Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøisfiske.


Vilhelm
 Share

Recommended Posts

Jeg og SMS pakket motorsaga og fiskestengene i dag og tok turen på sjøisen. Målet var selvfølgelig å få skate.for meg var også målet å få hågjel, siden jeg ikke hadde dette på artslista fra før Etter å ha karra oss igjennom skogen, sto vi nede ved isen. den ble kontrollert og ca 15cm var ingenting å være redd for. . Hadde på forhånd gjort klar en bøtte med flu, som vi borra hull til og senka til 1 meter over bunnen. Jeg starta motorsaga og begynte å sage hull i en sirkel ca 5-10 meter unna fluposen. Vi rigget så opp stengene med slep og glidetackle. Det varte ikke lenge før jeg fikk pent run på den stanga som stod dypest(ca 45 meter). Men fisken ville ikke sitte... Dette skjedde et par ganger, så jeg bytta til wide-gap krok, men da var fisken plutselig ikke like bitevillig. Jeg satte ut et paternoster-tackle med 1'er kroker, og dro raskt sypike og ei lita hyse. fikk også ei hyse på 1,3kg. Like etterpå fikk jeg et nytt run, og krokinga satt. Etter en liten fight dukket dette opp:

piggha.jpg

PIGGHÅ PÅ 4,55kg

det ble mye små hyse, og en god del hvitting opp mot 600gram i de neste stundene.SMS fikk også en fin kreps.Så får jeg nok en gang får napp på den ytterste stanga..opp dukket en hågjel på 440gram. Ny art[ :D ]. Like etterpå drar det i den innerste stanga til SMS. han roper og sier at det var lite fightingvilje i fisken, så jeg konsentrerer meg om mitt. I neste øyeblikk kvekker jeg til av et jubelbrøl fra SMS. SKATE! Ei piggskate på 1,74kg har tatt makrellbiten hans. Og turen er ikke helt på villspor for han heller.

Når klokka begynte å nærme seg 6, finner vi ut at det er på tide å pakke sammen. Et ufyselig snøvær,samt at 2kg makrellfilet er brukt opp, gjør at vi begynner å pakke sammen. SMS drar opp stengene først, før han pakker i sekken, mens jeg lar de stå mens jeg pakker resten av sakene i sekken. I denne stunda får jeg 2 hågjel'er.... den første på 680gram, og den siste på 1200gram blankt. Da blir det haifinnesuppe i morgen tenker jeg. Da jeg åpner buken på den, tyter det ut makrellbiter som har liggi i fluposen, i alt 5-6 STORE biter. tydeligvis har fluinga ikke vært helt mislykka. Fluposen er helt tom når jeg trekker den opp fra vannet..

Selv om været kunne vært bedre, kan vi ikke si at turen var mislykka. Begge fikk ny art.

I alt fikk jeg 7 arter, og SMS tok 3.

dette ble tatt:

Piggskate

Pigghå

Hågjel

Svarthå

Torsk

Hvitting

Sypike

Hyse

skate.jpg

Piggskata til SMS på 1,74kg

ul.jpg

SMS satser med UL stang og glidedupp.full flex

svartha.jpg

svarthå på 220g - Meg

hagjel.jpg

hågjel på 680g - Meg

hagjel2.jpg

Hågjel på 1200g - meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for turen, Vilhelm! Endelig våkna til live igjen etter å ha kjørt 3,5 time hjem i et forferdelig snøvær på glatte veier.

Veni, vidi, vici. Jeg kom, jeg så, jeg vant...det vil se at jeg fikk skate, og målet med turen ble nådd. Bortsett fra skata mi var det ikke så mye annet å glede seg over for min del. Harald Eia kan si Kari Bremnes på 10 forskjellige måter, æ kainn fiske hyse og hvitting på 8 fosjællie måta:

1) Glidende bunnmeite etter skate.

2) Fast bunnmeite med bom etter skate.

3) Glidedupp og sild etter sjøørret.

4) Glidedupp og sild etter pigghå.

5) Bunnmeite med paternoster etter pigghå.

6) Aktiv søking opp og ned med agna paternoster etter pigghå.

7) Bunnmeite med paternoster etter strømsild og slimål.

8) Aktivt fiske opp og ned med agna paternoster etter strømsild.

Ikke helt uttellig for meg etter strømsild og pigghå, men til tross for det, nærmest konstant snøvær og et godt stykke å kjøre var denne bruskfisken helt klart verdt turen:

skate1.jpg

Jeg mener bestemt det må være en piggskate, men skal lese litt i Per Pethons bok før jeg sier meg "sikker" (i den grad man kan være det med skate).

I tillegg til hvitting og hyse fikk jeg også en fin kreps:

kreps2.jpg

Enda et bilde av Vilhelms pigghå:

IMG_1082.jpg

Stakkars små pigghåfostre som aldri ble så gamle at de ble født en gang:

IMG_1086.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde krok 16 med passende små biter av bukskinnet til makrell, både ganske nært bunnen og i litt forskjellige vannlag oppover, ble bare hvitting og hyse. Jaja, greit å ikke ta alle de nye artene på en og samme tur, så har jeg noe å se frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL-stang ja, mtp strømsild egentlig, men her rigga for sjøørret. Godt jeg ikke fikk noe større enn hvitting på 3-400 gram (som fikk stanga nærmest til å knele [ :) ]). Anbefaler IKKE UL på sjøisen med mindre det er etter miniarter som strømsild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Det var vel UL-stang og snelle Håvard brukte på sin røye på 5,07 på Skogseid...

Ergo mener du at det skulle tjene som en fullgod argumentasjon på at det å bruke en UL-stang fra sjøisen etter større fisk skulle være et godt valg?[ :D ]

(synes det var meget kreativt å benytte denne stangen til satsningen med str. 16-kroker[ :) ][^])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.