Gå til innhold
Fiskersiden

Fisking i drikkevann....

Rudi
 Share

Recommended Posts

er som kjent ikke lov. Heller ikke i nedbørsfeltene. Dette er noe jeg aldri har forstått meg helt på. Jeg mener,, så sant folk forsvarlig tar seg av sloet og passer på å ikke overføre fiskesykdommer/parasitter fra vassdrag er det vel ikke noe fare med det? Det er ikke noe kjente patogener som kan smitte fra fisk til mennesker uansett... Et vann det ikke blir høstet fra blir jo det overbefolket noe som kan medføre dårlig vannkvalitet også.

Kanskje forbudet er der for å minske ferdselen? Uansett,, ved å selge kun et begrenset antall kort er det problemet løst.

På bergensfjellene ligger nedbørsfeltet til mange drikkevann og her er det ikke lov å fiske. Noen av disse vannene huser stor ørret og det synd det er et forbud. Ihvertfall til ett vann som ikke direkte er drikkevann, men pga et er en liten bekk som renner ned i et vann (som heller ikke er drikkevann) og så ned i et vann som er et drikkevann er det ikke lov. Var en tur over vidda en liten stund tilbake og det var noen heftige vak i det ene vannet. Om man kun hadde et viss antall fiskekort, fiskeren var inneforstått med de spesielle reglene mhp. drikkevann, kunne det blitt et eksklusivt fiske. Bare ta fløibanen opp og gå i 30 min, så er du i et fiskeeldorado vekke fra byens kjas og mas! Tenk hvor flott vi kunne hatt det[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke slik at fiske i drikkevann pr. definisjon ikke er tillatt tror jeg. Ihverfall er det flere drikkevann på Sunnmøre der fiske er tillatt, men det finnes restriksjoner på andre aktivitete (bading, camping, etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romeriksåsen med Bjertnessjøen som er drikkevann for Nannestad mfl. har kun restriksjoner på bading/camping/båt....

Råsjøen som ligger ovenfor og renner ned i Bjertnes med Rotua(?) har færre slike restriksjoner.

Godt renseanlegg!

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en merkelig regel det med fiskeforbud i drikkevann. Her i Oslo-området er det en god del vann med slike restriksjoner, både fiskeforbud (hele året)og ferdselsforbud om sommeren. Men om vinteren prepareres det skiløyper på alle disse vannene og da er det visst helt greit å forurense med dritt fra uante mengder hunder og enkelte plasser også hester! Kan noen her gi meg en god forklaring på hva som er forskjellen på samme type dritt om sommeren og vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd sinnsyke vak i byfjellene. Og det forundrer meg også at det ikke er tillatt å fiske i disse vannene. Men etter den bakteriehistorien i Svartediket er det vel usannsynlig at slikt fiske vil bli tillatt.

En annen ting er at det plutselig ville bli et trykk på vannene dersom det skulle bli tillatt. Og så er det vel ikke til å legge under en stol at mange vil dra dit å fiske og samtidig øker sannsynligheten for forsøpling osv.

Men som du sier Rudi, det skulle vært moro å teste ut vannene på byfjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,, er visst mange det er lov å fiske i. Men hva er lagt til grunn for de der det ikke er lov?

Å ha et begrenstet antall fiskekort ville lettet et eventuellt trykk. Det ville nok ført til økt forsøpling, men ikke mer enn hva turgåere legger igjen. Selve reglene med fiske måtte vært ganske streng så folk skjønner at driten de legger igjen kan dukke opp i springen noen dager senere. Man skulle oppfordret folk til å ta med seg både sin og andres søppel. Med dyrere fiskekort og noen ildsjeler som hadde utført litt kultivering tror jeg at fiske på byfjellene kunne vært forsvalig. Gjerne ikke direkte i svartediket eller de andre vannene hvor drikkevannet blir tappet fra, men nedbørsfeltet. Er jo så mange nydelige, små, fiskerike fiskevann der oppe!!

Den bakteriehistorien i svartediket var vel en septiktank det hadde gått hull på, var det ikke? Men skjønner folk er skeptisk etter en slik episode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg er på gyngende grunn, men jeg prøver. Mener det er noen restreksjoner om hva slags renseannlegg vannverket har og event. mengde klor som må tilsettes. Ved fiske ets. må det tilsettes klor eller øke mengden. Tror oxo at kommunene har et ord med i dette spillet. Er vel føre var prinsippet som gjelder for de fleste. Det med å prepparere løyper over drikkevann om vinteren blir heller ikke jeg klok på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Trym

Romeriksåsen med Bjertnessjøen som er drikkevann for Nannestad mfl. har kun restriksjoner på bading/camping/båt....

Råsjøen som ligger ovenfor og renner ned i Bjertnes med Rotua(?) har færre slike restriksjoner.

Godt renseanlegg!

hehe

du sier det er mindre restriksjoner på råsjøen, men det er ikke lov med motor på båten der vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa.... jeg vet ikke om hvermansen har lov til å ha motor på båten der...

Men Nannestad JFF har jo årlig en meite konkurranse der oppe med tradisjonelt meite (ble faktisk litt uglesett der i fjor da jeg fôret opp plassen min en god time før konkurranse start), og da bruker de motorbåt for å sjekke at ingen tjuvstarter.

Videre er det jo bom fra Nannestad siden opp til vannet som gjør det meget vanskelig å ta med egen båt.

Hvordan veien inn fra Nittedal siden er aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på næringsmiddeltilsynet med tilsyn med vannverk, og jobber nå med bla. drikkevannsforsyningen i Frogn kommune. Drikkevannsforskriften (den sentrale forskriften for drikkevann) inneholder ingen ting om at det ikke skal være lov å fiske i drikkevannskilder, den sier imidlertid at man kan lage en separat forskrift for hver enkelt kilde - og det er opp til vannverkseier. Alt drikkevann skal uansett ha vært gjennom det man kaller to hygieniske barrierer, dvs. to renseprosesser som hver for seg er gode nok til å fjerne 99%+ av bakteriene. Dermed ser jeg ingen grunn til at man må legge restriksjoner på fisket i drikkevannskilder. Se f.aks. på Gjersjøen (drikkevann til Oppegård, Ski og Ås) hvor det er lov å fiske. Der det er restriksjoner som begrenser fisket, mener jeg man har vært for strenge, men det kan kanskje være at restriksjonene er gamle og utdaterte (det var ikke så strenge krav på 1960-70-tallet og tidligere), eller at kompetansen til de som har utarbeidet restriksjonene har vært noe begrenset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedbegrunnelsen er jo å redusere ferdsel og bakterier som fører med.

Mattilsynet i kommunen bestemmer begrensningene.

Vet at Gjersjøen har et eget rensesystem ved inntaket ( uten at jeg kan forklare i detalj ), ellers er vel vannet reservevannkilde for Ski ( ikke Nærevann lengre ) som ellers er knyttet til Oslo.

Men det mest interessante her er jo spørsmålet omkring vannkvalitet i forhold til nullfisking (som i Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som har laget reglene for den aktuelle drikkevannskilden vil nok variere fra sted til sted - sikkert er det at Mattilsynet har stor innflytelse på hvordan de endelige reglene ser ut, ved at de gjennom tilsyn påpeker eventuelle mangler ved vannforsyningen. Jeg kjenner egentlig ikke til Gjersjøen og vannforsyningen derfra spesielt godt, men Frogn for vannet sitt fra Glitre i Drammens marka. Her er det Glitre som laget reglene, men disse var på høring i kommunene og hos de berørte fylkene m.m.

Det er jo for øvrig slik som geirm sier: der man har inkludert fiskeforbud, er dette sannsynligvis gjort for å redusere ferdsel og dermed tilførselen av bakterier. Fisket i seg selv har liten eller ingen betydning. Men det jeg mener er at med to barrierer slik drikkevannforskriften krever, skal det ekstremt mye ferdsel til om dette skal øke bakterietallet til et problematisk nivå. Ergo er fiskeforbud egentlig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tidligere drikkevannskilden for malvik var stavsjøen og hadde et forbud mot fiske. Vi fisket der lell og ble ofte jaget. Til jeg kom i kontakt med en som kunne fortelle meg at fiske i slike vann med småfallen fisk, gjorde at vannkvaliteten økte. Det begrunnet han med at fisk renser vann ved hjelp av gjellene og dess større fisken var dess mere vann filtrerte den. Så et drikkevann med stor fin fisk hadde oftere bedre kvalitet på vannet en feks stavsjøen med små fisk.

Husker også at det i gammle dager var det vi kaldte brønn fisker. Ørreter som ble sluppet ut i brønner og gikk der å renset vannet. Lite hyggelig liv men gjordet vannet renere for folk og fe.

Så hvorfor enkelte kommuner bestemmer seg for at det skal være et forbud mot fiske er ikke helt enkelt å fårstå. Trondheim, har ikke fiske forbud i jonsvannet men camping,bading og motorfertsel er ikke tillatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vi var en tur på byfjellene i Bergen i dag. Og hva skuet mitt øye. Jo mitt i et lite tjern så vi et sinnsykt vak og en finne som ploget overflaten.

Var litt overrasket over at det var fisk der. Jeg mistenker utsetting.

Jeg har ingen konkrete planer om å lure den på land, den skal få gå der i fred og ro.

Vanet ligger 10 minutters gange fra Fløyen. Og 1 minutt fra gangveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Fiske i drikkevann er som kjent ikke lov. Heller ikke i nedbørsfeltene.

Glad det ikke finnes en slik regel. Siden Mjøsa er drikkevannskilde ville dette ha medførst fiskeforbud i Mjøsa, Gudbrandsdalslågen, halve Jotunheimen og størstedelen av Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg måtte velge så ville jeg heller ha elgebærsj enn hundebæsj i drikkevannet mitt [ :) ]

Jeg syntes det var greit i "gamledager" da både Lutvann og Nøklevann var drikkevannsreservoar for Oslo. Da fikk jeg jo fisket der (nesten) helt alene [ :) ]. Det er kanskje fler enn meg som har historier å fortelle om vaktene på disse vannene... Han på Lutvann var livredd for å gå på nyisen når vi pøbelunga lå på varpet og halte smårøye. Da sto han på land og trua med både "lensmann og fut" [ :D ].

Han som var vakt på Nøklevann hadde alltid med seg en collie hund, og den oppdaget vi var like redd oss som vakta på Lutvann var redd for isen... Og løp vakta etter oss så var det gjort i en håndvending å gjemme seg bort, vi var rimelig lommekjente innenfor gjerdet rundt Nøklevann [:I] Og bikkja hans hadde strøket til sporprøven med glans!

Og ikke må vi glemme vaktene på Elvåga... He, he... Nei, jeg tror jeg skal slutte denne historietimen nå... Ved nærmere ettertanke er det rart at det er blitt "folk" av oss [ :D ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til fiske forbudt i enkelte drikkevannskilder er rett og slett for å gjøre ferdsel rundt vannet mindre interessant. Er ikke noe fare tilknyttet selve fiskingen, men så er det jo slik at også vi fiskere har behov for å tømme oss litt i blant, og da er det ikke mange som gidder å gå ut av vannets nedslagsfelt for å gjøre det som må til.

Ellers er det slik at allt drikkevann SKAL utsettes for to såkalte hygieniske barrierer før det når kranen hjemme på kjøkkenet, og ett renseanlegg vil i enkelte tilfeller bare telle som en slik barriere. Klausulert nedslagsfelt er en annen slik barriere, og dermed skjønner dere vel gangen i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider