom langs bunnen under et paternoster takkel som fisker litt høyere mens jeg driver og kaster etter fisk lenger oppe i vannlaga med kastestanga.

Det krever litt fokus å fiske med to helt forskjellige stenger samtidig når man fisker aktivt i drivende båt, men etter litt trening og hjelp fra ørten stangholdere i alle bauger og kanter på båten min går det greit.

En effektiv måte å fiske av alle vannlag med mer enn en type lokkemiddel når man er alene i båt.

Som regel er det fisk type torsk og lange på slepet og opphengeren kroker en del torsk, sei og lyr.

Kastestanga jakter jeg sjøørret, sei og lyr.

Sånn gjorde jeg det på denne turen.

Vet ikke om det er til noe hjelp, men kanskje du får noen ideer som gir deg fisk på paternoster takkel

Skitt fiske i hvert fall :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dypere vann etter brosme og lange er makrell, sild og annen feit fisk veldig fint. Akkar funker også.

Under flyndrefiske på grunnere vann ville jeg derimot satt en knapp på reke, sånn helt generelt. Men varer er jo mer glad i fisk igjen, gjerne tobis om man har. Blåskjell og børstemark er andre supre agn.

Summa summarum kan det lønne seg å tilpasse agnet etter hva man skal fiske etter. Men samtidig vil feit fisk og reke fange det aller meste i norske farvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Råreke er et fantastisk agn, spesielt på torsken. Mange ganger har jeg erfart at den foretrekker dette framfor både makrell og kokt reke. Men da snakker vi ikke om stortorsk, mer om fisk på opp til tre-fire kilo, som det i konkurransesammenheng er gull verdt å få opp en haug av på kort tid! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.