Gå til innhold
Fiskersiden

Tømmer fjorden for kveite


 Share

Recommended Posts

Jeg har 300 dykk på ulike steder i norge. Kveite har jeg sett en gang. Jeg har vært aktiv i dykkermiljøet i en årrekke. Når noen ser kveite på et dykk får en høre om det. Det er ikke vanleg for å si det sånn. Ser ikke bort i fra at lokale forhold enkelte steder gjør det lettere å se kveite, men den artikkelen det vises er neppe etterrettelig.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det vise seg å være tilfelle, hørtes det mest ut som UV-jakt, men en i båt som haler opp fisken etter den er harpunert..

Nå har jeg gjort noen tusen dykk i Norge, og aldri sett mer enn to kveiter på et dykk, så dette høres merkelig ut. Selvfølgelig kan det være store konsentrasjoner av kveite lokalt i denne fjorden i nord, men det høres litt ut som en røverhistorie at dykkere skal kunne svømme rundt å hekte kveiter på kroken. De har begrenset bunntid alt avhengig av dybden og de må jo slepe med seg sluken/kroken og snøret til overflaten. Hvis de hekter på en kveite, så må de nødvendigvis til overflaten for å hente ny krok med line etc.

Jeg forutsetter jo nå at det er snakk om kveiter av litt størrelse og ikke kveitebabyer som de bare kan hive i fangstnettet.

Jeg er jo klar over at det er mye mer kveite i nord enn her hos oss "Søringa", men jeg har godt over 100 dykk i nord uten å se så mye som en kveite, så utlendingene må jo også eventuelt sitte på detalljert lokalkunnskap om hvor de finner haugevis med kveite og hvem har gitt dem det?

Ellers så er min erfaring med kveiter at det er svært nervøse, skeptiske fisker som ofte stikker av før en som dykker kommer bort til dem.

Men som sagt, mye er mulig hvis en finner de rette lokasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ingenting om hvordan kveiter reagerer på dykkere, annet enn det ekspertisen sier, men uansett virker dette søkt. Hvordan klare å feste krokene som det beskrives, selv om kveitene ikke skulle være SÅ sky? Det må bli harpunering det da!? Det rimer heller ikke at konsentrasjonene av kveite er som det antydes, den er jo en mer solitær fisk, selv om det naturligvis vil være høyere konsetrasjon i habitater kveita foretrekker enn ellers. En slik metode, hvis den praktiseres som antydet, har naturligvis ingenting med sportsfiske å gjøre. Også tvilsomt å kakke så mange kveiter. En fordel med kveita er jo at den er stor. Får man en har man som regel mat for lange tider fremover, og man kan sette tilbake resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng her er jo også hva som ville skje i det øyeblikket dykkeren setter kroken i kveita? Jeg har selv dykket med store stamkveiter i oppdrett, og de er enormt solide sterke fisker som lett kan skade en dykker.

Vil anta at hvis noen virkelig forsøkte dette på en stor kveite og noen fikk filmet det, så vill det bli en slager på YouTube for ikke å snakke om YouFish :D

Edit: Her er en link så dere kan følge med på hva dykkere mener om denne saken.

Kveitefangst

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.