Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret (eller annet fiske) i Sandebukta/Holmestrandsfjorden


Erik S
 Share

Recommended Posts

ikke så lenge siden jeg så bilde av en 3kilos sø tatt på sluk i fjorden. noe tynn, men flott fisk. det er absolutt fisk i fjorden fremdeles, men eksemplarer av stor størrelse er det dumt å forvente mye av. mitt inntrykk er at det er bra med ørret opptil et par kilo og så tynnes det ut over der. flyndrer finnes greit med, er nok langt mellom dasslokka dog. torsken er småfallen og færre enn de burde være (og har vært i gamle dager). men hvis man ser bort i fra de nevnte og mest kjente artene, så finnes det mange arter å fiske etter. særlig om man bruker agn.

så oppsummert så kan man ha et artig og bra fiske i fjorden hvis man setter størrelses-forventingene til et realistiske nivå og satser på et fiske etter mange arter og med mange metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ganske altetende for å si det sånn,men det jeg savner mest er de gode torskene på 4-5 kilo,de som var " fastboende" rundt holmer og skjær. Også hvittingen da. Før var den jo nesten ei plage men nå er den helt borte fra de gamle fiskeplassene.

Makrell og sei og annen sommerlig stimfisk er jo helt greit men det er liksom ikke det samme.

Huff nå blei det vel nostalgisk,vi får bare prøve og se hva som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på 3,2 kg ble satt ut igjen så venter du til den har fått spist seg opp har du noe å prøve deg på. Blir tatt noe ørret men mye smått. Vet ikke hvordan det er i Sandebukta men som du sier, få rapporter. Torsk er, hvertfall fra land, en stor sjeldenhet. Den var "plagsom" på våren for 10 år siden. Mange av dem som i dag fisker fra land har dessverre ikke opplevd det og tror dette er det normale. At den er borte kommer ikke av at maten er borte. En ung journalist som laget en reportasje om mitt engasjement for fjorden kunne ikke forstå at jeg mente det var lite fisk i fjorden for han og bestefaren fikk masse fisk. Hva får dere? Horngjel og makrell var svaret.

Litt utenfor temaet men mange er i ferd med å oppfatte dagens fjord som bra nok.

Skitt fiske!

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut !

Ja veldig mange av dagens fiskere har ikke opplevd fjorden sånn som den var. Selvfølgelig her det gått opp og ned med

bestandene før også (husker at bestefattern fortalte om elendig fiske under krigen-og skyldte på de tyske u-båtene ) men

kan ikke huske at det har vært så dårlig med "stamfisk". De som bare fisker i sommerferien får jo sin dose av stimfisk,men det er jo en helt annen sak.

Heller ikke så rart at det ikke er så mange rapporter her på forumet da.Så på bilnummerene langs veien en kveld og alle bortsett fra en

hadde merke med PL og LT.

Du har jobba for Friluftsfjorden i mange år,nå er det snart lokalvalg - hva med Adolfsen i politikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er at man ikke slår på bremsene når man ser at det bare går nedover med bestandene. En forsker sa på årets Oslofjordkonferansen at Oslofjorden har alt unntatt fisk. De har gjort årlige tokt i ca 100 år, men kanskje ikke under krigen. Klart det går litt opp og ned, et år (mulig 1988) døde all yngel i vår del av fjorden pga alger.

Jeg jobber litt for Venstre fordi de, som de eneste, har vist interesse. Jeg kommer nok til å stille på stand med dem men da med det jeg hele tiden har jobbet for, et marint verneområde. Det blir lett til at man skal ta så mye hensyn til alle at det blir et slag i luften. Få bort trål og garn, og reguler lysfisket slik at man ikke opplever at bare den øker i antall. Nei til lysfiske slik mange ønsker fører ikke til mer fisk slik mange tror. En fjor full av sild kan fort bli akkurat det. Dette er det sikkert mange som vet noe om og her kan man få prøvd seg på å bygge opp igjen bestander. Selv med så lite torsk som det er nå er det fritidsfiskere som setter garn hver dag. Får noen slengere og som jeg hørte om en fra Horten som dro over fjorden for å prøve der fikk tre hvittinger som han slengte ut..

Håper sjøørretprosjektet som er igang i sørfylket etterhvert kommer nordover og at mange vil gjøre en innsats for sjøørreten. Jeg stiller.

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg dessverre ikke i Vestfold( N.Eiker ) men har hytte på Øgarden like etter Holm .men hvis det er noe jeg kan bidra med så si i fra ! Dette er så alvorlige saker at her bør alle gode krefter fra alle fylkene rundt Oslofjorden samles om en felles front for å ta vare på de verdier som ennå er mulige å berge !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

hei.

satte ut båten forrige helg, og fisket litt rundt Ulvøya / Malmøya i 5 timer.

var mye småtorsk/Hvitting. fanget 2 sild - 1 torsk på Kiloen og sikkert 20 småfisk, som ble satt ut igjen. har god erfaring med å fiske i området fra Langøyene og ned til uten for Ulvøya - mye bra fiske her, men du må kjenne til stedene - har fangen MYE bra fisk mellom fastlandet og Ulvøya - lenger ut enn brua - bl.a. en Sei på 4 kg. håper på en bedre sesong i år en i fjor, men vi får se.

skitt fiske.

Joacim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.