Gå til innhold
Fiskersiden

NM i micromeite 2006 ©


Recommended Posts

Har lekt litt med tanken på å avholde micromeite konkurranse på samme måte som årets konkurranse har blitt avholdt. Har tatt med en del arter og satt opp et enkelt reglement.

Ønsker tilbakemeldinger og innspill på dette.

Sjekk linken under:

http://avkrokenfiske.com/konk06/orginal06micro.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

*ukontrollert risting og skjelving...*

Åååååååhhhh! KONGE!!! [ :) ]

Men er ikke grønngylt og brungylt litt store? De kan jo bli godt over 100 gram...(personlig blir jeg litt redd av så stor fisk, uten at jeg innrømme dette offentlig så ofte).

Artsidentifisering av endel av kutlingene er jo alt annet enn enkelt da, så jeg regner med at gode bilder tatt med makrofunksjon og detaljerte opplysninger om fangstmetode og sted må til for at disse godkjennes?

Gleder meg! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel av artene som har begrenset utbredelse ja, men slik er det med alle andre arter også, ikke mye gylter, lomre eller piggvar å få inne Trondheimsfjorden for å si det sånn. Ser ingen grunn til at ikke man skal ta med endel arter som ennå ikke er tatt på sportsfiskeutstyr, jeg synes ikke det gjør noe om det ikke blir tatt noen eksemplarer av flere av artene som teller i konkurransen. Dette er vel heller en motivasjon for å slenge med minikroker på ethvert takkel uansett dyp både fra land, båt og is for å dra nye arter.

EDIT: Kostelig kommentar KIS! LMAO! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit for meg om grønngylt og brungylt er med, så kan "folk flest" (?) også delta med slike konvensjonelle arter. [ :) ]

Er enig i at nåler bør være representert! Havnål finnes det vel heller ikke nrek for, men er jo svært vanlig utaskjærs. Tangsnelle bør vel også med? Hva med nipigget stingsild, eller er den for sjelden i saltvann/brakkvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ideen jeg - og mener flest mulig av potensielt fangbare mikroarter bør med - selv om mange ikke er tatt på stang (ennå...). En kunne evt. jo vurdert å ta med enkelte ferskvannsarter også, slik som steinsmett og hornulke++?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, nå har dere fått en forsmak. Litt om mine tanker:

Fiske under 200 gram klassifiseres som microfisk. Derfor grønn- og brungylt. Fiskeartene skal kunne fanges på ca 1/4 av landet kyststripes, dog ikke kun i nord. Nåler er ikke med kun for å se om ThorEH ville reagere:-)

9 pigget er ikke ikke med da den er for sjelden i saltvann.

Mulig ferskvannsarter bør være med, men føler egentlig at dette er feil.

Rødflekket kutling? Tja, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å fordøye denne infoen og skrevet et innlegg her i noen timer nå, men ender bare opp med:

JUHUU!! Dette blir gøy!

Og Tom Ole...: [:X]

Men noget enig med Thor om at endel førstegangsfisker som nok er meget krevende kan droppes i første NM (NM! hyrrhyrr!). Legge listen litt lavere og overkommelig liksom. Kjedelig hvis oppmot halvparten av artene står med få eller ingen innmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tiltak. Det vil jeg være med på (eller kanskje junior?)! Arter som f.eks. langhalet langebarn, spisshalet kutling og flekket fløyfisk er ikke så uvanlige selv om det ikke er NR på dem. Det gjelder som det blir sagt her bare å finne den rette lokasjonen.

Nordlig knurrulke er jo også en fin art i fiske etter.....og rødflekket kutling finnes jo langs hele kysten opp til Trøndelag (ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.