Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite om natten (ny artikkel)


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av MP

Knallbra Vilhelm! Du inspirer nesten en fluepisker som meg til å ta turen nordover..

Er det noen som plukker bruskfisk fra land på østlandet? I f.eks drøbaksundet?

Det er så langt nordover?

Glimrende og inspirerende artikkel[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra artikkel[ ;) ]Blir nok noen sene netter framover,med håp om bruskfisk.Har ikke tid selv,men skal prøve så godt som mulig å få noen haier her nede på østlande.Håper flere prøver/gutser rundt omkring i lande og kommer med noen fangstraporter(uansett resultat),må jo finnes mange spennende plasser som enda ikke er oppdaget[ :D ]All respekt til Vilhelm og co for flotte fangstraporter som nok inspirere mange til å droppe nattesøvnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Veldig bra og annerledes - men kanskje pigghåen til Rein hadde fortjent et bilde i denne sammenhengen?

Hmmm ja - skal se om vi ikke kan få til en løsning på akkurat det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et spørsmål om bruskfisk i Oslofjorden her.

Småflekket rødhai er det mulig å få nord til Drøbak fra land. Jeg ser også at gutta her på forumet er litt hekta på mus [ ;) ] og i den forbindelse så finnes det muligheter i Oslofjorden også. Det kreves ganske lange kast. Området rundt der hvor kraftlinjene går under fjorden, mellom Akershus og Buskerud på Akershussiden, mellom Drøbak og Son er det brådypt og i dette området er det en del av den ettertraktede musa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bruskfisk på Østlandet. Er det sesong for det nå? Trodde småflekket bare var her om sommeren. Småflekket er jo tatt i Holmestrand ved ett par tilfeller, men bare om sommeren. Om noen har noen spennende plasser på Østlandet er det jo bare å dele, har lyst til å prøve jeg. Trenger du egentlig å fiske om natten? Blir jo mørkt i 3-tida nå, så fisken vet ikke om klokka er 8 eller 4 om natta, er jo like mørkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kjetillund

Angående bruskfisk på Østlandet. Er det sesong for det nå? Trodde småflekket bare var her om sommeren. Småflekket er jo tatt i Holmestrand ved ett par tilfeller, men bare om sommeren. Om noen har noen spennende plasser på Østlandet er det jo bare å dele, har lyst til å prøve jeg. Trenger du egentlig å fiske om natten? Blir jo mørkt i 3-tida nå, så fisken vet ikke om klokka er 8 eller 4 om natta, er jo like mørkt..

Har selv funnet småflekka på isen i Sandebukta, tydeligvis tatt under isfiske og så kastet [V], så småflekka er nok der om vinteren også. Det er ikke bare lyset som er bestemmende for om bruskfisk trekker opp på grunna eller ikke, det er også vandring av plankton som forfølges av planktonspisere osv, slik at trinn for trinn i næringskjeden trekker opp på grunna. Egen lille erfaring med nattfiske etter bruskfisk tilsier at det er stor forskjell på om det er vandring inn på grunna den natta eller ikke. Gjørs og jeg fikk musene våre når det var spesielt høy flo, hhvis 4 og 7 timer etter at det ble mørkt. Vi fikk ikke svarthå engang på siste turen vår, da var det ganske lav flo. Tilfeldig? Aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.