Gå til innhold
Fiskersiden

Mer "kompiseri" mellom Fisk. dir. og Fiskeriministeren


PerH
 Share

Recommended Posts

Siden du ikke kan lastes for rømmingen, kjære Lisbet, slår vi strek over at du ikke evner å telle laksen din korrekt. Sånn rundt 70.000 i underrapportering er øyensynlig bare peanuts, så lenge du er blant gode venner og partifeller med hang til kameraderi...

Saken i Adresseavisen finner du her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge sakene kan sikkert være korrekt håndtert, men på en utrolig klønete måte.

Saken Dagbladet skriver om hadde ikke vært en sak hvis det ikke hadde vært for at man ser muligheten for å fjerne fiskeriministeren.

Den andre saken er alvorligere men ble nok en sak av samme grunn. Uansett en samrøre som minner om land vi ikke liker og sammenligne oss med.

Er det Veritas e.l. som godkjenner anleggene for eks setter krav til styrke på kjettingene som holder merdene på plass. Var kjettingen(e) riktig dimensjonert kommer de nok unna.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Veritas e.l. som godkjenner anleggene for eks setter krav til styrke på kjettingene som holder merdene på plass. Var kjettingen(e) riktig dimensjonert kommer de nok unna.

Sportsfiskefjorden!!

Hehe, sikkert. Vent til en eller annen graver fram at fetteren til Lisbeth er gift med søstera til direktøren i Veritas. Hvis denne også har en fortid som kommunepolitiker for AP i Ytre Gulen. DA har vi det gående :)

Stadig like forvirra?

Ikkje etter denne episoden av Forviklingar!

:)

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mere på TV2 nyhetene nå.

En herlig samrøre. De forventer seg vel at trenering er den riktige veien å gå.

Mærra og Jensemann har lang erfaring i å svare unnvikende.

Håper at økokrim fatter en beslutning snarest mulig.

Hvis det står om midler,så kan jeg donere 500spenn for å få fortgang i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lenge kalt oppdrettsnæringen for en mafia med forgreininger inn i både forskning(havforskningsinstitutet), fagforeninger(FHL), fiskeridirektorotet og fiskeri departementet. det nytter ikke å bare fjerne en person i en mafia. vi må fjerne hele skiten!

som en nevner i tråden; det kan hende at opposisjonen benytter denne situasjonen til å presse stoltenbergs samling med uduglige ut av regjering. selvfølgelig ganske så fortjent. men om det skjer, blir erstatterne noe bedre? er det noen av partiene på stortinget som kommer til å tvinge oppdrettsnæringen til å flytte på land, slutte å forurense og satse på kvalitet istedenfor kvantitet? det har jeg dessverre null tro på at de gjør. regner med at oppdrettsmafiaen har sine grådige fingre godt inne i de andre pariene også. jeg tror ikke løsningen ligger hos de makstsyke og grådige politikkerne, men hos opinonen. oss. folket. så kjør på med all slags press og protester! det skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Berg-Hansen ble utnevnt tenkte jeg at nå spretter de Sjampisen i oppdrettsnæringen, men jeg tenkte også at hun måtte få sjansen til å vise hva hun duger til. Stemningen står neppe lenger i taket så jeg mener derfor at all som vil ha fokus og forandring på næringen skal være glad for hver dag hun fortsetter. Jeg tror det vil bli dødsens stille den dagen hun forsvinner, og jeg tror dessverre det kommer til å skje relativt fort med det kjøret vi nå ser. Også gamle fillesaker gjøres til sensjasjonelle avsløringer. Resultatet av slikt hardkjør mot en som ikke har levd hele livet i politikken er nesten alltid gitt. Rett ut. Håper hun er unntaket for jeg tror i likhet med Georg F.Rieber-Mohn at det nå går an å få gjort noe med alle problemene så lenge hun er minister. Jeg liker dårlig at noen bruker karakteristikker på henne som dum eller mærr. Skal vi bli oppfattet seriøst får vi holde oss på matta og komme med fakta.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dårlig at noen bruker karakteristikker på henne som dum eller mærr. Skal vi bli oppfattet seriøst får vi holde oss på matta og komme med fakta.

Sportsfiskefjorden!!

Her er jeg så enig. Jeg er grinende uenig med måten næringa drives på, og er ikke glad i Lisbet, men at hun besitter kompetanse er jeg ikke et sekund i tvil om. Min skepsis til henne grunner jo mest i at hun representerer en næring som ikke lever i samme verden som vår. Uenigheten om både problemforståelse og problemløsninger er så stor at vi tidvis knapt kan snakke sammen.

MEN, når det er sagt, snakke sammen må vi. Og da er ikke å flytte fokuset til ufine personkarakteristikker hverken nyttig eller anstendig. Jeg likte Helga enda mindre enn Lisbet, og syntes egentlig det var greit å beskylde henne for å være fullstendig ubrukelig og inkompetent. Mange var nok uenige med meg, men en politiker vet at det finnes slike som meg, og kan leve med det. Å flytte kritikken fra hennes faglige (venstre)håndarbeid til det faktum at hun var kvinne og hadde minoritetsbagrunn er og blir utidig, ihvertfall på et offentlig forum. Hva folk sier over en pils i Hvilebua i Fosshølen driter jeg i, men i det offentlige rom kan man godt begrense seg.

La oss holde trykket oppe, både om lus, forurensing, fòrbruk, rømming og ikke minst tette bånd mellom næring og politikere. Vi har mer å ta tak i enn vi har tid til.

Men, la det ikke gli ut. Faglig uenighet vil det alltid være, og det er så mange faglige argumenter og så mye støtte fra forskerhold, at vi kan komme langt uten å la det ta av i feil retning.

Saklighet er bedre. Så kan vi la oss rive med, og slenge ut påstander som er unøyaktige innimellom, eller la frustrasjonen ta overhånd. Men det er nå likeve bedre å argumentere med at hun er ubrukelig, enn at hun er en megge :)

Så, la oss være strenge og kritisere både næring og politikere, men prøve å holde et minimum av saklighetsnivå.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at de følger med også her på forumet. Verre er det at de ikke skjønner at informasjon og kommunikasjon hører sammen. De har vært vant til kun å sende ut glansbilder av næringa, og skjønner ingenting når noen publiserer helt andre bilder av den. I stedet for å starte dialog velger de å gå i skyttergravene. Der har de foreløpig selskap med flertallet fra næringslivet, politikken og miljøvernet. Det kan se ut som en uinntakelig borg, men det er store sprekker i murene og større kan de bli. Kanskje vil både politikere og miljøvernere la seg overbevise og skifte side. Ikke for å ødelegge næringen, men for å hjelpe den til å bli bærekraftig og mer miljøvennlig. Trær som tror de kan vokse inn i himmelen knekker dessverre/heldigvis ofte med et brak.

Følg oppfordringen til Per H og smi mens jernet fortsatt er varmt.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at de følger med også her på forumet. Verre er det at de ikke skjønner at informasjon og kommunikasjon hører sammen. De har vært vant til kun å sende ut glansbilder av næringa, og skjønner ingenting når noen publiserer helt andre bilder av den. I stedet for å starte dialog velger de å gå i skyttergravene.

Det er nettopp dette som er så utrolig rart med FHL. De legger seg ut med alt og alle i sine svertekampanjer, til og med Bondelaget, NJFF og DN? Samtidig slenger påstander og usannheter i hytt og pine i media og forventer å bli tatt seriøst? Hittil har de vel sluppet unna med en del av blemmene sine, men det vil ikke fortsette slik siden journalistene nå virkelig har forstått at her er det mye godt stoff å hente. Mediekjøret den siste tiden har kommet som følge av at de hele tiden benekter alt av problemer i stedet for å ta tingene seriøst, innrømme forholdene og gå i dialog med myndigheter og andre interesser om hvordan dette skal løses. De sier f. eks. på fish.no at de ikke skjønner hvorfor de ikke når frem i media med sine PR-kampanjer og "positivitetspakker". Det skjønner selv jeg utmerket godt - uten at FHL betaler meg fem øre for analysen. Du kan ikke stole på folk som utelukkende skal ha oppmerksomhet på det positive de gjør når de gang på gang tas i fusk med fakta og egen klanderverdige praksis langs kysten.

FHL hadde tjent mye på å sparke lederne sine og ansette noen med mer mediestrategisk ballast, noen som skjønner at man ikke kan snakke om "drivgarnsfiske" som trussel mot villaksen i 2009 når det faktisk ble avviklet på 80-tallet. På den annen side viser dette desperasjon, men også en ufattelig arroganse og lettbeinthet i forhold til faktaresearch og dokumenterte forskningsresultater. En organisasjon oppfattes selvsagt utad etter grad av seriøsitet og etterrettelighet, og det er jo her FHL var ute å kjøre tidligere, men nå har spilt fullstendig falitt. Samtidig har de jo med sin trangsynthet og mediekampanjer a la det vi historisk sett sist så fra tobakksindustrien terget på seg både fagmiljøer, miljøorganisasjoner og media. Klønete? Yes! Positivt for medlemmenes omdømme? Nope!

Så vel blåst, FHL - dere letter ikke akkurat oppdretternes hverdag eller industriens fremtidsmuligheter på denne måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4forslag:

1. Rieber-Mohn som fiskerimenister sammen med Berg-Hansen som rådgiver.

Blir de ikke enige så kan man alltids erstatte Berg-Hansen med Oddekalv.

2. Hyppige kontroller av anlegg som har noe på rullebladet sitt,som fks telling av antall laks ved slakting.

For hvor blir det av noen tusen laks som var for mye i anlegget?

3. Anlegg som blir tatt for juks blir pålagt å bygge nytt anlegg på land/tube.

4. Aksjonærene skal ikke kunne ha offentlige verv i fks kommune,fylkesting eller storting.

Dette er frysingen av million bøter ett stjerne eksempel på.

Jeg er fullstendig klar over at veldig mange har oppdrett som sitt levebrød,men slik som de higer etter profitt så sager de av greina som de sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.