Gå til innhold
Fiskersiden

Fluer til gjedde.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Siden det ikke finnes en egen tråd til disse fluene så lager jeg en

I dag så har jeg prøvd meg på Flash fluer med mer eller mindre godt resultat...

Fluene er enkle å binde hvor man bare tar å spinner flash i ei dubbingløkke for så å surre dette rundt kroken.

De to første er beregnet på 9# stangen og er fortynget med en conehead for å få en livlig gange.

Sølv:

1664_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/823/1664.jpg

Tråd: kevlar

krok: mustad stinger 2/0

Kropp/vinge: Bred sølv flash kjøpt på clas olson (julepynt)

Hode: sølv cone

Gull:

1665_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/823/1665.jpg

Tråd: kevlar

krok: mustad stinger 2/0

Kropp/vinge: Bred gull flash kjøpt på clas olson (julepynt)

Hode: gull cone

En noe letterer variant som skal brukes på 6# stanga Denne er ikke fortynget.

1666_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/823/1666.jpg

Tråd: kevlar

Krok: mustad shrimp 2/0

kropp/vinge: mirror flash

Da er det bare å begynne å legge inn gjedde fluene deres! (OleM?)

Så lover jeg å komme med noen bedre eksemplarer etterhvert :)

Legger disse inn på nytt :)

ps: nå med binde beskrivelse.... (ErikR)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige fluer! spesielt den med kosten[ :) ] Fluene skal være store :)

Legger inn et par fluer til siden jeg er så godt igang.

Alle fluene er mellom 12-18 cm lange...

Denne flua er den jeg har fått flest gjedder på og er relativt grei å kaste siden Hackel ikke trekker så mye vann. Flua er litt tung pga kroppen som er dekt med epoxy, noe som også gjør den er svært slite sterk. Her kan man variere fargene akkurat sånn som man selv vil. Blått og gult funker også :D

1676_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/829/1676.jpg

Krok: Mustad stinger 2/0

Hale: Først fester jeg inn 2-4 store gule hanehackel (whiting amerikan hackel), så fester jeg inn en hot orange hackel på hver side av disse igjen. Så har jeg lagt på litt svart krystall flash.

Hackel: Først en Hot oransje hane hackel, så legger jeg inn noen strå flashabou mirage, for deretter å surre på et gult hanehackel til slutt.

Kropp: Her har jeg brukt gul backing, men gul binde tråd/floss osv. kan brukes.

Ribb: silver black Axxel i fra uni, som erstatning så kan man spinne 6-8 krystallflash og ribbe med det.

Kroppen dekkes så med epoksy, pass på så du dekker hele kroppen og gjerne "litt" inn i hackelet sånn at det tåler de skarpe gjedde tennene.

Dette mønstret er et eksperiment som antageligvis ikke kommer til å bli brukt, men legger det nå ut allikevel ;)

1677_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/829/1677.jpg

Krok: Mustad stinger 2/0

Hale: Syntetisk hår (husker fortsatt ikke hva det heter, men Slinky Fibre eller frizz fibre funker på samme måte) gul/blå/gul, så noen strå med svart krystalflash.

Hackel: et stort gult hanehackel, så fester jeg inn litt flashabou mirage, for så å spinne en rødfarget Gullfasan Tippet som hackel.

Kropp: naturlig farget zonkerstrips surret over 2/3 av krokskaftet, siste 1/3 er tri global syntetisk hackel.

Her er enda et eksperiment, men dette har jeg trua på av en eller annen grunn [ :) ]

1678_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/829/1678.jpg

Krok: Mustad stinger 2/0

Hale: Syntetisk hår (husker fortsatt ikke hva det heter, men Slinky Fibre eller frizz fibre funker på samme måte) gul/rød/gul, så noen strå med svart krystalflash.

Hackel: Gullfasan Tippet spunnet som hackel, til slutt en grizzley farget hønesadel fjær som hackel.

Kropp: Orange floss (som har blitt noe mørkere på grunn av epoxyen).

Ribb: silver black Axxel i fra uni, som erstatning så kan man spinne 6-8 krystallflash og ribbe med det.

Så har jeg epoxy over hele kroppen, og til slutt så limer jeg på øyne med lock tite.

Sene bitene dere ser på de to nederste fluene er der for å hindre at de skal feste seg når jeg trekker de gjennom sivet hvor gjedda ofte gjemmer seg. Kan vise hvordan jeg fester disse hvis det er noen som lurer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er mye mer morsomt å binde fluer for gjedde, enn de bittebitte små til fisken i elvene. Jeg er velsignet med en manns grove hender og stumpete fingre [ :) ]. Men jeg lurer på hvor langt man kan trekke gjeddefluene. Hvor store, spennende og fargerike kan man lage dem før de ikke lenger kan kalles fluer? Og bildene ovenfor er vel strengt tatt ikke bilde av fluer? Eller? Jeg spør fordi jeg vil høre andres syn på saken, og fordi jeg binder disse busketrollene selv.

Jobber også med et par prototyper for vårgjeddene, noe ganske så nytt, og skulle de vise seg "levedyktige" og evner å få gjeddene til å bite, vil jeg være den første til å innrømme at de ikke er fluer. De er noe annet. Men skal brukes som fluer. Sier jeg at mye av det jeg binder er fluer til de rette personene, vil jeg garantert få problemer (..av den mer konservative gruppen av oss, vil jeg tro)!

Så mitt spørsmål for dagen er enkelt; Hvor langt kan man strekke begrepet "flue"? Når går det over til noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det inneholder luktstoffer, er ferdige jiggkropper eller lignende vil du nok trå over streken. Binder du det selv og skal kaste det med fluestang på vanlig vis er det flue uansett utseende (med unntakene nevnt først)... (er min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en tråd for Gjeddefluer, men noen rydder vell opp hvis denne debatten blir for lang. Er enig med Rønsingen,men synes dette blir en definisjon av fluefiske og ikke "fluer".Espen Ørud er jo inne på en definisjon av hvor grensa for "fluer" går, men helt enig med denne er jeg ikke. Ta f.eks. en gjeddeflue med en jigghale og en kropp av spunnet hjortehår, er denne ikke en "flue", mens en dun Vulgata med en ferdiglaget foam bakkropp er en "flue"? Jeg synes at alle ting(fluer) bundet på en krok, uansett om de inneholder ferdige elementer som jigghaler,plastøyne,foamkropper,balsa++++ er fluer. Ting som ikke er fluer er f.eks. en jigg montert på kun en krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått denne flua som klar favoritt.

Om det er fargen, formen, eller kanskje kombinasjonen som gjør den så attraktiv er jeg ikke sikker på.

Grunnen til at jeg like flua er i alle fall at den i tillegg til å fiske bra er j*vlig enkel å binde, og forholdsvis holdbar.

0202200615472436CYvwaNM3lL.jpg

Bindebeskrivelse: http://fluefiske.net/blog/index.php?op=Vie...eId=34&blogId=1

Et par varianter..

02022006154725fkV7JlOPLShE.jpg

02022006154725v9Us616XgGap.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er popperne?

Digre fluer av hår og flash er sikkert effektive, men personlig synes jeg at fluefiske etter gjedde må by på noe "annerledes", og da tenker jeg på en popper i overflata.

Hadde vært moro om noen hadde forslag til popper som kan kastes med en 7-er stang uten at man får følelsen av å kaste "sluk". Jeg er ikke så opptatt av de største gjeddene, bare et "annerledes" gjeddefiske (får uansett bare småfisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kaj Ove

Personlig har eg ikke no erfaring me gjedde! Men store å fargerike fluer er best...? Hvor tykk fortom er til å annbefale?

Store fluer er en fordel, dissse fluene som er vist her er jo bare en liten snack for selv ei lita gjedde. At de skal være så fargerike er jeg ikke så sikker på at jeg vil si. Men det er klart best i litt grumsete vann.

Bruk ferdige gjedde (flue) fortommer eller en vanlig fortom med en eller annen type med knytbar "stål" fortom i enden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lovte å komme sterkere tilbake, så her kommer et par bunnyfluer med egen vri og en egen kreasjon - skal få til StegForSteg-beskrivelser på dem snart...:

Black and Orange Bunny

gjeddebunny1.jpg

Krok - valgfritt med stort krokgap

Hale - X-large zonkerstrip i orange og en løkke av stiv mono under halen

Krage - ønsket flashmateriale

"Hackle" foran: Crosscut zonkerstrip i sort

Sivbeskytter: 60LB FluorCarbon

"Hiloimitasjonen"

gjeddebunny2.jpg

Krok - valgfritt med stort krokgap

Hale - X-large zonkerstrip i hvitt og en løkke av stiv mono under halen

Krage - ønsket flashmateriale

"Hackle" foran: Crosscut zonkerstrip i rødt (denne også med sorte tupper)

Sivbeskytter: 60LB FluorCarbon

FS PikoFlash

fspikoflash.jpg

Krok - Varivas Big Mouth Xtra 2/0

Hele kroppen: Crystal Wrapz (Grønn frem til hodet - resten i blått) (Materiealet er en ekstremt langtrådet "flashchenile")

Øyne: Moulded Mirror 5.0

Hode: Epoxy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fant jeg på Nordisk Fiskeutstyr, men de har den antakelig andre steder også. Jeg har eksperimentert litt og for å lag sterke fluer som tåler litt gjeddetenner har jeg lagt et lag med epoxy på krokstammen etter å ha surret en base med bindetråd. Jeg fester inn flashen først. Når Epoxyen er passe seig (snurres mens den renner for mye) sp surrer jeg Wrapzen inn i epoxyen.

(Kikket raskt i nettbutikken deres men fant den ikke - men de hadde den fysisk i butikken på mandag.)

Se også:

http://www.lbflugfiske.se/index.html?lang=...arget=d856.html

http://www.bearlodgeangler.com/flash.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere fine gjedde fluer her. Likte spes. FS Piko Flash'en til Espen + Rønsingen sine Flash fluer(bruker noen slike selv og de funker meget bra). Noe av kriteriene for gjedde fluer er at de skal være store/volumiøse. Samtidig bør materialet i fluene slippe vannet lett så de ikke blir som å kaste med "mursten" når de er gjennombløte. Materialet bør også være meget sterkt for å tåle gjentattet gjedde hugg, ellers å enkle som mulig. Bunny fluene(av kanin og marabou) synes jeg funker dårlig når de blir bløte, de blir for tunge.

Har selv brukt en del kunstfiber(Flash'n Slinky) som bygger utrolig godt og er super sterkt + de slipper vannet bra. Binder fiske imit. av dette og legger gjerne inn noe Angel Hair for å få den super flash effekten. "Crystal Wrapz" så også meget intr. ut her, må prøve de.

Lover også å legge ut noen flue varianter jeg bruker og har hatt suksess med, etter hvert.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.