Gå til innhold
Fiskersiden

Ulsrud/Damtjern


crazycarper71
 Share

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Hadde du fått den på 9180 tidligere?

Jeg har studert noen bilder nå og er 100% sikker på at den jeg fikk på 8080g er samme fisken som Karin fikk i september 2001. Den veide da 6960g.

Den på 9180g/75cm er jeg 99% sikker på at er den samme som jeg fikk i mai 2002. Vekt da var 8240g/72cm.

Så de krabber sakte men sikkert mot 10kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

Ang hybriden så er vel eneste forskjellen fra ekte karpe at den har bittesmå skjeggtråder.

I tillegg så er de første stråler i ryggfinnene kortere slik at den får en svak konveks kurve fra første del av finnen.

Hos karpen er kurven betydelig krappere, da strålene er høyere.

Desvrre kommer ikke dette fra av bildene, da finnene på karpene ligger nede.

Halefinnen er også litt anderledes, men ikke lett å se uten å ha begge ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo karper en mellomeuropeer sikkert ville drepe for å få. Utrolig vakre og så nær villkarpe man vel bare kommer helt i ytterkant av karpeland. Jeg tror nesten jeg vil ha en sånn jeg også. Hva trenger man mest av - generell fiskeerfaring, karpeerfaring, flaks, tålmodighet eller utstyr? Jeg kunne tenkt meg en komb. av 1 og 3. Bør jeg da tenke på noe annet? Jeg synes jeg aner en farkost med elmotor på nede ved vannet og antar dette er for å plassere agnet med større presisjon en man klarer ved kast. Er dette nødvendig på Ulsrud? Hvor mange karper består fangbar bestand av i Ulsrud/Damtjern?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Dette er jo karper en mellomeuropeer sikkert ville drepe for å få. Utrolig vakre og så nær villkarpe man vel bare kommer helt i ytterkant av karpeland. Jeg tror nesten jeg vil ha en sånn jeg også. Hva trenger man mest av - generell fiskeerfaring, karpeerfaring, flaks, tålmodighet eller utstyr? Jeg kunne tenkt meg en komb. av 1 og 3. Bør jeg da tenke på noe annet? Jeg synes jeg aner en farkost med elmotor på nede ved vannet og antar dette er for å plassere agnet med større presisjon en man klarer ved kast. Er dette nødvendig på Ulsrud? Hvor mange karper består fangbar bestand av i Ulsrud/Damtjern?

Dr.Fish

Du lurer på hva man trenger mest av... en kombinasjon av alt kanskje?

Det er riktig at du ser en gummibåt med el-motor på det ene bildet. Den brukes til å frakte utstyret over til den andre siden av vannet, det er langt å bære alt man trenger for en uke rundt vannet... Og ganske riktig, et stort pluss ved bruk av båt er at man kan fiske/fore presist. Dessuten brukes den noen ganger til å fighte fisken fra. Det er en god del snags i disse vanna, og dersom fisken kjører seg fast, er båten grei å ha i beredskap. El-motoren er uvurderlig når man skal fighte fisken fra båt alene. Med den kan man holde press på fisken og få lirket den ut fra vannliljer og annet snag. Jeg har prøvd å fighte fisk fra gummibåt uten mulighet til å manøvrere båten...null kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Thomas du må melde den inn. Eneste måten å få en ekte fisk til å være på N.ek lista når den feilveide blir fjernet.

Gratulerer til Thomas med en fantastisk rekke! Dette hadde jo vært en fin fangst nesten hvor som helst! Men Tom Ole, fins det dokumentasjon på at norgesrekorden fra Sluppan er feilveid, rent bortsett fra at den faktisk er justert NED til 9.25 i forhold til drøye 9.4? Greit, man kan stille seg spørsmål ved om veiingen er gal, men det er jo verken tvil om art, og (ca) størrelse, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Dette er jo karper en mellomeuropeer sikkert ville drepe for å få. Utrolig vakre og så nær villkarpe man vel bare kommer helt i ytterkant av karpeland. Jeg tror nesten jeg vil ha en sånn jeg også.

Fantastisk flotte, og velproporsjonerte karper ja, men for å pirke, på ingen måte villkarper, i ordets rette forstand! Ekte villkarper (i genetisk forstand) har spissere og mye større finner relativt sett, er mye slankere (torpedoformede), og enda mørkere bronsefarget, og med mer utstående øyne. Men at alle disse fiskene, inkludert den vakre hybriden som nevnt er eksepsjonelt flotte fisk, som i skjønnhet kan måle seg med alt annet av fisk er det ingen tvil om. Det er nesten til å få tårer i øynene av. Ja, karpe-abstinensen blir nesten uutholdelig når man ser slike fisker. Og jeg er av den oppfatning at karpefiske er såpass omfattende at man må legge ned litt innsats for å få resultater. Derfor blir det litt enten eller, dvs enten har man tid og ressurser til å satse, og da går man for det, ellers lar man være. En mellomløsning på karpe, der man slenger avgårde på en kveldstur, eller en enkelt natt, har lite for seg, særlig i vanskelige vann! Og Samsjøn føyer seg jo inn i sistnevnte kategori. Thomas nevner 1 karpe i uka, og det er omtrent mitt snitt der også. Jeg hadde i sin tid 4 sessions i Samsjøn, tilsammen 18 døgn, og fikk to karper, mistet en, og hadde et utløp jeg misset på i tillegg! Det skulle bli omtrent 4 døgn mellom hvert napp det!

MvH Rune J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Hvor stor andel av de som tar greier du å få helt inn i håven, sagt på en annen måte, hvor mange mistet du? Er litt nysgjerrig på boltriggens krokingsprosent, regner med at de fleste eller alle er tatt på boltrig?

Jeg mistet en fisk på turen. Den kjørte seg skikkelig fast i vegetasjonen og kroken løsnet... Uten båten hadde jeg mest sannsynlig mistet et par til. Alle fiskene ble tatt på bolt-rig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Thomas du må melde den inn. Eneste måten å få en ekte fisk til å være på N.ek lista når den feilveide blir fjernet.

Gratulerer til Thomas med en fantastisk rekke! Dette hadde jo vært en fin fangst nesten hvor som helst! Men Tom Ole, fins det dokumentasjon på at norgesrekorden fra Sluppan er feilveid, rent bortsett fra at den faktisk er justert NED til 9.25 i forhold til drøye 9.4? Greit, man kan stille seg spørsmål ved om veiingen er gal, men det er jo verken tvil om art, og (ca) størrelse, eller...?

Det er kanskje galt av meg som potensiell N-rekordholder å komme med slike påstander, men det er faktisk stor tvil om størrelsen på denne fisken. Rekorden ble tatt i slutten av mai skal da ha veid 9250g. Jeg fikk selv den samme fisken i slutten av juli samme år og den veide da 7350g. Grunnen til at jeg er skråsikker på at det var samme fisk, er at han som fikk rekorden kom bort med bilde(han bodde i huset like ved) da jeg hadde fisken min på land. Det var ikke tvil om at det var den samme fisken, og kondisjonen var helt lik... På bildet hadde han en meterstokk som tydelig viste lengden på fisken, eksakt det samme som min. I tillegg bar den tydelig preg av å ha vært på land tidligere på sesongen, den manglet veldig mange skjell på kroppen. Han som fikk den var en ivrig laksefisker og hadde derfor ikke utstyr til å ta vare på fisken på en god måte. Den ble veid i gjellene og oppbevart i en sort søppelsekk, men heldigvis hadde han vett nok til å slippe den ut igjen. Det er derfor et mysterium at den kan ha veid i underkant av to kilo mer når den ble tatt første gang. Greit nok at den kan ha hatt noe rogn første gang den ble fanget, men 2kg bør man lett kunne se...

Jeg vil til slutt nevne at for meg er det ikke så viktig å få godkjent fisken min som rekord, det viktige er å ha rekorder som er reelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Og her kommer bildene:

[:0][:0]

Artig å lese litt om og se bilder fra Ulsrudvann som kanskje er det vannet jeg totalt sett har fisket mest i (oppvokst noen usle 100m unna). Men disse store slampene har de vært der hele tiden? Karuss, mort, abbor og gjedde var vel det vi dro opp som små, og observerte kanskje lake og ål hvis jeg prøve ta en konklusjon på de historiene nå..

Ble litt fristet til en tur til gamle trakter jeg nå.. [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.