Gå til innhold
Fiskersiden

En historie om storfisk og vaskekoner.


torrybra
 Share

Recommended Posts

Har i det siste gått og tenkt på at det kunne være spennende å kjøre båten inn til Bontelabo, og prøve seg på de spennende artene der.

Tok en tur i forrige uke, men den blåste dessverre litt bort.

På mandag la Ronny, Truls og meg turen på nytt.

Gutta har troen på vei til byen:

109242_s.jpg

Vi startet først på dypet ute i fjorden utenfor Bontelabo på ca 300 meter.

Det resulterte i at alle mann fikk pigghå på med en gang. Ronny med den største på drøye 4 kilo.

Pigghå var ikke det vi var kommet etter, så vi besluttet å flytte oss inn i viken utenfor kaien.

Her gikk meg og Ronny for små og mellomstore kroker med tanke på spennende arter. Det gav oss ikke allverden, en del småsei,

og noen sånne:

109243_s.jpg

Truls gikk for store agn og kroker, noen han ikke skulle angre på.

Men det kommer jeg tilbake til senere i rapporten. Først en liten historie:

Alle eldre bergensere har jo hørt om vaskekonen som går igjen på Bontelabo.

Dette var i de gode og gamle dager, da fiskemottaket var i sin spede ungdom, og skipene var fullastet med sild.

Mathilde het damen som gikk og vasket der fra tidlig morgen til sene kvelden. Mathilde var ikke bare glad i å vaske, men også veldig glad i sjøfolk.

Dessverre ble dette hennes endelik, da hun en kveld traff en kar som ikke var så snill. Mathilde flørtet og koste seg med sjømannen, men da han ville ha sitt, fikk han et bestemt nei fra Mathilde. Hun hadde dessverre den uken da menn helst styrer unna. Etter seks måneder på sjøen, tippet det over for sjømannen da det ikke ble noe på ham. Han kvelte Mathilde og dumpet henne i sjøen.

Siden den gang har Mathilde gått igjen på Bontelabo hver fjerde uke og skremt vettet av sjøfolkene der.

Helt til nå:

Undertegnede med dagens første herlige bifangst, et godt brukt bind:

109244_s.jpg

Bifangst nr 2, en gulveklut:

109245_s.jpg

Så nå må dere være forsiktig neste gang dere skal til Bonten for å fiske, for Mathilde er på jakt etter kluten og bindet sitt, og hun er rasende.

Så over til noe helt annet.

Truls gikk som sagt for storfisken. Og han skulle lykkes.

Etter flere napp som ikke ville sitte, satt det endelig noe på i enden av snøret hans.

Og det var tungt. Etter flere utras kunne han lande denne enorme langen:

109246_s.jpg

Mens andre drar langt til havs for storfisken, drar vi til byen.

Denne ble altså tatt rett ved land på mellom 30 og 40 meters dyp.

109247_s.jpg

Fisken ble veid til 20,4kg på land etter å ha gulpet opp en sei, en sluk og fylt båten med blod.

109249_s.jpg

Truls avsluttet dagen med en smålange på 11kg :thumbsup:

109248_s.jpg

Så konklusjonen er: Bontelabo er gøy, men pass dere for Mathilde!

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Grattis til Truls med svær lange.

Jeg kan i samme slengen nevne at for 10 - 15 år siden fisket min far og min bror fra båt fra Bontelabo og til Hegrenesset og tok flere langer mellom 10 og 17 kg. Sandviksflaket er nok en mer spennende plass enn mange er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat en telefon fra Bergens Tidene. De sitter tydeligvis å følger med på fiskersidens forum.

De syntes det var spennende med sentrumslange og dette fisket som vi bedriver, og ville skrive noe om det. :P

Endret av torrybra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.