Gå til innhold
Fiskersiden

Saltvannsfisk oppi elvene


b2
 Share

Recommended Posts

Hva er årsaken til at endel saltvannsfisk svømmer opp i elvene?

Her er vel det ikke snakk om å regulere noe saltbalanse vil jeg tro.

Det må vel være at den jakter på lakse og ørretsmolt?

Det er spesielt to arter som jeg har erfart og hørt om går opp

i elvene. Ene er torsk, men den er kanskje mere nede i utløpet

av elvene. Den er vel der å jakter på laksesmolt som skal gå ut?

Men mere overraskende for meg er det at flyndre går opp.

I en elv som jeg har fisket endel i sa ene grunneieren at de

hadde fått en flynde langt oppi elven, nesten 1 km oppi elven.

Og da har den passert endel små-stryk også, ikke fosser selvfølgelig.

Der oppe er det hvertfall 100% ferskvann.

Hva søren gjør flyndra oppi elven? [ :) ]

Er den kompis med laksen og slår følge oppover så langt den klarer?

Flyndra var kanskje den siste arten jeg hadde trodd skulle begynne

å ta seg oppover en elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

I Verdalselva er det ikke uvanlig å se flyndrer ihvertfall, har hørt om fiskere som har fått flyndre på mark ca 15 km fra sjøen. Torsk har blitt tatt 4-5 km fra sjøen.

I elva Skauga i Rissa skremte jeg også flyndrer under vading, vi fisket ca 3 km fra sjøen og det er et par små stryk på turen opp.

EDIT: Nye opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne etter et søk på Kvasir:

http://www.fiskeklubben.no/natur/fisker/sa...alt/flyndre.asp

Skrubbe, rødspette og sandflyndre - folkeflyndrene

Disse tre flyndrene kommer de aller fleste fiskende eller fiskespisende nordmenn i kontakt med en eller annen gang i livet. Mitt første møte med en av disse var under en fisketur som seksåring der målet var å få et par feite ål til mamma. Jeg fikk flere ål på den fisketuren men så skjedde det noe underlig, jeg fikk en paddeflat 15 cm lang fisk - ei flyndre. Hadde dette skjedd på Vestlandet der jeg pleide å fiske så hadde jeg ikke stusset så mye over det, men jeg var ikke der - jeg var 2 mil oppe i Drammenselva. Siden har jeg lært at dette slett ikke er uvanlig siden både sandflyndre og skrubbe kan gå opp i ferskvann. Dette gjelder imidlertid bare i liten grad sandflyndre så min lille flyndre var nok ei skrubbe. Disse ferskvannsvandrerne er i ferskvann på jakt etter mat, det er i hovedsak de minste individene som foretar disse vandringene. Det er allikevel en artig opplevelse å få flyndre i ferskvann, og jeg gleder meg fortsatt storveis hver gang jeg får skrubbe i min barndoms elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

sitat:De har nok hørt rykter om hva som foregår høyere opp i elven... :) sitat:Det som forundrer meg er at det er tildels store mengder barne-flyndrer der - gyter flyndra der?Er det noen sammenheng her? [ :D ]

Kanskje det. Jeg fisket ihvertfall meningsløse mengder med småflyndrer på mark i Lier elva når jeg var mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nidelva hjemme i arendal er det en gammel makrellplass oppi sone 2.

En annen artighet var at elva var stengt i en del år, og når den gjenåpna i et eller annet årstall :D så var jo avisa der og detta skulle bli biff. En av fiskerene fikk en fisk, og kjørte den etter alle kunstens regler, fotografen tok haugevis med bilder, men da fisken endelig kom opp så var det en lyr :) Fotografen/journalisten ble mer forbanna enn fiskeren.

Det er og et par plasser det er bra for berggylt i elva og..

Man må bare fiske under ferskvannet ;)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeL

Saltvannsfisk i ferskvann/brakkvann er ikke så uvanlig. Kompis av meg fikk en sei i et vann på hitra. Vannet har liten bekk, som noen ganger renner motsatt ved ekstremt høyvann.

hehe...jeg fikk en idè om å sette ut sei i Ulsrud - slik at jeg kan stå side-om-side med karpeelskerene der...[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Tror ikke den kan gyte i rent ferskvann, men utenom tåler den det meste igrunn :-)

Dette er vel noe av grunnen til at nærliggende ferskvannskilder bør sjekkes før du glefser innpå en skrubbe, eller annen brakksvannselskende fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.