Gå til innhold
Fiskersiden

Nok en nybegynner.


Jan Olav
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har drevet en god del med fisking i fra båt, men har nå flyttet så det er ikke så godt tilgjengelig lengre.

Eg er på jakt etter en ren kastestang som kun skal brukes til kasting i sjø.

Har lest litt her inne og har sett meg ut:

Shimano beastmaster dx 20-50 10'. Snellen som skal på er en abu garcia 6500 som eg har hadt liggende en stund og ikke blitt brukt. Snøre som er på snellen nå er fireline 0.20.

Er det noen som sitter på råd til andre stenger (utstyr) eg bør vurdere? Linker er alltid flott.

Takker for alle råd og tips som skulle dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen til forumet!

tror du burde nevne hvilke arter du sikter deg mest innpå og kanskje hvilken landsdel fisket skal skje i også. er ganske stor forskjell på å denge sluk i oslofjorden og på finnmarkskysten med tanke på størrelsen på fisken som kan bite på.

det utstyret du nevner vil fungere bra i nord-norge hvor risken for storfisk er større. sør for bergen og østover ville jeg vurdert å gå ned en del i størrelse. bruker sjøl stenger med kastevekt opptil 25gr når denger sluk hjemme i vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Det blir i området Os uten for Bergen.

Eg liker jo alltid å få torsk, men det forekommer svært sjelden der som eg fisker. Men håper alltid. Trodde ikke sluk størrelse hadde så mye å si, men at det hadde mest med kastelengde og strøm i sjøen?! Med det sagt, er det noen annen stang eg bør se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Shimano Beastmaster med kastevekt på 10-30 gr tror jeg det er, og anbefaler den lett videre.

Denne stanga har jeg fiska MYE med siden 2005 og jeg har ingenting å utsette på den.

Aldri noe annet enn Shimano for meg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ender nok på en beastmaster da eg har lest mye positivt om de.

Men var ute å kastet for første gangen med snellen nevnt over. Det gikk fint i starten, men etter en 30 kast så begynte den å lage litt summe lyd ved innsveiving og kast. Og var ikke i nærheten av å oppnå de lengdene eg hadde tidligere. Noen råd?

Men hva er egentlig fordelen med en multisnelle, føler eg kaster like langt med haspel? Når skal det sies at eg brukte fruen sin stang som er beregnet på haspel.

Endret av Jan Olav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er som du sier at snella har ligget en stund, så er det bare å gå på med en liten dråpe olje på spolelagrene og evighetsskrua, så skal du nok bli kvitt merkelige lyder.

Kan for øvrig sterkt anbefale denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Spinnstenger/Lawson/Norwegian-Series/Norwegian-series-spincast-11-15-55gr--104669-p0000036129

Helt rå stang, Shimano Beastmaster er jo så kjedelig... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multiplikator eller haspel til kastefiske koker nok ned til vane og personlig preferanse.

Ellers støtter jeg med til Crazy sitt forslag til å se nærmere på Lawson stenger. Det er meget gode stenger til en fin pris. Det er også ofte gode tilbud på Lawson rundt omkring. Har ikke prøvd Norwigian serien, men har en rekke Lason Explorer og Northern Lite stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

Da er det faktisk så eg vurderer å kjøpe meg en haspel snelle da. Så får den andre være en backup. Har kastet med haspel i alle år før eg begynte med agnfiske fra båt kombinert med en tjøstheim stang. Den stangen står det nå en pilketupp på som har grodd seg fast.

Noen anbefalinger av haspel snelle og stang? Gjerne en pakke kombinasjon. Maks pris er 2500,-.

Er dette noe å stase på eller er det verdt å legge ut 1000,- til?http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Haspelsett/Shimano-Exage-combo---Kyst-Laks-Komplett-pakke---Kj%C3%B8pt-l%C3%B8st-2367---150888-p0000082308

Er ute etter å kunne kaste langt, en bonus ville være en tredelt stang grunnet transport.

Endret av Jan Olav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg endte opp med en 300mh da eg fikk den for 750,- + frakt.

Men da trenger eg en snelle som ikke er altfor dyr. Hadde tenkt rundt en 500,-.

Har sett inne på skittfiske og fant en shimano aernos xt japansk produsert til 499,- nedsatt fra 1299,-. Er der noe å satse på eller bør eg se etter noe annet eg bør ta en titt på?

Maks pris er som sagt 500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med knallgod stang !! :)

Den aernos snella har jeg fiska mye med siden 2006 og den tikker og går som en drøm fortsatt.

Den har en helt utrolig smooth brems.

Nå skal det sies at min snelle har vært på service på Shimano Norge sitt verksted 2 ganger på den tiden uten at det har vært noe galt med den.

Bare for vedlikehold og utskifting av evnt. slitte deler.

Den ene gangen bytta de bøyla for den var blitt bøyd litt skjeiv.

Så der får du MYE snelle for pengene :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Det kommer helt ann på hva jeg driver med....iblant har jeg ei dobbe ute mens jeg kaster med ei anna stang eller fyrer bål og koker kaffe.

Innsveiving med rykk og napp er mest når jeg fisker med en saktesynkende bombarda dupp jeg bruker.

Men det kommer jo ann på hva jeg fisker etter og hva slags agn jeg bruker.

Moro å høre at du er fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt :)

Jeg er overhodet ingen ekspert.

Jeg bruker primært bombarda til å få ut lokkemidler som er superlette som fluer eller ei makklyse som skal beveges over et område.

Bombarda er også litt lettere å kaste med.

Men makrell dupp og vanlig kastedobbe er vel det jeg bruker mest.

youtube har mye å by på når det kommer til instruksjons videoer om det aller meste av fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonellt duppfiske med luktende agn er basert på at fisken lukter seg fram til agnet og kan derfor gjøres med enten liggende eller bevegelig agn. Ei kunstig flue lukter ikke mye og man må da i langt større grad bruke bevegelse for å trigge fisken til hugg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.