Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøormen i Seljord


kjs
 Share

Recommended Posts

Det er utrolig hva folk gidder å bruke tid på. Husker jeg var på kurs i bruk av ekkolodd i forskningsøyemed. Foredragsholderen var fra Simrad, og han hadde trålet Seljordsvannet på kryss og tvers i månedsvis med ekkolodd. Ekkogrammene derfra ble brukt som eksempler på kurset. Og tror nok at de som håper på å finne en sjøorm blir skuffet. Og ALLE ekkogrammene var påfallende like i struktur. Om dagen var de stort sett 'blanke', med tette ansamlinger av fisk ved bunnen, som naturligvis kunne tas for å være 'sjøorm'. Om natta spredte disse ansamlingene opp, og fiskene trakk opp mot overflaten. Dette var planktonspisene småsik. I tillegg ble siken som trakk opp mot overflaten fulgt av store 'bananer', ekko av stor fiskespisende ørret som fulgte etter siken mot overflaten. At man stadig finner nye arter ute i det nærmest uendelig store havet, til og med store organismer som hai, er ikke SÅ overraskende. At man skal ha oversett et storvokst dyr i en relativt liten innsjø som Seljordsvannet når man tenker på hvor grundig den sjøen er undersøkt, ja det er nærmest utenkelig. Det verste var at Simrad ble motarbeidet av Seljord kommune mhp å offentliggjøre sine forskningstokt. De ville ikke at myten skulle avlives... Er dette mulig i år 2000 +/- ???

Sagnet om sjøorm i Suldalsvannet i Rogaland er spesielt interessant, fordi det kan belyse mange slike myter. Ved undersøkelse viste det seg at 'sjøormen' der var bunnmaterialer (kvister, blader, synkestokker), som ble løftet til overflaten av gass som utviklet seg. Når materien nådde overflaten, ble gassen frigjort, og sedimentene sank til bunns igjen. Når gassen ble frigjort kom det 'prustende' lyder, sikkert noe som har bidratt til å bygge opp myten om sjørormen.

For øvrig er jo sjøormvann nr.1 - Loch Ness i Skottland - Storbrittanias dypeste innsjø på rundt 250 meter. Den er fintrålet med miniubåt - uten å finne spor etter noen sjøorm. Men utenfor et slakteri fant man kolonier med kjempestore monsterål på flere kilo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For 12-15 år siden ble jeg innleid til et forsøksfiske i Seljordsvannet med not, storruse og garn. Da fikk jeg så mange dustete spørsmål at jeg skulle ønske at jeg hadde tatt vare på noen havål som jeg hadde tatt på line ved Stadt. Tenk så mye moro jeg kunne hatt om jeg hadde hatt et par slike liggende i båten [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fikk noe mer enn dustete spørsmål mener du? [ :D ] Masse små og mager sik. Vi brukte lysbåt og not og da var det omtrent bare sik vi fikk. En og annen liten ørret fikk vi også i nota og en mink! I storrusene var det mer blanding av både sik og ørret. Alt var smått, de største ørretene vi fikk var kanskje på 35 cm. Det var også det samme i garna, smått og magert. Men tenk det oppstyret det hadde blitt med en havål på 15-20 kg "tilfeldig" lagt på sranda ved campingen i Seljord [ :D ][ :D ][ :D ]. Det var vel ikke en eneste avis som ikke hadde bitt på det agnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Vi får ta med et par flasker 60%, en pose kaffe og en kasse øl og sette oss på stranda ved Øyern... Og så kan vi ta med et fotoapparat med litt vaselin på linsa... Da kan vi dokumentere at det finnes sjøorm i Oslo-området også [ :D ].

Kan si ifra når jeg skal ut å bade på Sniksand til sommer'n, jeg! Så er vel de bildene i box![ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.