Gå til innhold
Fiskersiden

Tjøstheim-stenger


el-nico
 Share

Recommended Posts

Min svigerfar gjorde opp bo for å flytte til Thailand i fjor. I den forbindelse fikk jeg hans gamle Tjøstheim 600. En to-delt og veldig lang stang. For meg er den den beste stangen jeg har brukt til havfiske (merk: jeg har ikke prøvd alle!) og jeg verdsetter stangen veldig.

Og alltid når jeg tar den frem for bruk møter jeg gisp, stille mumling og store øyne av folk rundt meg, det være seg gamle sjøulker som sitter med rullingsen på kaia og yngre, mer aktive, sportsfiskere. Nesten som om jeg tar frem et maleri av Rembrandt for underlag til min datter når hun skal tegne med fargestifter.

Det virker som om alle har et forhold til denne stanga, og jeg kan se misunnelse. Har også blitt tilbudt andre nyere stenger i bytte.

Hva er det med denne stangen? For meg er den bare veldig, veldig god, men jeg begynner nå å lure på om jeg har råd til å bruke den.

Hjelp meg litt, havfiskere! Hva er det med Tjøstheim-stengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Men,...det er ikke ei havfiskestang men ei haspelstang.

Egentelig var den både og,for det ble levert en massiv pilketopp til stanga som ga den en lengde på ca.6 fot.Brukte en slik til pilkestang i mine tidlige havfiskedager, og den tok fint pilker opp til 400-500 gram.

I sin tid var det en godstang som var totalt uslitelig,men nå kjennes den tung og "gammelmodig".Hadde også en Tjøstheim "Black Cherry" 10,5 fot som tok kastevekter opp til over 100 gram,min første seriøse kystmeitestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på pilketuppen jeg da.

Pilketupp kunne jeg fått til 800 stanga mi også, men havfiskestang hadde jeg.

500 stanga som er en lettvekter 18-28 gr(?) brukte jeg mye etter sjøaure i en bekk.

Tjøstheim stengene og de ellers vanlige massive glassfiberstengene var jo som natt og dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en havfiskestang, sier dere, men en haspelstang.

Jeg undrer litt nå, og en og annen bit faller på plass. Har brukt tyngre og lettere pilker fra båt med den, og følte helt klart at lett er bedre. Og når jeg leser det her; stanga MÅ da være ideel til kystmeite. Den er noen år gammel, men jeg har ikke inntrykk av at den er blitt sprø eller fått forringet kvaliteten på noen som helst måte.

Tror jeg skal prøve å kaste litt med den, jeg. Ja så sannelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far fikk kjøpt Tjøstheim stenger igjenneom en agent.

Han drev med trelast, men agenten var også agent for Tjøstheim.

Dermed MEGET BRA stenger til en billig penge.

Den første stanga(500, og den lever ennå)var jo meget bra, men problemet var at jeg som trettenåring egentlig ikke viste hva jeg hadde i hånda.

Tjøstheim er vel egentlig et merke som aldri skulle vert solgt til Hørgård.

Du får aldri en ekte Tjøstheim stang igjen etter at de med penger har kjøpt opp en liten produsendt fra Ryfylke(Rogaland).

Det beste av det beste av Norske stenger har havnet på feil hender.

Sorry trøndere, men slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i så fall en forbannet synd at merker og produktrettigheter selges til andre, for å kanskje gjøre noen raske penger, som igjen forringer utvalg og kvalitet!

På det feltet er vi nordmenn dessverre så altfor flinke [ :D ]

Jeg kommer til å behandle min Tjøstheim 600 med noe mer respekt i fremtiden, men kommer ikke til å bruke den noe mindre - for den er sinnsykt MORSOM å bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.