Gå til innhold
Fiskersiden

Beinkaldt nå!


MC85
 Share

Recommended Posts

I Bergen har det vært et helt utrolig fint vær i dag. I Åsane hvor jeg bor kom det 25 cm snø i natt. Solskinn av en annen verden har det også vært. Hos oss er de 6 minus nå. Det går jo an å krysse fingrene å håpe på muligheter til isfiske i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Litt mildere i luften for din egen del?

er blitt mer pysete med årene. Tidligere dro vi jo ut på isfiske selv om det var 25 blå. Nå er vel mellom 5 og 10 kuldegrader blitt den nedre grensa, selv om det kun er et par år siden jeg fisket lake i minus 15, og like kaldt var det under røyefiske i vår. Men da ble det jo raskt varmere utover morgenen når sola begynte å få tak...

men en periode med sprengkulde nå er bra slik at det blir en solid og tilstrekkelig tykk stålis som varer hele vinteren. Det verste i så henseende er jo en senhøst med omskiftende temperaturer og mye snø, slik at man får lag på lag med sørpe, med tynn is innimellom. Da kan jo isen fort bli livsfarlig å gå på utover senvinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

I går morges var det åpent på Østensjøvannet, men vil tro det har lagt seg en liten tynn skorpe nå. Deretter går ting ganske kjapt, men tviler på at det blir noen tur her første uka.

Syklet hjem fra Ski til Ås i dag, et vakkert syn møtte meg. Hele Østensjøvannet var islagt. På vei fra Oslo så jeg at Kolbotnvannet ikke var islagt. Noen dager til nå og vi kan starte å finne frem isbor og pilkestikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av werner

sitat:Opprinnelig postet av cb

I går morges var det åpent på Østensjøvannet, men vil tro det har lagt seg en liten tynn skorpe nå. Deretter går ting ganske kjapt, men tviler på at det blir noen tur her første uka.

Syklet hjem fra Ski til Ås i dag, et vakkert syn møtte meg. Hele Østensjøvannet var islagt. På vei fra Oslo så jeg at Kolbotnvannet ikke var islagt. Noen dager til nå og vi kan starte å finne frem isbor og pilkestikker.

Tipper at Cato snakker om Østensjøvannet i Oslo, men jeg kan imidlertid informere om at hans antagelse er riktig; var is så langt øyet kunne se fra nordenden i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av geirm

Opprinnelig postet av werner

"Syklet hjem fra Ski til Ås i dag, et vakkert syn møtte meg. Hele Østensjøvannet var islagt "

Regnes abboren i vannet som spiselig ?

Har spist gjedde fanget på isen i dette vannet, den smakte godt og ingen ble syke av å spise den. Har ikke fått så mye abbor i østensjøvannet.

Da jeg påfølgende sommer kom for å fiske i østensjøvannet og så hvordan vannkvaliteten da var fikk jeg ikke lyst til å spise fisk fra dette vannet mere.[xx(]

Tror at de fleste betrakter Østensjøvannet som et "CR" vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en dullion folk med bikkje, barnevogn, skøyter, hockeykøller, det klassiske spørsmålet "Finnes det noe fisk her da?", det klassiske svaret "Nei, men pilkene var så møkkete at jeg tenkte jeg skulle vaske de!" osv osv. Joda, nå er vinteren på gang. Det roer seg litt ned når snøen legger seg på isen der. Uansett er sjelden fisket på Østensjøvannet best på den aller første isen, dvs den på under 5 cm som bøyer seg mens man går på den. Gir derfor is og fisk ei uke til mens tilstandene stabiliserer seg. Men typisk at fisket blir dårligere når snøen legger seg.

Edit: Nå har jo snøen effektivt sørget for at blankis fort er en saga blott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.